آرشیف

2015-2-7

سید عیسی حسینی مزاری

مردم افغانستان و ضرورت گرامیداشت روز جهانی قـــــدس

 

ماه رمضان علاوه بر همه برکات و ثمراتی که دارد، زمینه ای فراهم می کند تا مسلمانان به یاد هم افتاده، دستی به سوی دیگری دراز نمایند و به درد وغم هم نوعان وهم کیشان خود توجه کنند و حداقل، فریاد حمایت از ستمدیدگان عالم سر بدهند.
اعلام روز جمعه ی آخر ماه مبارک رمضان به عنوان ظرف زمانی تجلی ابراز همدردی و حمایت از همدیگر و کمک به مظلومان و ستمدیدگان، توسط بت شکن زمان و پیشقراول مبارزان مسلمان، حضرت امام خمینی"ره" کار نیکو وپسندیده ای بود که بهانه نمایش وحدت و به هم پیوستگی جهانی مسلمانان و اعلام پشتیبانی از ملت مظلوم و بی پناه فلسطین گردید.
 آری، اینک بار دیگر در آستانه فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان"روز جهانی قدس" قرار گرفته ایم تا از یکسو تمام اقدامات گذشته را در راستای  کمک ورسیدگی به ملت مسلمان فلسطین و میزان تاثیرات آن بررسی نماییم واز سوی دیگر، با اعلام حمایت مجدد، این موضوع را یاد آوری کنیم که مبارزان مسلمان فلسطین، دراین مبارزه تنها نبوده و جمعیت میلیاردی مسلمان ها در هرزمینه ای، یاری گر و حمایت کننده این عزیزان خواهند بود و همانگونه که امام محبوب ما، خمینی بزرگ"ره"، راه روشنی در راستای به هم پیوستگی مسلمانان، به خصوص در شرایط درد و غم واندوه برای ما ترسیم نموده، به سوی مردم ستمدیده فلسطین می شتابیم و بی دریغ از همه چیز خود، برای نجات شان از آوارگی و ستم، تلاش می نماییم.
به هر حال، اگرچه در باره اهمیت روز جهانی قدس و ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین بسیار گفته شده و مطالب زیادی به رشته تحریر در آمده اما مردم مسلمان افغانستان با آنکه خود گرفتار مصایب و دسایس خطرناک اند، به دلایل زیر، خود را موظف می دانند که چون دیگر مسلمان ها به پاخواسته، در روز جهانی قدس با برگزاری تظاهرات عظیم، عمق علاقه و تصمیم خویش را برای حمایت از مبارزه مردم فلسطین علیه اشغال و غاصبان و اعلام همبستگی با ملت فلسطین، نشان دهند:
1 – به حکم وظیفه انسانی، مردم افغانستان، خود را موظف می دانند که از مردم مسلمان فلسطین حمایت کنند. چرا که دسته بزرگی از انسان ها در سرزمین فلسطین مورد ظلم وتعدی قرار گرفته، از این رو وظیفه انسانی حکم می کند تا مردم ما هم، درک وظیفه نموده، احساس همدردی خود را بروز بدهند. زیرا:
 بنی آدم اعضای یکدیگر اند- که در آفرینش ز یک جوهر اند- چو عضوی به درد آورد روز گار- دیگر عضو ها را نماند قرار.
 و مسلما آنچه به عنوان خصوصیت این وظیفه مطرح می باشد انسانیت است و حتی اگر غیر مسلمانان هم مورد تعدی وتجاوز قرار بگیرند بر مسلمانان و همه انسان های آزادی خواه لازم خواهد بود تا برای یاری رساندن به هم نوعان خویش بشتابند.
2 – اسلام همواره تاکید نموده است تا هر مسلمانی به فکر امور دیگران بوده و در حد توان، دست یاری وکمک به سوی برادر مسلمان خویش دراز نماید، چنانچه پیامبر بزرگوار اسلام"ص" می فرمایند که: "من اصبح و لم یهتم بامورالمسلمین، فلیس بمسلم".  میزان تاکید اسلام به مسلمانان، جهت یاری دیگران به اندازه ای است که پیامبر اسلام، عدم کمک به همدیگر را به مثابه عدم مسلمان بودن دانسته اند. از این رو مردم افغانستان هم به حکم اسلام، خود را موظف می دانند تا به یاری مردم مظلوم فلسطین که آن ها هم مسلمان اند بشتابند تا بدینترتیب وظیفه اسلامی خویش را ادا نمایند.
3 – بیت المقدس در سر زمین فلسطین، قرار دارد که قبله اول مسلمانان بوده و محل هبوط انبیای خدا و مکان به معراج رفتن رسول گرامی اسلام"ص" است، پس قطعی به نظر می رسد که یک چنین مکانی با این قداست، در نزد مسلمانان بسیار عزیز ومحبوب بوده و احترام آن برای آحاد افراد کشور های اسلامی مهم باشد. از این جهت، هیچ فرد مسلمان نمی تواند مشاهده کند که یک مکان پاک و مقدس در اشغال دشمن بوده وساکنان مسلمان آن یا آواره گردیده ویا دراسارت دشمن زندگی  نمایند و یا در خون خود غلطیده و سر در بستر خاک گذارند و هر شب و روز و هر ماه وسال، این مصایب همچنان ادامه یابد.
4 –  حداقل خشونت و تداوم آن، ترویج فرهنگ خشونت است و نیز اینکه اتباع سایر کشور ها  بیاموزند تا چگونه ظلم کنند ومظلومین آن یاد بگیرند تا به چه شکلی مبارزه نمایند.
