X

آرشیف

ادب بهتر از گنج قارون بود

فزونتر ز ملك فريدون بود

 

ادب مهمترين و اساسي ترين سرشت زندگيست ، ادب سرنوشت ساز است ، ادب راه است براي دريافت حرمت از ديگران. 
زنده بودن بدون ادب زندگي نيست ، دارا بودن بدون ادب دارايي نيست ، بزرگ بودن بدون ادب بزرگي نيست !
رعايت ادب و اخلاق حميده ستوده ترين روش است كه مورد پسند حضرت خداوند و مخلوقش است.
انسان نيك ، انسان كه داراي اخلاق خوب و انديشه بالاست از همه هستي خود ميگذرد تا اينكه مراعات فضيلتِ را كه سرنوشت دارين و اخرت را بدست دارد بكند ، كه ادب است . 
كسيكه در زندگي ميخواهد هميشه با شأن و شكوت ادامه دهد ، و والاترين مقام بندگي را حاصل كند دور از ادب بوده نميتواند ، بايد در پلان و استراتيژي زندگي اش ادب و رعايت آن در صدر قرار داشته باشد ، تا بتواند به آروزويش برسد ! 
ادب آموز زان ادیب که او = ادب از حضرت خدا آموخت
قرار چشم ديد مردم زياد هستند كه متوجه اخلاق و تربيه اولاد خويش نميباشند ، و براي اطفال كه ظرفيت درك محبت و سرزنش را ندارند گاهي به اوج محبت انها را والدين شان همايه ميكنند و گاهي هم به بدترين طريقه سرزنش با آنها روبرو ميشوند ، نميدانند كه يك بلانس يا توازن و تعادل در بين محبت و تربيه اولاد خود ايجاد كنند ، چون غافل هستن كه ميانه روي در هر چيز نتيجه آور است !
ازخدا خواهیم تو فیق ادب = بی ادب محروم گشت از فضل رب
ميگويند اولاد هرچند عزيز باشد ادب از آن عزيز تر است ، كه متأسفانه بعضي از پدران و مادران عزيز متوجه آن نيستند ، طفل خود را به طريقه كه خودش از بيرون و كوچه مياموزد تشويق ميكنند ، به هر كليمه بدي كه از طفل خود ميشنوند خنده ميكنند ، و او طفل مورد تشويق هم قرار ميگيره ، حتي بعضي اطفال متوجه حرفهاي والدين هم نميشوند و از طفوليت پدر و مادر را سيلي ميزنند و والدين هم با خنده انرا تشويق ميكنند!
عزيزان اين يك عادت است ، كه اگر يكبار به مغز طفل داخل شد ديگر از بين بردن اين عادت خيلي ها مشكل ميشود درجه به درجه كه طفل كلانتر شده ميره و به عادات خود نيز ادامه داده ميدهد، و ديگر راه نيست كه عادتش از بين برود ، چون اطفال از طفوليت مياموزند و هر كاري كه برايشان خوشايند بود ميكنند اگر به همان مدت جلوگيري نشود اينده شان به خطر است ! 
شما شاهد هستين كه در سايتهاي اجتماعي بعضي كسها با لحن حرف ميزنند كه از طفوليت اموخته اند ، برايشان هنوز هم عادي است چون عادت كرده اند و نميخواهند كه به بي ادبي شان نيز پي ببرند ! 
اولاد صالح و نيك ثواب جاريه است عزيزان من ، كوشش كنيد كه اطفال تانرا تحت كنترول خود داشته باشيد و براي شان كارهاي نيك را بياموزانيد تا فردا احترام شويد. براي شان طاعت و عبادت را بياموزانيد ، طرز سخن گفتن ، نشست و برخواست را بياموزانيد كه روزي به استقامت شان مفتخر شويد نه ذليل !!!
کسی ره سوی گنج قارون نبرد – و گر برد، ره باز بیرون نبرد

عبدالواحد پيمان 
١٠ اگُست ٢٠١٤
هند

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.