X

آرشیف

شف شف ها بحران مى آفرينند!

 

شف شف هاى حکومات و رجال مٶثر سياسى امريکا، انګلستان، پاکستان، سازمان ملل متحد و عدهء از سياسيون افغان در مورد انتخابات رياست جمهورى 98  و حتى در انکشافات دو دههء اخير در افغانستان بحران آفريده است. بلى اظهارات و برخوردهاى ايشان است که حاکميت افغانى را دست نشانده و بدون صلاحيت معرفى  کرده و موجب توهين و تحقير ملت افغان و ديموکراسى ميشوند. 
تصميم بر 5000 هزار از زندانيان طالب توسط طالب و امريکا در قطر و دوحه و تأکيد پاکستان و تيم انتخاباتى سال 98 ثبات وهمچرايى به رهبرى جناب داکتر عبدالله ع به رهايى شان همراه با تهديدها، اظهارات اينکه در مورد نتايج انتخابات 98 رياست جمهورى افغان ، جانب امريکايى تلاش دارد تا تفاهم بين داکتر عبدالله ع. وداکتر اشرف غنى ايجاد کند، و سازمان ملل و انګلستان هم در زمينه ارادهء نيک تفاهم خوب بين اين دوشخصيت را تأکيد دارند و جناب دوستم اظهار ميدارد که امريکا به خاطر داکتر اشرف غنى با من در تقابل قرار نه خواهد ګرفت و امثال آن اظهارات و مواضع برميګردد به در تضاد بودن با مردم سالارى و حاکميت قانون و ديموکراسى. 

اګر قرار باشد که مصلحت هاى سياسى زمان جناب حامد کرزى ادامه پيدا شف شف هاى بحران مى آفرينند!
شف شف هاى حکومات و رجال مٶثر سياسى امريکا، انګلستان، پاکستان، سازمان ملل متحد و عدهء از سياسيون افغان در مورد انتخابات رياست جمهورى 98  و حتى در انکشافات دو دههء اخير در افغانستان بحران آفريده است. بلى اظهارات و برخوردهاى ايشان است که حاکميت افغانى را دست نشانده و بدون صلاحيت معرفى  کرده و موجب توهين و تحقير ملت افغان و ديموکراسى ميشوند. 
تصميم بر 5000 هزار از زندانيان طالب توسط طالب و امريکا در قطر و دوحه و تأکيد پاکستان به رهايى شان همراه با تهديدها، اظهارات اينکه در مورد نتايج انتخابات 98 رياست جمهورى افغان ، جانب امريکايى تلاش دارد تا تفاهم بين داکتر عبدالله ع. وداکتر اشرف غنى ايجاد کند، و سازمان ملل و انګلستان هم در زمينه ارادهء نيک تفاهم خوب بين اين دوشخصيت را تأکيد دارند و جناب دوستم اظهار ميدارد که امريکا به خاطر داکتر اشرف غنى با من در تقابل قرار نه خواهد ګرفت و امثال آن اظهارات و مواضع برميګردد به در تضاد بودن با مردم سالارى و حاکميت قانون و ديموکراسى. 
 اګر قرار باشد که مصلحت هاى سياسى زمان جناب حامد کرزى ادامه پيدا کند و در نتايج انتخابات همه را خوش کرد و هيچ کانديد بايد خفه نه شود و جورآمد کرد. درين صورت ما به خطاء رفته ايم ديموکراسى، انتخابات را نه فهميده ايم. در انتخابات يک برد و يک رأى اضافه بودن اساس است و بشريت همين وسيله را دارد.اګر اين اصل را قبول ندارند و مصلحت و کنار آمدن است درين صورت ميګذاشتند افغانستان به شکل قرنهاى ګذشتهء ملکى و خانى رهبرى ميشد و لويه جرګه و افراد آن مانند اتوريته هاى طبعى ملک و خان و تفنګ دار و دزدان سرګردنه و … رهبرى  ميشد. اين حلقات در مسايل کشور تصميم ميګرفتند و بګيرندو درين صورت ضرور به انتخابات و مصارف ګزاف آن نبود و نيست. 

ما ديګر لويه جرګه نداريم و لويه جرګهء قانون اساسى ما مفهوم قبلى را ندارد واز خود مشخص تعريف از خود دارد. 

فهم خطاء از ديموکراسى است که بايد جور آمد و مردم را خوش ساخت ورنه مظاهرهء به راه مياندازند و در اخير خود رارئيس جمهور اعلان کرده و ګويا تحليف ميکنند. 

براى تحليف رياست جمهورى مطابق قانون فرمان برنده شدن انتخابات توسط کميسيون انتخابات، و بعد قاضى القضات ضرورت است  در يک ماه بعداز نتايج انتخابات مراسم تحليف رادر حضور جهانيان مطابق طرزالعمل پيشبينى  شده  بجا آورده، رئيس جمهور و به اين ترتيب رئيس شناخته ميشود. 

تأکيدات چون جور آمد و … منابع رسمى آمريکاء، انګلستان، سازمان ملل و … اين پروسه را جداً ضرر رساند و عدم باور شان را به انتخابات و ارادهء ملت نشان داده، که سبب ايجاد تزلزل بيشتر، تحريک نظام براندازان و قانون شکنان شده، تراژيدى ملت افغان را قمچين کرده، طويل ساخته و سبب شکست افتضاح آميز خود نيز ميشوند. 

احمد برندهء انتخابات و محمود بازنده و بشريت همين ديموکراسى لنګ و لاش را دارد. يا آنرا قبول داريم و يا نداريم. بين البين و مذبذب بودن، شف شف کردن و جور آمدن مضر، خطرناک و نادرست است. 

حاکميت قانون رابايد عام ساخت و در ذهن همه ترزيق و قبول کردکه اين است قاعدهء کار. 

و هاتيم ثبات و همګرايى چون برنامه محور نيست، تيم عقيده محور براى اعمار افغانستان و الترناتيف دهندهء نسخهء عمران و آبادى نيست ، چيزى براى ګفتن به ملت ندارد و نيست لذا نقش اپوزيسيون را باز کرده نمى تواند. 
مسلم که به تمام اين نيروها بايد فرصت خدمت داده شود. اما برنده و رهبرى از تيم برنده و آن تيم دولت ساز است. 
اګر ما اين اصول را قبول نه کنيم و شف شف کنيم که ميکنند، به مشکل افغانستان و خود ميافزايند و اين به نفع هيچکش نيست. برندهء اين حالت شرارت و خرابى، دهشت و خانه خرابى است و اين را نبايد هيچ عقل سليم افغان اجازه  دهد! 

و ما علينا الا البلاغ المبين 
داکتر صلاح الدين سعيدى 
10/3/2020
00447886474638

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.