X

آرشیف

سیمای عمومـــــی غور و غوریان در آئینه تاریخ

 ((به پیشواز سیمینار امپراتوری غوری و جایگاه آن …))

 

      غور ناحیتی است باستانی واقع در کوهسار مرکز ی افغانستان و به نسبت داشتن موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد و راههای صعب العبور مدت های طولانی از مد و جزر جریانات و حوادث تاریخی به دور مانده و ازهمان از منه قدیم در آنجا مردمی زندگی میکردند که از طرف مورخان بنام غوری و یا غوریان خوانده شده اند.
        در اوایل ، آنها کمتر تصور مینمودند روزی بنیانگذار امپراتوری نیرومندی شوند که بر قسمت بزرگی ازجهان اسلام حکومت کند، اما جریانات و حوادث تاریخی و به ویژه اقدامات تحریک آمیز و توسعه طلبانه سلاطین غرنه، ترکان غز و سلاجقه ، آنها را به صفحه  تاریخ کشانیده و با دنیای بیرون از خود شان مرتبط ساخت.
      غوریان به مرور زمان و بطور روز افزون با مسایل سیاسی – نظامی مناطق پیرامون خود درگیر شدند و رفته رفته به موثریت نقش خود در قبال حوادث تاریخی منطقه متوجه شده و این آرزومندی در فکر شان ریشه گرفت که بتوانند به برکت توانائی و استعداد خود از تابعیت دیگران رهائی یافته و با ایجاد و استقرار حاکمیت نیرومند نقش فعال را در صحنه نظامی – سیاسی منطقه ایفا نمایند.
      دیری نگذشت که آنان از موقف امیر نشینی های محلی پلکان های ترقی را پیموده به جایگاه و مقام رفیعی ارتقا یافته و به یک امپراتوری بزرگ و نیرومند منطقه تبدیل شدند که نقش بسیار بارز و روشن در تحولات تاریخی و فرهنگی سر زمین های اسلامی شرق به ویژه خراسان زمین ، قسمت های از سرزمین ایران و آسیای مرکزی وساحات وسیعی در شمال غربی سرزمین هند ایفا نمودند؛ چنان نقشی که اکثر مورخان آنرا به دیده قدر و احترام نگریسته اند.
     آثار و عمرانات زندة باقیمانده از دورة غوریان از جمله منارجام غور ، مسجد جامع هرات در سرزمین افغانستان فعلی و مسجد جامع و قطب منار دهلی در سرزمین هندوستان، نمونه های نمادین عظمت مدنیت و فرهنگ این دوره از تاریخ کشور میباشد که هم توجه ، باستانشناسان و محققان داخلی و هم توجه تاریخ نگاران و جهانگردان کشور های مختلف را بخودجلب کرده و مایة افتخارات مردمان آزاده و با غرور برخاسته ازین سرزمین میباشد.
      مرحوم استاد احمد علی کهزاد مورخ و باستانشناش شهیر کشور که در سال 1332 ش شخصاً به مناطق غور سفر کرده و حتی المقدور از آثار و آبدات تاریخی برخی نقاط آن منطقه دیدن نموده و مجموع مشاهدات خود را  گرد آوری و در ذیل عنوان « در امتداد کوه بابا و هریرود» تحریر و از طریق روز نامه ملی انیس در شماره های متواتر به نشر سپرده که مأخذ ارزشمندی برای محققان رشته تاریخ و باستانشناسی بخصوص در مورد غور میباشد.
     ملوک وسلاطین غور بویژه سلطان غیاث الدین محمد و برادرش سلطان شهاب الدین محمد به تدبر، دینداری ، دلاوری ، رعیت نوازی و هنر پروری از همه بیشتر معروف بودند . این دو برادر با اتخاذ سیاست های عالمانه و مدبرانه و پیروی نمودن از مشی تساهل مذهبی دریک قلمرو پهناور کثیرالاقوام و کثیر الفرهنگ، همه مردمان قلمروهای مربوط خویش را بطرف خود جلب نموده و استعداد شانرا در راه توسعه دین و قلمرو اسلامی در عرصه سازندگی و شگوفائی علم و فرهنگ به کار انداختند.
      اما بعد از مرگ سلطان شهاب الدین محمد و بروز عوامل داخلی و خارجی ، قلمروهای شان تجزیه شده و امپراتوری روبه اضمحلال نهاد . با آنهم نمایندگان و وابستگان آنها چند قرن دیگر نیز در بخش های مختلف امپراتوری سابقه شان از جمله در غرب افغانستان فعلی و مناطقی ازهندوستان بطور مجزا از هم ، حکومت کردند.
       هرچند دورة امپراتوری غوری نسبت به سایر امپراتوری ها از لحاظ فاصله زمانی کوتاه تر بود و لیکن تاریخ و تمدن درخشان و با عظمتی از خود به یاد گار گذاشتند.
