آرشیف

2023-12-2

علم عبدالقدیر

سر نوشت غزه را کی خواهد نوشت؟

 

اینکه سر نوشت غزه را چه کسی خواهد نوشت همه منتظرپا یان جنگ اند ودر عین زمان بحث های جدید پیدا وپنهان درین زمینه ادامه دارد .بر آیند ظاهری بحث ها ونظر ها این است که برای اداره نوار غزه سه گزینه به أساس خواست سه طرف اصلی قضیه وجود دارند: اول، جنبش حماس که برای بقایش تلاش می‌کند. دوم، تشکیلات خودگردان فلسطین که در گذشته اداره نوار غزه را در دست داشت و اکنون چه در توافق با حماس و چه با خواست جامعه جهانی و کشورهای منطقه، اداره غزه را دست خواهد گرفت. اما گزینه سوم خود اسرائيل است که اعلام کرد این بار حتی در صورت نابودی حماس نیز قصد خروج ندارد و مانند گذشته نوار غزه را دوباره اشغال و مدیریت خواهد کرد.

اما در عمل سر نوشت آینده را کدام یکی ازین سه  رقم خواهد زد؟  تردیدی نیست که در این میان، کسی که بیشترین توانایی نظامی را در اختیار دارد، تصمیم می‌گیرد که جنگ چگونه پایان یابد. در شرائط فعلی اسرائیل است که از قوت ونیرو صحبت میکند ومیخواهد باس پ وتاژ کردن آتش بس وپروسه تبادله اسری جنگ را شدید تر آغاز کند وطبق نقشه ویرانی کامل غزه ، نابوی حماس،وساختن منطقه امنیتی حائل تحت کنترول ارتش اسرائیل را عملی سازد. اما کشور های عربی با این خواست وعملکرد اسرائیل مخالف اند واینکه اسرائیل به خواست آنها تمکین خواهد کرد ویا نه مسئله است که منافع ملی اسرائیل پاسخ خواهد داد.

شعار اسرائیل: اول عملیات زمینی و نابودی حماس بعد برنامه‌ریزی برای آینده غزه

مدیترانه در آستانه آتشفشان سیاسی قرار دارد کس نمیداند این آتشفشان از کجا فوران خواهد کرد. اسرائيلی‌ها قصد دارند خود را به‌طور کامل از شر حماس خلاص کنند؛ در حالی که این تصمیم برای حزب‌الله که به‌خوبی می‌داند ادامه این روند ممکن است اسرائيل را به از بین بردن حزب‌الله و تغییر نقشه منطقه تشویق کند، نگران‌کننده است؛ درست همان‌گونه که نتانیاهو تهدید به چنین اقدامی کرده است هردو طرف جنگ میخواهند دست های خودرا در شعله جنگ منطقه ای وحتی جهانی گرم کنند وبخوی بزعم خود شان سود ببرند.

سود گسترس دامنه جنگ برای اسرائیل وحماس

اسرائیل وحماس هردو طرفدار ادامه وگسترش این جنگ اند ،همین حالاکرانه باختری دستخوش ناآرامی و درگیری‌هایی است که ممکن است با گذشت زمان دامنه آن‌ها گسترش یابد.اسرائیل انتظار دارد با داخل شدن حزب الله در جنگ کابل بهانه بدست امریکا بیفتد تا لبنان وحزب الله را مانند غزه به خاک یکسان کند در صورت که شبه نظامیان ویا جبهات ونیرو های مقاومت ایران از عراق وسوریه ویمن وارد معرکه شوند ایران به کمک اسرائیل  میتوانند شبه‌نظامیان سرکش وابسته به ایران را مهار کنند و حمله به پایگاه‌های آمریکایی را نیز متوقف کنند. یعنی اسرائیل اسرائيل گسترش جنگ را تحولی سودمند برای مبارزه با گروه‌های وابسته به ایران در منطقه می‌داند و در تلاش برای برافروختن آتش جنگ بین گروه‌های مخالف و وفادار به ایران است.

جنبش حماس هم ما نند اسرائیل  طرفدار گسترش جنگ است ومیخواهد  از دامه جنگ سود ببرد  جنبش حماس که در محاصره قرار گرفته است، از گسترش جبهه جنگ برای از پا درآوردن دشمنش سود می‌برد، اینکه حمایت هم پیمانان حماس ّه سطح خواهد بود تا  با عث شکست اسرائیل شود به دیده شک نگریسته میشود  اما کم از کم حماس را که بنام گروه ترورستی شناخته میشود  از انزوا بیرون میکند  اما عمده ترین مشکل برای حماس جنبش فتح است که احتمالا گزینه تنها برای مدیریت غزه پذیرفته شود چون بین فتح و حماس خصومت عمیقی وجود دارد؛ زیرا فتح یک جنبش مبارز ملی است که به راه‌حل مسالمت‌آمیز معتقد است، در حالی که حماس گروهی وابسته به اخوان‌المسلمین است که از راه‌حل نظامی حمایت می‌کند.

شانس حماس با رهبری تندرو کنونی‌ آن که از زمان برکناری اسماعیل هنیه و خالد مشعل در سال ۲۰۱۷‌ــ که به عنوان سیاستمدارانی عمل‌گرا شناخته می‌شوند‌ــ قدرت را در دست دارد خیلی ضعیف است. لذا حماس در اینده تنها مدیر وکنترولر غزه نخواهد بود لذا واگذاری اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین چه به‌طور کامل و چه با مشارکت حماس بهترین گزینه است؛ زیرا این امر می‌تواند غزه را از اشغال اسرائيل یا خلا قدرت که بدون شک با هرج‌ومرج همراه است، نجات دهد و طرح اسرائيل برای آواره کردن فلسطینی‌ها چه به مصر و چه در داخل نوار غزه را متوقف کند.

در واقع، هیچ راه‌حل آسانی وجود ندارد و زمان آن فرا رسیده است که برای پذیرش راه‌حل دو کشور فلسطین در کنار اسرائیل  کار شود، هر دو طرف تحت فشار قرار گیرند وایشان را از بحران کنونی که دو طرف را به وحشت انداخته و سیاستمداران را تا حدی به سمت عمل‌گرایی سوق داده است، بهره‌برداری شود. کشور های عربی وشاخه چنبش فتح فلسطین بیش از هفتاد سال زمزمه تشکیل حکومت فلسطین را از زبان کشور های غربی شنیده اند اما هر گز این طرح عملی نشده است وحال زمان آن است تا راستی آزمائی کنند وامریکارا تحت فشار قرار دهند تا اسرائیل را وادار به پذیرش یک حکومت قانونمند فلسطینی کنند. یعنی سر نوشت غزه باید بدست فلسطینی ها باشد ،خواه با مشارکت حماس مدنی غیر مسلح ویا بدون مشارکت حماس این راه حل است والا تشکیل گروه های افراطی وخشمگین نتیجه همین فشار های غیر عادلانه است که باز شکل میگیرد.