آرشیف

2020-7-12

عصمت الله راغب

طلوع، سریال چقر و وزارت فرهنگ

 

چند روز پیش که با مرض اپیدمی کوید19 دست و پنجه نرم می کردم، در آن روزها چشمم به مطلبی از آقای شیوای شرق افتاد که نشان می داد تلویزیون طلوع در خواست اطلاعات فرهنگ را که در حقیقت درخواست اکثریت از شهروندان افغانستان مبنی بر عدم نشر سریال چقر بود نادیده گرفته است. و محتوای این سریال به آنچه ترویچ خشونت گفته می شود هنوز از سوی رهبری طلوع به نشرش ادامه می دهد.

کنش و واکنش وزارت فرهنگ و طلوع بهانه یی خوبی شد تا به یک داستان اشاره کنم. من زمانی که پایان نامه کارشناسی ارشدم را تحت عنوان" بررسی تطبیقی سیاست گذاری دولت در حکومت های امان الله خان و حامد کرزی" می نوشتم در قسمت کار رسانه یی در زمان حامد کرزی ضرورت شد تا با برخی از چهره مطرح زمان حکومت حامد کرزی نیز مصاحبه های داشته باشم، از آن میان یکی هم آقای عبدالکریم خرم بود که موصوف از مشاوریت مطبوعات حامد کرزی تا وزارت فرهنگ و ریاست دفتر ریاست جمهوری کار کرده بود.

آقای خرم در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت فرهنگ در زمان که شما متصدی آن بودید نظارت کامل بر کار رسانه های خصوصی در کشور داشت یا خیر؟

پاسخ داد: بزرگان و ریش ‌سفیدان قومی و حلقات مذهبی بار‌ها و بار‌ها حکومت را برای کنترول رسانه‌ها تحت فشار قرار دادند. شورای علمای افغانستان همواره فعالیت رسانه‎ها را تحت نظارت داشت و هرازگاهی اعتراضات خود را در پیوند به نشر برخی سریال ها مطرح می ‎کردند. آقای خرم اضافه کرد که حامد کرزی به نسبت پشتیبانی بی دریغ از کار رسانه یی در کشور، هرازگاهی به بهانه حمایت از نهادینه کردن فرهنگ غرب و ترویج بی حیایی در خانواده ها به گونه جدی تحت انتقاد قرار می گرفت. باری بخاطر حفظ رضایت طبقه روحانیت و حلقات مذهبی به وزارت فرهنگ هدایت داد تا از طلوع بخواهد که در قسمت نشر برخی از سریال ها بازبینی کند. طلوع که نه به درخواست وزارت فرهنگ توجه داشت و نه هم به دستورات ریاست جمهوری تمکین می کرد، بی هیچ توقفی به کارش ادامه داد. سر انجام ادامه کار نشرات طلوع گب را به جایی کشاند که روزی کرزی از روی مجبوریت مسئولین شبکه طلوع را خواست و گفت به لحاظ خدا همان پول و امکانات را که غرب در اختیار شما قرار می دهد، دولت حاضر است آنرا به پردازد، اما بخاطر جلوگیری از اعتراضات مردم و عمدتاً طبقات مذهبی لطفاً در قسمت نشر برخی از سریال های نفرت انگیز بازبینی کنید.

خرم گفت که با آنهم طلوع هیچ اعتنایی نکرد و آنچه پالیسی خود آن شبکه بود به نشراتش ادامه داد. حرف های خرم حکایت از پشتیبانه قوی طلوع می کرد که این نهاد بدون توجه به هر فرمایش دیگر، فقط بر اساس پالیسی خود به فعالیت هایش ادامه می داد.

در این روزها که نوشته آقای شرق(معین نشراتی وزارت فرهنگ) را از آدرس آن وزارت خواندم که نوشته بود" من از طلوع در خواست کرده ام تا جلوی نشر سریال چقر را بگیرد" همچنان آقای شرق هشدار داده بود که در صورتیکه طلوع این کار را نکند، مطابق قانون با او برخورد می شود. به پندار من طلوع فربه تر از آن است که حکومت موجود بتواند به اساس فشار بر نشرات آن تغییرات بیاورد. از لحاظ حکومت داری ما در زمان کرزی دارای حکومت قدرتمندتری نسبت به حکومت موجود بودیم، وقتی کرزی در مدت نزدیک به پانزده سال بر تمام فشارهای که بر او وارد بود نتوانست بر این نهاد محدودیت وضع کند، پس حکومت سرپرستان چگونه می تواند بر آن فایق آید؟ 

به پندار من طلوع با حمایت هر گروه و هر کشور که فعالیت دارد مثل یک غول به پا ایستاده است و بدون هیچ درنگی به هشدارهای وزارت فرهنگ و سایر نهادها به کار هایش ادامه می دهد. 

طلوع نه ترسی از هشدار دارد و نه هم به پیام های نرم و ملایم وزارت فرهنگ وقعی می گذارد. از آن یاد داشت آقای شرق تا اکنون چندین هفته می گذرد، اما طلوع به نشر سریال چقر هنوز ادامه می دهد، نه از تطبیق قانون خبری است و نه هم از توقف سریال.

با حرمت 

راغب

۲۲ سرطان ۱۳۹۹