مطابق دیدگاه بسیاری از جامعه شناسان، فجایعی که در سرزمین های اشغالی درجریان است اثر گذاری وسیع خود را داشته و در راستای ترویج فرهنگ خشونت و جرم وجنایت، نه تنها در منطقه که حتی درجهان، موثر بوده است. گذشته از آن، وجود بحران درفلسطین و ادامه فجایع و وحشی گری علیه یک مشت مردم همیشه گرفتار این سرزمین، سبب  می گردد تا مشکلات و مصایب ناشی از آن،  به سایر کشور های اسلامی سرایت نماید. و متاسفانه این طبیعت بحران های سیاسی وامنیتی به ویژه با آن عمق و وسعتی که در فلسطین اشغالی در جریان است، می باشد، امکان ندارد در دنیا در یک نقطه ای همه گونه جنایت و سفاکی صورت بگیرد و تا آخرین مرحله هولناکی ادامه پیدا نماید، اما در سایر نقاط این کره خاکی بازتاب نداشته باشد. و طبعا پیامد این باز تاب، تداوم نا امنی و بی ثباتی جهانی خواهد بود چه اینکه:
الف – صرف نظر از عمومیت این تسری، حداقل در سطح مسلمانان، افراد وعناصری پیدا خواهند شد تا از آن همه رنج وعذاب موجود در مردم فلسطین، عصبانی شده،  به هر نحو ممکن وادار به عکس العمل گردند و چون رد پای صهیونیسم" که عامل مباشر آن همه رنج وعذاب است" در بسیاری از کشور های اسلامی وجود داشته ویا حداقل حامیان رژیم خون آشام اسراییل، در دیگر کشور ها حضور دارند، می تواند این مقابله و عکس العمل در اکثر نقاط کشورهای اسلامی، علیه منافع رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آن، اتفاق بیافتد وبه طور واضح، ادامه این روند، وجود بحران و کشمکش را فراگیر می سازد. ناگفته پیدا است که در بسا اوقاتی، این عکس العمل، در محدوده کشورهای اسلامی محصور نمانده، امکان اتفاق آن  در قلب اسراییل ویا کشورهای حمایت کننده وجود خواهد داشت.
ب – احساس مسلمانان نسبت به دو دوزه بازی کردن سیاست مداران غربی  و در پیش گرفتن سیاست یک بام ودو هوا توسط آن ها، باعث می گردد تا شرایط تصادم واصطکاک میان همه غربی ها ومسلمانان ایجاد شود. چرا که مسلمانان نمی توانند خود را قانع کنند که ادعای دموکراسی خواهی وبشر دوستی غربی ها واقعیست، اگر این ادعا واقعی است چطور ممکن است که مقامات ونهادهای غربی، برای رفاه مسلمانان و پیشرفت آن ها و آزادی بیان و تامین خواست های مدنی آن ها در کشور هایی مثل افغانستان وعراق، اشک تمساح بریزند ولی هم کیشان مردم این دو کشور، در سر زمین های اشغالی فلسطین، تحت هزاران ظلم وجنایت صهیونیست ها سر کنند وبه اسارت بروند ویا به شهادت برسند اما هیچ، مقام ونهاد غربی دهن باز نکنند و فریادی برنیاورند و سروصدای حمایت از حقوق بشرسر ندهند؟!!. این جاست که مسلمانان نسبت به نیات غربی ها بدبین گردیده حتی نمی توانند به عملکرد احیانا مفید آنها به دیده اطمینان بنگرند وچه بسا این برخورد دوگانه غربی ها، شرایط بدبینی و تضاد را افزایش می دهد وتداوم این وضع، متاسفانه، شرایط جهانی را به کلی با خطر مواجه خواهد ساخت.
 به خاطر مقابله با همین خطر است که بسیاری از کارشناسان امور سیاسی به این باورند که برای جلوگیری از بروز مشکلات منطقه ای وحتی جهانی هم که شده، می بایست جلو ادامه جنایت در سرزمین های اشغالی فلسطین گرفته شود و زمینه رهایی مردم آن از چنگال اختاپوسی اسراییلی ها فراهم گردد و کشور آزاد ومستقل فلسطینی،  به رسمیت شناخته شود.
یکی از راه های اثر گذار و فوری ی کمک به مردم فلسطین جهت رهایی از قید وبند، اعلام حمایت مسلمان های سراسر جهان از اهالی سرزمین فلسطین و افشای توطیه اسراییل وحامیان آن علیه این مردم و قدس شریف است و مناسب ترین روز هم برای به نمایش گذاشتن این همبستگی، روز جمعه ی آخر رمضان می باشد
بنابراین مردم افغانستان هم، فرصت را مغتنم شمرده علاوه بر درک اهمیت حمایت از مردم فلسطین، بنا به دلایلی که شمرده شدند، به تاسی از فرمان امام و مقتدای خود، خمینی کبیر"ره" به استقبال روز جهانی قدس رفته، امسال بیشتر از گذشته  و گسترده تر از سال های قبل،  با حضور فشرده در راهپیمایی روز جهانی قدس و با مشت های گره کرده و فریاد های کوبنده، حمایت راسخ وقاطع شان را از ملت مسلمان ودربند فلسطین اعلام نموده و هرچه تنفر وانزجار دارند علیه تمام ددمنشی ها و وحشی گری های رژیم منفور ومنحوس اسراییل، به نمایش خواهند گذاشت. والسلام