X

آرشیف

سرِنخ دَرگیری ها به دست دولت است

 
 
جنگ های ذات البینی افراد مسلح غیر مسؤل در گوشه و کنارِ مرکز و ولسوالی های ولایت غور به جای رسیده است که کنترول و ادارۀ آن از توان  حکومت ضعیف فعلی غور بیرون به نظر می رسد . مقام دست اول حکومت محلی غور به دلیل عدم شناخت و آشنایی با بافت های اجتماعی و عوامل بحران آفرین ، مقّدمات این دَرگیری ها را در کنفرانس مطبوعاتی 18 / 12 / 1389  منازعات و دلدردی های غیر قابل تشویش عنوان نمود که غلط از آب در آمد . همچنان در باب مبارزه با افراد مسّلحِ غیر مسؤل از طیارات بی سرنشین حر ف داشت امّا حالا امکانات یاری نمی کند که با بحران مبارزه صورت گیرد حتی پولیس غور جرئت و روحیۀ مبارزه با افراد مسلّح غیر مسؤل را ندارد .
به باور من خسارات دَرگیری های جاری در این مرز و بوم به مراتب بیشتر است از زیان جنگ های ده سال قبل . زیرا این دَرگیری  ها ریشه در داخل نظام و دولت دارد ، سَرِ نَخ  هر دو طرف دَرگیر ،  به دست افراد سود جو ، خود خواه و منفعت طلب دولت است . به اثر این جنگ ها ؛ مردم بی دفاع و سیستم حکومت محلی عمیقاً متأثر می شوند . زیرا امنیت بر هم می خورد ، اختلافات بین افراد بلند پایۀ دولتی – پولیس امّا دست نشانده بوجود می آید ،  معارف « نیم جان و آسیب پذیر» به شدّت صدمه می بیند ، باب مکاتب یک بار دیگر بسته می شود ، فساد اداری و کیسه بُری گراف صعودی را می پیماید ، کشت و قاچاق مواد مخدر احیای مجدد می شود ، نسل جوان معتاد می شود ، فرصت های که در باب باز سازی و ساختن پروژه های عام المنفعه فراهم شده است ؛ از بین می رود ، اعتبار ادارۀ حکومت در بین مردم به صفر تقّرب می کند ، تعداد افراد مسلّح غیر مسؤل افزایش میابد ،  ، فقر و بد بختی حاکم ؛ بیشتر طغیان می کند …  به هر روی  این  دَر گیری ها مانند هر بد بختی دیگر معلول علل و عوامل است که در ذیل مختصراً توضیح می شود .
علل و عوامل که در سَر و  سامان دادن این جنگ ها نقش دارند :

  1.      ادارۀ حکومت محلی در باب تأمین امنیت و خلع سلاح افراد مسلح غیر مسؤل ، محو فساد اداری ، جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر  با بعض گروه ها و حلقات وارد معامله بوده و است . امّادر مقابلی گروه های دیگرِ آنقدر «گرگ آمد گرگ آمد » بی عمل گفته است که همۀ مردم به مصنوعی بودن برنامه های دولت و هزیان حرف های حکومت ایمان آوردند . 

  2.      ترکیب نامتوازن و اشتباۀ فعلی پولیس غور ، قوی ترین عنصر است که همواره نابسامانی خلق کرده است  .  زیرا پولیس غور ملی نیست ، اکثراً از اقوام در گیر ترکیب یافته است ، پولیس غور آموزش دیده نیست رسالت و ثقافت خود را در برابر خدا ، مردم و وظیفه نمی دانند ، تا حال پولیس غور گوش بفرمان قوماندان های در گیر و قاچاق بران مواد مخدر و مافیای جان و  مال مردم بوده است .

  3.      شورای صلح ولایت غور راه کار مشخص و قابل تطبیق ندارد و در برنامه های خود از شورای های ولایات دیگر تبعیت و تقلید می کند در حالیکه اوضاع و بافت های اجتماعی غور با ولایات دیگر تفاوت دارد .  زیرا در این مرز و بوم برای اندیشه های طالب و تروریزم بستر مناسب وجود ندارد  ،  امّا عوامل و اسباب خاص مشاهده می شود که باعث بروز جنگ ها و نا امنی شده است .

  4.      رسانه و جامعۀ مدنی هم تقصیر خود را دارند ، نشریات غور تاهنوز عناوین ده سال قبل را به خط درشت می نویسند ، در مسایل جنگ های جاری ، قوت  های مسلح غیر مسؤل که موازی با دولت فعّالیت دارند ، بی راهه روی معارف ، فساد اداری ، کشت مواد مخدر  و صدها خلای دیگر حکومت و مخالفین چشم نمی دوزند و بنا به دلایل نامعلومِ خود را به کوچۀ حسن چپ زده اند . در حالیکه رسالت شرایط فعلی مطبوعات و جامعۀ مدنی با ده سال قبل تفاوت دارد ، شرایط فعلی ایجاب نمی کند  که  تمام برنامه ها روی « نقش جوانان و حقوق زن …» اختصاص داده شود .  تمرکز لازم و موقف گیری قوی در برابر اسباب و علل جنگ آفرین ؛ مهترین رسالت رسانه ها است .

 بنابه یقین قطعی این جنگ ها برای اندیشه ها و اَعمال طالب و تروریزم بستر ساز است ، بناءً می توان آیندۀ خطرناک را برای جان و مال مردم و ادارۀ حکومت محلی غور که محصول خون هزاران انسان است پیش بینی کرد . زیرا افراد بلند پایۀ دولتی با این قضایا احساساتی بر خورد کرده و اکنون هم به همان راه طی طریق می کنند ، تدبیرسنج ،  خبر خوان  و نصیحت شنو نیستند از همین جهت برنامه های دولتی تابع احساسات شخصی و گروهی آنها است که همواره نتایج نامطلوب به دست می دهد .
راه حل ها:
به هدف کنترول اوضاع امنیتی جغرافیای غور و ادارۀ حکومت محلی در نحوۀ مدیریت و ترکیب پولیس عاقلانه تجدید نظر شود ، زمینه مساعد گردد که اقشار و اقوام دیگر ساکن غور هم در ترکیب پولیس سهیم شوند ،  افراد آموزش یافته ، سالم و رسالت شناس پولیس ازخارج ولایت خواسته نیز شوند  ،  غرض خاموش ساختن جنگ های جاری و ریشه یابی عوامل بحران حاکم ادارۀ حکومت محلی ، پولیس ، اردوی ملی ، امنیت ملی ، شورای صلح ، جامعۀ مدنی و علما دین با تشریک مساعی ؛ صادقانه وارد عمل شوند و با تمام قضایا عادلانه و عالمانه برخورد کنند .  آنگاه انتظار می رود که حد اقل از پاشیده گی نظام پیشگیری و جلو افراد آشوبگر گرفته شود تا وضعیت کماکان به حالت عادی بر گردد و مردم به زنده گی خود با روح آرام ؛ ادامه دهند.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.