آرشیف

2023-5-1

علم عبدالقدیر

زیر پردۀ نشست محرمانه سر منشی ملل متحد در دوحه!

 

روزهای اول ودوم می 2023 دوحه پایتخت قطر میزبان نشست  خاص ومهم در مورد أفغانستان است که تحت ریاست انتونی گوتریش منشی سازمان ملل متحد ونمایندگان 25 کشور مهم جهان که در أمور أفغانستان دخیل اند در پشت در های بسته وبدون حضور اضحاب رسانه ها بر گزار میشود.  در نشست دو روزه دوحه از نمایندگان 25 کشور و سازمان بین‌المللی بدون حضور مقامات حکومت طالبان در افغانستان دعوت شده است.محل محل دقیق برگزاری، اسامی شرکت کنندگان و دستورکار نشست دوحه تاکنون رسانه‌ای نشده است،آنچه مسلم است این است که  این نشست بدون حضور رسانه‌های جمعی و پشت درهای بسته  بخاطر بر رسی راه های چگونگی با حکومت طالبان برگزار  شده.

محرک ومبتکر این نشست کیست؟ أوائل مارچ 2023 خانم آمنه محمد معاون منشی ملل متحد به کابل وقندهار سفر کرد وبا مقا مات طالبان صحبت های مفصل داشت هر چند رهبر طالبان خانم محمد را بحضور نپذیرفت اما او با أهرم های قدرت حاکمه کابل وقندهار در مورد حقوق زنان ودختران وآزادی های مدنی ونوعیت وما هیت نظام سیاسی صحبت کرده بود وبدون اعلام نتیجه به مقر ملل متحد بر گشت ودر نیمه های ماه اپریل  2023  در برنامه‌ای در دانشگاه پرینستون امریکا،  گفت قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان شماری از کشورهای منطقه و جهان کمتر از دو هفته دیگر(اوایل ماه می) در نشستی که در قطر برگزار می‌شود، شرکت کنند. در این نشست  در مورد به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان بحث خواهد شد. اظهارات خانم محمد عدۀ را غافگیر وتعداد را خشمگین ساخت به تعقیب این اظهارات وزارت خارجه امریکا در یک پریس کانفرانس کوتاه گفت :مسئله شناخت طالبان در دستور کار سازمان ملل متحد نیست.البته سیاسیون افغان که بدون بر نامه وگذشته تاریک هر طرف پراگنده اند سخنان زشتی را نثار آدرس خانم محمد کردند که در فضای مجازی خوراک رسانه ها بود. به همه حال محرک این نشست بر داشتها ودرک خانم آمنه محمد از وضعیت افغانستان است.

تعامل مثبت ویا به رسمیت شنا ختن؟

اگر سازمان ملل متحد با داخل ساختن حکومت طالبان در خانواده جامعه جهانی استثنا قائل نشود مسئله بر سمیت شنا ختن طالبان من حیث یک دو لت وعضو ساز مان ملل متحد وارزش ها وشرائط پیشبینی شده  خیلی دشوار خواهد بود.لذا تعامل مثبت هم با وضعیت پیچیده کنونی دشواری های خودرا دارد .

خانم محمد که اولین زن مسلمان من حیث معاون منشی سازمان ملل ایفای وظیفه میکند میگوید ما امیدواریم در مسیر به رسمیت شناختن طالبان گام‌های کوچکی برداریم. اینکه  ممکن است یا نه من نمی‌دانم؛ولی باید در این مورد بحث کنیم. اینکه دلیل امید واری خانم محمد چیست  شاید بحث های خودرا در کابل وقندهار کرده باشد واینکه امارت طالبان بطور قاطع چه وعده های به او داده اند تا هنوز افشا نشده اما او با تعامل با طالبان خیلی خوش بین است وراه مدیریت حکومت مستقل وخود سر طالبان را به رسمیت شناختن گره می زند وشاید بخاطر برسمیت شنا ختن طالبان وعده های از طالبان گرفته باشد که مورد تا ئید سر منشی ملل متحد باشد اما در عمل چیزی خوش ایندی به نظر نمی رسد.

آمنه محمد معتقد است که به رسمیت شناختن طالبان و تعامل با آنان از بدتر شدن تصمیم‌های این گروه جلوگیری می‌کند چون تعامل با طالبان کمک خواهد کرد که آن‌ها در قبال اعمال‌شان پاسخگو باشند.ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آن‌ها همچنان بدتر شوند؛ این همان چیزی است که وقتی شما تعامل نمی‌کنید، اتفاق می‌افتد. حالا معلوم نیست که پله وفاصلۀ بین تعامل مثبت  وبرسمیت شناختن وجود دارد ویا خیر چون منشی عمومی سازمان ملل متحد حین ورود به قطر نیز از تفاهم مشترک بخاطر  تعامل  با حکومت طالبان صحبت کرده است نه برسمیت شنا ختن وحال همه منظر اند زیر پرده ویا پشت در های بسته نشست دوحه چه خواهد بود.؟

