آرشیف

2020-4-1

دوکتور ص. سعیدي

مذاکره و صلح یا انتخابات؟

در نظر اول سوال اين پرسش مندرج عنوان، بس صادقانه اما  سخت بدراه کننده و عمیقاً دشمنانه طراحی  شده و به خور ساده  مردم  جدی نمایش داده شده و سبب فریب ساده لوحان سیاسی میشود.  
بلی این سخن مکار، ساده لوحانه، فریب دهنده و اغوا کننده است که بپرسیم: اصولاً پدرت را دوست داری یا مادرت؟  
چه سوالی که دقیقاً در موارد بی معنا و گمراہ  کننده هم است. 

سوال مرکزی این است که چرا این دو را مقابل هم قرار دهیم؟ 
چرا صلح را در برابر انتخابات قرار دهیم. بلی باید زمینه آماده کرد، مذاکره و صلح باعزت کرد تا اقشار مختلف جامعه و تعداد هرچه بیشتر نیروهای افغانی فرصت اشتراک در انتخابات  روشن، تحت حاکمیت قانون و با میکانیزم  کاملاً روشن را تنظيم و اجراء کرد.
 آيا انتخابات  در جمهوری عربی مصر صادقانه، راستی و واقعی بود که در نتیجه آقای مرسی و حزبش به قدرت رسید و بعد با سکوت شرم آور جهان به سقوط آن توسط جنرال سیسی  جنایتکارانه سرکوب شد و ما هنوز هم خوش هستیم که ما جانب دیموکراسي و حق را در کشور خود و در  جهان داریم؟ 
دور نه رویم، واپس به درد خود بګیریم. 
ما مذاکرات و مصالحهء سیاسى میخواهیم.
ما در مذاکره پيش شرطها نداریم، اما سفید ما  و اعتقاد بر سفید ما هنوز باقی است و تلاش مشروع قبول آن بر دیګران داریم. ما در مذاکرات و بحث در مورد اعتقاد و راه خود، در مورد امارت اسلامى و يا ديموکراسى منطبق به ارزشهاى مردمى و اسلامى خوى
ما بخاطر به تعویق انداختن حتی عمدی مذاکرات حق نداریم و درست نیست به صورت غیر ضروری و غیر منطقی انتخابات را به تعویق اندازیم. 
محاسبهء دشمن و یا ساده لوحان متکبر زور و قدرت سیاسی درین است که با تعویق انداختن مذاکره و مصالحه بر ګروپ سیستم براندازان اضافه خواهد شد و سیستم براندازی به قوت بیشتر کار خواهد کرد. 
این حالت و عواقب این حالت را از مخالفین موجود در حاکمیت افغانی در کابل درک نه کرده و ګمان دارند که این در به قدرت رسیدن سیاسى شان کمک خواهد کرد، در حالیکه این حالت موجب خطرات جدی برای  سیستم براندازی در کشور ما شده، سبب خواهد شد که قصر هاى شيشه اى  و زر اندوختهء شان را که در  زیر سایهء ب۵۲ کسب کرده اند با اين روش و نظام براندارى  به باد خواهند داد و يګانه برندهء اين شرارت و نفاق دشمنان هست و بود افغانستان، تعصبات قومى و کار براى تجزيه  خواهد شد! 
مخالفین مسلح و پاکستان تصادفاً در مذاکرات صلح بین الافغان ضیاع وقت نمی کنند. آنها تلاش دلرند با ضیاع وقت به صفوف خود بافزایند و سبب تحقق اهداف خویش و تمدید تراژيدی ملت ما و مردم مظلوم منطقه شوند. 
بلاتأخیر باید به مذاکره و مصالحهء باعزت رفت. به هیچ نوع توهین و تحقیر و رسیدن به صلح و استقرار که سبب  تحقیر و بی عزت ملت افغان شود ، نه رفت و در صورتیکه درین میان کس تخلف و شرارت  کرده و میکند، حقایق و مستندات شرارت و متخلف را به  صورت وسیع به ملت افغان، منطقه و جهان مستند ومفصل به صورت دوامدار بیان کرد. جدرين راستا سياست و روش قلم بدستان هوشيار؟! ولى در عين حال زيرک که باکس نبايد خود را مواجه کرد، سياست و روش به چه را در پيش ګرفته و ګويا ګذاره ميکنند!؟ به چنين هوشيارى و چنين روش به فهم من خطاء و نابخشودنى است. بدى و شرارت را بايد افشاء و براى همه ملت حقايق را با منطق آن رسانيد. 

اگر  جانب متخلف به صلح و استقرار اعتنای متناسب نه کرد و مصالحه را تصاحب، تسلط و تسلیمی قدرت سیاسی میپندارد که چنین نمایش داده میشود، در آن صورت انتخاب دیګر ، جز جنګ نمی خواهد، باید به تمام قوت از حیثیت و شرف  کشور و مردم دفاع کرد که شامل دفاع مسلحانه نیز میباشد! 

مذاکره و مصالحهء با عزت را باید بلاتأخیر انجام داد و اجراء کرد و اگر  برای وعده های مشخص و واضح مذاکره و مصالحه دو سه ماه انتخابات مصلحتاً به تعویق افتد مشکل نه خواهد داشت اما در حالت مجهول و عدم روشن بودن موضع مخالفين مسلح و يا مواضع که قدرت سياسى افغانستان را از امريکا و کنفرانسها ميخواهند، درين صورت انتظار ضیاع کنندهء وقت است و  یک روز هم نباید انتخابات ریاست جمهوری و … را به تعویق انداخت.
ما ديديم در انګلستان در سال 2019 سه مرتبه انتخابات سراسرى صورت ګرفت، در اسرائيل دريک سال دومرتبه و اين انتخابات پايان همه فعاليت ها نيست. 
دولتساز و سازنده، در نهادينه سازى حاکميت و ديکتاتورى قانون بايد قدم برداشت و در تطبيق قانون بايد بى رحم عمل کرد! 

پایان
دوکتور صلاح الدين سعيدى