با توجه به مطالبیکه فوقاً ارائه شد ، مطالعه تاریخ و مدنیت عصر غوریان به مشابه یک دورة با عظمت و افتخار آمیز و غرور آفرین در تاریخ کشور از چند نگاه دارای اهمیت میباشد:
1- ازین جهت که غوری ها درجریانات و حوادث تاریخی قرون پنجم و ششم هجری قمری (مطابق قرون 12 و 13 میلادی) خراسان زمین و سرزمین های مجاور آن نقش فعال و اثرگذار داشتند.
2- از نگاه اینکه غوریان در مقائیسه با سایر سلسله های سلطنتی مستقل اسلامی خراسان زمین ، با برخورداری از علایق ملی و آزادیخواهی در دفاع از تمامیت ارضی و استقلال غور و سرزمین پهناور خراسان نقش فعالتر ایفا کردند.
3- بدین مناسبت که غوریان در پرورش و نشر و اشاعه آئین ، فرهنگ و تمدن اسلامی نه تنها در قلمروهای اصلی واقع در خراسان بزرگ بلکه در سرزمین های همجوار از جمله در سرزمین هند نقش بزرگی را انجام دادند.
 4- مهمتر از همه اینکه به ملاحظه کارنامه های متذکره ، سلاطین غوری با تدبر ، کاردانی و سیاست های عاقلانه و نمونة دولت مداری عالی و آنهم دریک سرزمین پهناور و کثیرالاقوام و کثیر الفرهنگ توانستند در صحنه تاریخ نقش درخشنده ای را ایفا نمایند.
برمبنای آنچه گفته شد دورة حکمروائی غوریان از تاریخ نفوذ اسلام به بعد  از جایگاه و مقام رفیع و شایانی برخوردار بوده که مسلماً مطالعه و تحقیقات مزید راجع به آن دارای اهمیت و مبرمیت خاصی میباشد به خصوص در همچو شرایطی که افتخارات تاریخی و ارزش های مدنی و فرهنگی کشور ما از هر سو و سمت آماج تهاجمات گسترده بدخواهان این وطن قرارگرفته است بر مبرمیت و اهمیت آن افزوده است.
    روی این هدف شماری از معاریف و فرهنگ دوستان غوری با توجه به این اصل مهم که: ((یک ملت زمانی زنده می ماند که بتواند تاریخ و فرهنگ خویش را زنده نگهدارد)) به مثابه پاسداران فرهنگ پر بار کشور اهتمام به خرچ داده اند تا با تمویل و تدویر یک سیمینار بزرگ علمی – تحقیقی ، زمینه مطالعه و تحقیق بیشتر را در بارة جریانات و تحولات تاریخی ، فرهنگی و تمدن غوری و غوریان فراهم سازند بدین منظور آنها جهت نظم و انسجام و غنامندی هرچه بیشتر این سیمینار بزرگ علمی ، به عالیترین نهاد علمی – تحقیقی کشور یعنی اکادمی علوم افغانستان مراجعه و در امر تدویر سیمینار ، طالب همکاری علمی و مساعی مشترک گردیدند.
      مقام  اکادمی علوم افغانستان با ارجگذاری به علایق فرهنگ دو ستانة فرهنگیان غوری به این تقاضا لبیک گفته و بروفق استراتیژی کاری خویش به ریاست های مرکز علوم اجتماعی ، مرکز زبانها و ادبیات و مرکز تحقیقات کوشانی رسماً هدایت دادند تا در زمینه همکاری لازم صورت گیرد.
به تأسی از هدایت مقام محترم ، کمیسیونی 9 عضوی متشکل از دانشمندان سه مرکز علمی فوق الذکر و همچنان نماینده علمی ریاست حفظ میراث های فرهنگی وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ و نماینده فرهنگیان غور در مقر مرکز علوم اجتماعی اکادمی علوم افغانستان تشکیل وطی جلسات علمی خویش عنوان عمومی سیمینار و عناوین مقالات سیمینار را تثبیت و تنظیم نمود که به مراجع علمی ذیربط و علاقه مندان در داخل و خارج کشور فرستاده شد.
   به نمایندگی از کمیسیون علمی سیمینار ، اطمیناناً عرض میشود که اعضای کمیسیون علمی مصمم اند که به یاری خداوند متعال و به کمک دانشمندان گرامی و به همت همکاران غوری مخصوصاٌ محترم انجنیرعبدالرحمن (غوری) و مــساعی شخصیت های فرهنگدوست و علاقه مند به احیأ مفاخر تاریخی مشترک مردمان سرزمین کهنسال و مدنیت پرور مان، این سیمینار علمی – تحقیقی تحت عنوان « امپراتوری غوری و جایگاه آن در تاریخ ، تمدن و فرهنگ افغانستان ومنطقه» ، حتی المقدور با نظم و انسجام بهتر و کیفیت عالی تر در آینده نزدیک دایر گردیده و مجموعه مقالات این سیمینار علمی نیز به زود ترین فرصت ممکن چاپ و به دسترس هموطنان قرار گیرد.
 
با احترام
معاون سرمحقق عبدالحکیم «صافی» رئیس مرکز علوم اجتماعی اکادمی علوم افغانستان
و رئیس کمیسیون علمی سیمینار
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.