آرشیف

2024-5-2

دوکتور صلاح الدین سعیدی

طالبان مخاطبان بدون ګوش! 

 

به سلسلهٔ مشوره های بدون شنونده قبل از همه برای طالب مشوره داده وسفارش دارم: 

دربین ۱۲ تن که از اروپا به کابل جهت دادن مشوره ها به طالبانرفتند، سه تن شان دوستان من و از نزدیک میشناسم. خوش بودم به اقدام شان، آما رفتند با کسانی از طالبان ببینند که خود نیز تقریباً عین موقف را دارند! نتیجه!؟ . مرجع تصمیم ګیرنده کیست و چرا؟ سؤال که هم جواب دارد و هم ندارد. یک جواب این است که پنجاب و باداران شان از مردم ما انتقام تأریخی خود را میګیرند! جواب دوم: اګر قرار شد که ټیکه داران جنګ و باروت، اردوی پاکستان اګر ټیکهٔ حدید اهدام دحاکمیت در افغانستان را بدست آورد، حد اقل بهانهٔ ظراهری داشته باشد تا دالر های معامله را هضم کرده بتواند! جواب سوم: …. و یا همهٔ این جوابها درین میان جایګاه خود را ثابت دارند.  

میدانیم و عقل سلیم حکم میکند که اولاً ګزینهٔ جنګ مانند اولین ګزینه راه انسانی و درست نیست و بوده نمی تواند!

از موضعګیری های اولی من این بود که مردم افغانستان به کمک ضرورت دارند و حال که سرباز و مردم بنابر دلایل موجه و یا غیر موجه از جانب زمامداران و قومندانان  شان به مرحمت دشمن شان ګذاشته شدند و ایشان ( طالبان) متهم اند که مخالفین خود بستند، کشتند و ظالمانه کشتند و سیاست عفوه اسلامی اصلاً ، عملی نه شد و کس بر آن نظارت هم ندارد. طالبان مدعی أند که این افواه انتقام علیه شان کذب و دروغ است و اما ما تصاویر و مستندات از قتل و کشتار بی رحمانهٔ نظامیان  قبلی را در میدیا میبینم، که انکارش دشوار است! لذا به حاکمیت طالبان در افغانستان سفارش و مشورهٔ دیګری رایګان ذیل دارم: 

اعلان کنید و مکرراً اعلان کنید که سیاست انتقام سیاست رسمی ما نیست و ما وجود تخلفات ممکن را بررسی داریم و اینک کمیتهٔ خاص نظارت درین عرصه تعین و در هر سه ماه از اجراات خود در مورد ګزارش خواهیم دادو مسؤولین عدلی و قضایی ایکه از پیګرد تخلفات کم آمده أند، محاکمه میکنیم! (تا سیه روی شود، آنکه در او غل و غش است!). 

 و ها 

نمی دانم که میدانید و یا نمی دانید، ولی قوت و ضعف یک حرکت، سازمان سیاسی، حاکمیت و مخالفین آن درین نهفته است که این و یا آن حزب، حرکت و مبارز سیاسی موجود در حاکمیت و یا مخالف آن در مورد سؤالات مطرحه در جامعه چګونه میاندیشد و چګونه برنامه دارد؟ 

طالبان متهم به تخلفات در مورد انتقام ګیری از افراد حاکمیت قبلی أند و طالبان منکر أند، راه حل و اقدام مشخص اقدام بالا است! 

 

خطاب به مقاومت!؟  و مخالفین مسلح و غیر مسلح حاکمیت موجود دیفکتوی طالبان در افغانستان! 

به این سؤالات جواب ارايه کنید:

کیستید؟،  کی بودید؟، چه را از دست دادید؟، چه را میخواهید احیاء کنید؟، چګونه؟، تصور جایګاه و مقام شما در حال حاضر و در آینده؟ شما، حزب، حرکت، تیم و حلقه ای شما و توانایی های عملی شما، در انتقال و تغیر ممکن و در آیندهٔ افغانستان  و خواستن و توانستن  شما در کدام حد أند؟ 

اتکای مردمی و ملی و اتکای خارجی و دال ری شما و توکل شما به الله متعال در اعتقاد به حق بودن شما و درین راستا عمل شما؟ 

پشتوانهٔ شما، نقش مبارزهٔ  سیاسی، مسلحانه و غیر مسلحانه، متحدین داخلی، خارجی و در خارجی، نقش همسایه های طماع و از جمله نقش استابلشمنت  ایران و خاصتاً استابلشمنت پاکستان؟ نقش جامعه ای اروپا، نقش انګلیسها، روس ها، چینایها، آمریکایها، و نقش سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای جهانی و اسلامی را درین رابطه چګونه ارزیابی و مقام شان در کجا و تا چه حد است؟ 

مخالفت شما علیه طالب جهت برانداختن حاکمیت شان در افغانستان و یا براندازی افکار طالبانی و یا نابود کردن شان از ستیج سیاسی و افغانستان  و امکانات عملی و تجربه شده درین میان؟

شما خو به ارزشهای قبول شده ای ملی چون سرود ملی، بیرق ملی، سمبول و نشان ملی، به قانون اساسی و به میان آمدن نظام و حاکمیت ملی به اساس اراده و خواست ملت افغان، یک شهروند و یک رأی باور دارید و یا باز هم همان اصل قومی، زبانی، سمتی، مذهبی و اشاعهٔ تجارتهای قومی، مذهبی و زبانی بیست ساله درین مورد تأکید دارید و مانند بیست سال جمهوریت آنرا تشدید کردن و  ادامه دادن،  میخواهید؟ 

سیاسی کادری شما همچنان مانند بیست سال ګذشته جمهوریت و ا

بر همین این مسایل قومی و زبامی استوار است و یا چطور؟ 

آیا از تقسیم کرسی های دولتی به پوست ها سیاسی که به اساسس نتایحج انتخابات و پوست های مسلکی، که به اساس فهم و دانش مسلکی ، صورت میګیرد، آګاهی دارید و یا تا هنوز هم بر قاعدهٔ  «دروس جبل السراج»  که ګفته شده« ما قبول کردیم که اصل اقوام و قومها بزرګ اساس ماست و به اصل حزب و سازمان سیاسی برنامه محور قولاً و عملاً مخالفت کردید!». 

فکر، راه حل، برنامه، طریق حصول، اولویت کاری شما برای ورود تغیرات و اصلاحات درین عرصه هاو نقش ملت افغان در نهایی سازی آن؟ استفاده 

از روش هلی انقلابی که اینک سه سال ادامه دارد؟ 

به این و دهها سوال مشابه اندیشیده اید و برتی آن جواب دارید؟ 

هر حزب و سازمان سیاسی و حاکمیت ایکه به این سؤالات مطروحه جواب درست ارایه نه کند و مواضع اش به اساس قوت و ضعف اش در جبههٔ جنګ باشد، حاکنیت تجرید شده، مطلق العنان وخطاء است و اګر قبل ازینکه دیر نه شده در تصحیح آن اقدام  عملی نه کند، راه جهالت، جنګ و شرارت را در پیش ګرفته و دیر دوام نه خواهد داشت! 

انتخاب با شماست! 

و من الله التوفیق 

داکتر صلاح سعیدی 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