X

آرشیف

ســبـــزیــجـــــــات

 
 
سبزیکاری یک عنعنه پســـندیده افغان ها است .رویا نیدن یک یا چندین قــــسم سبزی در صحن حویلی یا باغچه و زمین های زراعتی عمدتاً به غرض احتیــاجات روزمره غذائی دهاقین است . سبزیجات نباتات علفی بوده که مطابق به نوعیت حصص مختلف آنها بصورت خام و پخته موررد استفاده مردم قرار میگیرد .
 
اهداف سبزیجات قرار ذیل خلاصه میگردد :
–  تولید و تکثیر تخم های اصلاح شده سبزیجات .
– تدریس و نمایش دادن میتود های تخنیکی غرض بلند بردن سطح استعداد ها و آگا هی دهاقین .
– تنوع غذا و از بین بردن سوء تغذی .
 
تولید سبزیجات در جهان تاریخ طولانی دارد . بطور مثال مصری ها 2500 الی 3000 سال قبل از میلاد از سبزیجات مختلف بنام کاهو ، پیاز ، ملی ، سیر ، گندنه ، بادرنگ ، خر بوزه و غیره استفاده مینمودند که با گذشت زمان یک تعداد دیگر نباتات وحشی در قطار سبزی های اهلی شامل گردید که بعضی از آنها به اساس تکامل و تغیرات طبعیی ارثی و نسلگیری مصنوعی بمیان آمدند . امروز اقسام و انواع متعدد سبزیجات موجود اند که تعداد آنها تقریباًُ به 247 نوع سبزی میرسد .
 
 
اهمیت سبزیجات
سبزیجات به اساس دلایل ذیل حایز اهمیت اند :
 
1- از لحاظ ارزش غذائی :
سبزیجات منبع کار بو هایدریت ، ویتامین ، منرال  ، نمکیات ، پروتین و غیره مواد حیاتی است .
 
2- از لحاظ اهمیت اقتصادی :
سبزیجات در ساحه کم به پیمانه وسیع کشت میشوند و در مدت کم به مارکت عرضه میگردد.از یک جریب زمین پیاز مبلغ 50000  افغانی بدست آماده میتواند .
 
3- تناوب زراعتی :
چون سبزیجات برای پخته گی خود ها به مدت کم ضرورت دارند بناً میتوانیم در بین کشت سایر نباتات و سبزیجات آنها را کشت نمایم . کشت کچالو برای مدت چند ماه در یک ساحه و به سال دیگر عوض کچالو کشت یک نبات دیگر در کنترول امراض اهمیت دارد . زیرا کشت یک نبات در یک ساحه بصورت مسلسل درست نیست .
   در انتخاب زمین برای بذر سبزیجات نکات زیر مراعات گردد :
زمین سبزیجات باید هموار  ، زهکشی شده ، از خطر سیلایب محفوظ و آب کافی داشته باشد. زمین سبزیجات باید نزدیک سرک ، آفتاب کافی و جریان هوا داشته و زمین حاصلخیز باشد و به همین ترتیب ساختمان خاک که کچالو در آن کشت میگردد اگر   سندی لوم یا ریگی  باشد بهتر است .     
 
آماده کردن زمین برای بذر سبزیجات
–   قبل از همه زمین در وقت کشت باید به حالت وتر باشد .
–  زمین اقلاً دو مرتبه به عمق 30 سانتی متر قلبه شو د .
– گیا هان هرزه زمین که در آن سبزیجات کشت گردیده باید کنترول باشد و
– بعد از قلبه کردن به زمین چهار چوکات قطعه نمایشی را شکل داده و سرک های فرعی به عرض یک متربرای گشت و گذار افراد و کراچی دستی و غیره موجود باشد .
 
 
عملیات احداث سبزیجات :
–  زمین سبزیجات مطابق پلان هرسبزی پلوان بندی و تقسیمات گردیده که پلوان های بین کرد ها به عرض 50 سانتی متر احداث گردد.
– کوشش شود که خاک سطحی زمین ضایع نگردد زیرا خاک سطحی دارایی مواد غذایی خوب میباشد . در هموار کاری از جاییکه خاک برده میشود به کود زیاد ضرورت دارد .
– بعد از تقسیمات زمین ساحه هر پلات توسط پنجالک یا بیل هموار گردد.
– بعداً مقدار 4-5 متریک تن کود حیوانی پوسیده و تجزیه شده در یک جریب زمین علاوه گردد . به همین ترتیب مقدار 25-30 کیلو گرام کود اموفاس و مقدار 25 کیلو گرام یوریادر یک جریب زمین در موقع آماده ساختن جویه و پشته علاوه گردد . بخاطر باید داشت که متباقی 25 کیلو گرام یوریا در وقت نموی فعال سبزیجات استعمال گردد.
 
 
تهیه کننده : احمد (کریمی)
غور تاریخ 02/06/2011مطا بق 12/04/1390   

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.