آرشیف

2014-12-25

سید محمد نبی عندلیب علوی

طرز تفکــر ، زند گی را شاد و یا غمگین میسازد!

 
( زندگی ما باز تاب  ذهنیت  وباور های  ما  است.)
با انسان های خود با خته ونا آگاه، هرگاه که از  باور های قدرت بخش   صحبت شود   فوراً میگویند که :امکان ندارد، شدنی نیست ، به عقل آدم  برابر نمیآید ،غیرممکن است …و ده هاجواب وعکس العمل منفی دیگر.
جالب است که بدانیم آیاباورهاوذهنیت آدم هاقابل تغیر هست یا خیر؟
جواب :بدون تر دید که باورها ، پندار ها ، خصلت ها ونظام فکری انسان ها  قابل تغیر است. واین حقیقت راگذشت زمان به یک امر حتمی وضروری مبدل میکند.
از تغیرات نتر سید  وآن را تجربه کیند  لذت بخش خواهد بود یک بار هم که شده لطفاً تجربه اش کنید وبه تجارب خود بیفزا ئیدوزندگی خود را رنگین کنید.
لازمه  درک این حقیقت ونیل به این هدف مقدس که عبارت از تغیرات مثبت در زندگی است.
 فقط و فقط خواستن است .خواستن است که راه را برای رسیدن به مقصد مودرنظر  هموار میکند وغیر ممکن ها راممکن میسازد .
لطفاً خواستن را یک اصل در زندگی خود  قلمداد کنید چون که هیچ گاه فرمول زندگی گذشته تان  با فرمول زندگی  آینده تان یکسان نیست.
هستند کسانیکه  میگویند  ای بابا  این چه حرف مفت وعقیده ی  مزخرفی است  من بار ها  خواستم  که زندگی خود را تغیر دهم وشادبودن ،پول دار شدن، صحتمند بودن،زمین دار شدن…وصدها خواسته دیگر را در زندگی خود  تجربه کنم  ولی تقدیر نرفت در جواب این اشخاص باید گفت تقدیر رفته بود اما تدبیر نرفته بود.(گرگداکاهل بود تقصیرصاحب خانه نیست.)
مشکل در کجا است ؟ مشکل این است که این اشخاص تعریف درست از تقدیر ندارند وتدبیر را نمیدانند .از کم فکری  ویا از کوتا نظری خود همه چیز را به تقدیر ربط می دهند وتفکر که هدیه ی الهی به انسان هاست،آن  را دست کم میگیرند،وباور های غلط خود را حجت میدانند .
 تنها  فرقی که این  باور  وعقیده در نظام فکری  انسان ها دارد ، این است که بعضی هازودتروبعضی ها دیرتر  به این  نقطه عطف  میر سند که  تغیرات  مثبت در زندگی منوط به طرز تفکر است .
اگر به این نتیجه رسیدیم که  در مجموع نظام  تفکر واندیشه قابل تغیراست وزندگی باز تاب  ذهنیت وباور ها است،از کی واز کجا باید تغیرات را شروع کنیم ؟
جواب :از خود شروع کنیم  تا الگوی دیگران شویم  چرا که همه به این باور نرسیده اند که زندگی  همان طرز تفکر است،  اگر همه  به این عقیده  بودند که نوع نگرش ما است، که  زندگی راسازمان دهی میکند  وانگه  مشکل وگرفتاری های که امروز ما شاهد آن هستیم  قطعاً وجود نداشت.
گاهاً دیده میشود  که  بعضی از آدم ها  قبل از اینکه خود را تغیر دهند  ونظام فکری خود را بنوع مدیریت کنند  تا به یک نتیجه مطلوب برسند  ،سعی میکنند که دیگران را  تغیردهند وبه دیگران خرده بگیرند.
این اشخاص فراموش کرده اند که  :

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد بگزاف
مگر اسباب بزرگـی همــه آماده کنی

یکی از شرط ها مهم در جهت تغیرات  زندگی  بسوی خوبی ها وشادزیستن  والگو شدن در جامعه  شرط انعطاف  پذیری است . دیده اید که  بعضی ها میگویند :ببین بکی روش زندگی را یاد می دهد ،گویا من را نمیشناسد برو بابا من  40 سال در این  کره ای  خاکی زندگی کرده ام  وچند سال درس خوانده ام  وحالا هم فرزندان من از تو بزرگتر هستند  تو به من   زندگی راآموزش میدهی (بچه).
در جواب  این اشخاص  خود ر أی  وخود پسند باید گفت که: این دلیل نمیشود چون سن تان 40 ویا بالا تر از 40 سال است وچند سال در س خوانده اید  ودارای چند فرزند هستید بنابراین شما علامه دهر شده  ئید نه خیر چنین نیست.
اگر میخواهید  حاصل طرز تفکر  وحاصل چند سال زیستن خود را  خوب تر در یا بید کافی است که  به گذشتهء خود وبه گذشتهء دیگران  یک نظراجمالی بیندازید
ویا بعبارت دیگر  کافی خواهد بود که  زندگی انسان های موفق وانسانهای نا موفق را بدرستی  واکاوی کنیم ونتیجه آن را  در پرتوی عقل سلیم  بسنجیم، راه   وروش  این دو  طیف  را از هم تفکیک نما ییم،  شاید سری نخ بدست آید.وانگه آن نخ را به یک طناب  نا گسستنی وطولانی  مبدل کنیم  تا همگان از چنگ زدن آن  منفعت ببرند  این است  محک  با ارزش ونتیجه بخش .  
 قابل تذکرمیدانم که اندیشیدن هم آسان است وهم دشوار   هم ثواب است وهم گناه .
سؤال این جاست که  چرا  فکر نمودن این همه ابعاد  دارد ؟
بقول مولانا اقبال لا هوری:

نخست از فکـر خویشم در تحیر
چه چیز است آنکه گویندش تفکر
کدامین فکـر ما راشـرط راه است
چــراگه طاعت وگاهی گناه است؟

خلاصه با ید گفت : تفکر مثبت وسازنده  که سعادت همگان را به ارمغان میآورد آسان نیست ولی شدنی  وباعث ثواب است ،اما تفکر شیطانی ومخرب بیسارآسان است  که باعث معصیت میشود.
خلاصه مطلب اینکه باور های  اصلی ما ستون ها ی  اصلی  زندگی ما است ،پس مراقب باورها وعقاید خود باشیم وخوب را از بد تفکیک نماییم وبد را از بدتر ،ترجیح دهیم واصل خواسته های خود را با خوب اندیشیدن طراحی کنیم امید وارم که طراحان خوبی باشیم وزندگی خود را با تفکرات خود رنگین  کنیم.
 
 نویسنده سید محمد نبی عندلیب علوی مقیم ایران
nabiandalib@yahoo.com
4/12/1390