X

آرشیف

علل رواني بــــودن اكثريت مردم افغانستان !

 

نظر به تحقيقات كلي هر فرد افغان حالت رواني اش غير مثبت ميباشد ، خصوصا طبقه اطفال و يا نوزادان كه در سمت جنوب كشور تولد ميشوند . و تعداد بزرگسالان كه شاهد جنگ هاي پي در پي بوده اند و خون فرزند و يا اعضاي فاميل خود را به دستمال كيسه خود از خانه ، دروازه و يا سرك پاك كرده اند از حالت روحي خود مريض بوده و به مرض رواني مبتلا شده اند، ميرسد طبقه جوان كه نيز شاهد بازي هاي سياسي كشور هستند و سرنوشت كشور را خوب نميبينند از تشويش و رنج فكر و مغز شان پراگنده شده ، از فعاليت و پيشرفت بازمانده است ! اطفال كه در افغانستان تولد ميشوند و مورد بازرسي و توجه صحيح قرار نميگيرند ، و يا كسانيكه آواره و بي سر پناه هستند از لحاظ مغزي و روحي رشد ندارند ومثل يك درخت بي ثمر و جسم كه بار دوش جامعه ميشود رشدميكنند، كساني را در اطراف و اكناف وطن ميابيد كه از لحاظ سني از بلوغت هم گذشتند ولي سطح ذهنيت و ظرفيت شان از يك طفل دو سال كشورهاي خارجي كمتر است . 
اين همه بدبختي ها، دربدري ها ، مظلوميت و بي پناهي ها را جنگ هاي خانه سوز و دل گير در وطن ايجاد كرده است !از چشم ديد خود سخن ميگويم ، در يكي از شفاخانه هاي هند كه در دهلي موقعيت دارد روزهاي كه من به آنجا ميرفتم پي كارهاي خود هر روز شاهد برخورد با مريضي ميبودم كه از لحاظ رواني و جسمي كه از اثرات منفي بمب هاي اتمي و شيميايي كه روزانه در افغانستان مانند باران ميبارد در حالت مرگ ميبود، وبطور كلي هم داكتران ريشه اساسي اين مشكل را براي شان جنگ و استفاده از بمب هاي شيميايي در زمان كه طفل به شكم مادر ميباشد توضيح ميدادند ! حالا پس چاره چيست ؟؟ مردم افغانستان همه دست بدست هم داده به تظاهرات شروع ميكنند عليه اسراييل كه چرا به غزه حمله كرده و چرا مردم بيگناه را ميكشد، غافل از انكه اين اسراييل و امريكا اساس و ريشه كشور مارا به خاك و خون يكسان ساختند ، نه تنها جسماني شهيد ميدهيم بلكه عقل ، تمركز و فرهنگ و استقلاليت ما نيز شهيد شده ! آيا كسي روزي به همين موضوع پي برده است ؟ ايا دو برادر افغان با هم سري اي مسئله دست به تظاهرات كشيده ؟ نه!! عزيزان من يكبار بخود بيانديشيد و به حالت خود نگاه كنيد كه در وطن ما چي ميگذرد ، ما چي ازدست داده ايم و چي از دست داده روان هستيم !!! روح و روان هر شخص نا آرام است ، هر مادري پي ديدار فرزند خود چشمهايش در حال كور شدن است ، هر خانه بي صاحب شده و قفل دروازه اش منتظر كليد است كه باز شوه!! هر طفل خواهان اغوش گرفتن پدر مسلمان خود است !!!عزيزان من تا كه خانه ات را نسازي همسايه ات را گله ي نيست ، كمي به حال خود و وطن خويش بيانديشيد، واقعأ اگر ميخواهيد كه مريض شما از دروازه هاي ديگران در امان باشد و آرام و بي درد در خانه فقيرانه خود زندگي كند دستان خود را با هم قايم سازيد تا عليه ظلم و استبداد غالب آييد . هر چي كه گذشت ، گذشت! به فكر يك اينده بهتر شويد و مانع پيشبرد جنگهاي قومي و سمتي شويد! تا اطفال تان ، بزرگان تان و جوانان تان ضايع نشوند و روحأ از بين نروند !!! دست به دست هم داده ، اتفاق را در پيش گرفته به سوي ملت متحد و مترقي قدم برداريد ..نتيجه تقريبأ چهار دهه جنگ و بي اتفاقي را تماشا داريد كه چي به بار آورده است و تاريخ به ما چي ميگويد، حالا ديگر بس است! نگذاريد افكار شيطاني در زندگي تان اختلاف بوجود بياورد ، مثبت بيانديشيد و به ديگران مثبت بياموزانيد چون يگانه راه نجات است !!به اميد يك افغانستان نوين و سربلند.

عبدالواحد پیمان 
جولای ۲۰۱۴ 
هند

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.