ستفان دوجاریک سخنگو ئی ساز مان ملل : این نشست پشت درهای بسته در دوحه با هدف تمرکز بر تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک راه پایدار رو به جلو در افغانستان برپا خواهد شد. این در حال است که سازمان ملل در واکنش به اظهارات خانم محمد گفته بود که  نشست بر روی شناسایی احتمالی بین‌المللی دولت فعلی طالبان متمرکز نخواهد بود.چون  به رسیمت شناسی یک کشور مبتنی بر توانایی آن برای عضویت در یک خانواده جهانی همراه است. این مجموعه دارایی ارزش‌ها و حقوق خاصی است که باید رعایت شود و آموزش و پرورش در درجه اول و در محور قرار دارد، به ویژه برای دختران و زنان که حکومت طالبان تا هنوز در برابر حق تحصیل دختران بالغ وکار زنان در دفاتر مقاومت ومخالفت میکنند.

آیا حکومت طالبان به ارزش ها وشرائط سازمان ملل  تن خواهد داد؟

خواست اعضای جامعه جهانی عناصر بر جسته دارد که طالبان نیمی آنرا می پذیرند ونیمی دیگر نیمه وبعضی مواد را بطور قطع نخواهند پذیرفت.

مثلا حقوق بشر را مطابق تفسیر خود می پذیرند ، در مورد حقوق زنان و دختران، خود شان حقوق را تعریف کرده اند ک هبا أصول ساز مان ملل همخوانی ندارد وهمچنین  تشکیل حکومت فراگیر که باور ندارند به فرا گیری یک قشری باور دارند همه طالب وروحانی باشد نه قشر دیگری ،  البته در مورد تا مین  امنیت و مبارزه با تروریسم و موادمخدر.توافق خواهند کرد.

حقوق زنان از دیگاه رهبری طالبان وحلقه اطراف ان:  رهبر طالبان در هفته های اخیر بار ها هوشدار داده که هیچ امری مغایر أصول اسلام را نمی پذیرد ویکی از أصول اسلام نشستن زنان در خانه است نه در دفتر ومکتب: واو این آیه قرآن را دستمایه ساخته( وقرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجاهلیة) ای زنان مسلمان  در خانه های خود بنشیند ومانند دوره جا هلیت آرایش نکنید) از نظر طالبان حکم این آیه عام است برای همه مسلمانان در همه شرائط .ورهبری طالبان برای زنان چهار حق قائل اند ، نفقه، سکنی یا محل نشیمن، لباس وچهارم هم معاشرت وهم بستری فقظ .

لذا رهبری طالبان به دختران بالغ اجازه بیرون شدن از خانه را نمیدهد مگر اینکه با محرم شرعی باشد وکار زنان هم در دفاتر ملل متحد  از نظر رهبر طالبان غیر شرعی و به معنی بی ناموسی است لذا نمی پذیرد حال اینکه منشی ملل متحد نشست دو روزه پشت در های بسته بدون حضور رسانه ها چه غذائی را بخورد رسانه ها وأفغانستان خواهد داد معلوم نیست.

سازمان ملل پیش‌تر موضوع به رسمیت شناختن طالبان در نشست دوحه را رد کرده بود ، اکنون هم به نظر می‌رسد تعامل با طالبان محور اصلی این نشست در مورد افغانستان باشد لذا نه طالبان حقوق زنان ودختران را برسمیت میشناسد ونه هم ساز مان ملل متحد جرأت شناختن رسمی طالبان را دارد.

در این نشست نمایندگان ویژه حدود ۲۵ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ریاست این نشست را بر عهده خواهد داشت. ودر صحبت های مکررش نیاز مندی اقتصادی مردم أفغانستان وحقوق زنان باز تاب داشته اما حکومت طالبان نسبت عدم دعوت درین نشست اظهار نا رضا ئیتی کرده اند.

سهیل شاهین از اعضای دفتر قطر طالبان در واکنش به عدم دعوت طالبان به نشست دوحه گفت : هرگونه نشستی درباره افغانستان بدون مشارکت هیأتی از دولت کنونی بی‌نتیجه است و نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد..

در پایان: وقتی طالبان مشتاق برسمیت شناختن از طرف سازمان ملل متحد اند وازین سازمان وسائر کشور های مسلمان وغیر مسلمان انتظار دستگیری وکمک دارند باید با تفسیر های من در آوردی آ یات قرآن وارتباط آن با صدر اسلام فاصله بگیرند حکومت ها ئیکه به رسمیت شناخته میشود عضو خانواده جامعه جهانی اند وباید ارزش ها وشرائط لازم را در أصول دولت داری بپذیرند وسلیقه های دینی ومذهبی را طور شخصی در أمور خانوادگی  فقط در داخل خانه خود تطبیق کنند.

تفسیر طالبان از حقوق زنان اگر بر حسب توافق زن وشوهر در مورد تقسیم ساحه کار وصلاحیت در داخل خانه ها و فامیل ها باشد صحیست واما من حیث اصل زندگی مشترک جامعه انسانی نا درست وغیر قابل پذیرش است.واین سیاست بر زندگی یک ملت سی ملیونی تا ثیر منفی میگذارد..

.