X

آرشیف

زن شایسته برای ازدواج

هدايات ورهنمود های دین مقدس اسلام بر این بنیاد است ، شخصیکه  ميخواهد ازدواج كند ، حد اعظمی تلاش بخرچ دهد تا زن را بحیث شریک خویش انتخاب  نمايند كه داراي صفات ذيل باشد .
شرط اول ديندارى:
 اولین شرطی را که دین اسلام بدان تأکید جدی میدارد ، متدین بودن ودینداری زن  است ، طوریکه در حديث مبارك روایت شده حضرت ابوهريرة (رض ) آمده است :« تنكح المرأ ة لأربع: لمالها ، لحسبها ، ولجمالها ، ولدينها ، فاظفر بذات الدين تربت يداك »
زن رابخاطر چهار چيز براي ازدواج انتخاب مى شود: 1- بخاطر مال ودارایی اش ،  2- بخاطر نسب وطايفه اش كه همان اصل ونسب است ، 3- بخاطر جمال زيبايى وظرافتش ، 4- بخاطر دين وعفتش ، زن با دين وعفت انتخاب كن كه به مقصود خود وبه سعادت دنيا وآخرت خواهى رسيد.  
( حديث متفق عليه : ( فتح البارى ( ۹-۱۳۲-۵۰۹۰) ، صحيح مسلم ( ۲-۱۰۸۶-۱۴۶۶ ) ، سنن ابود اود ( ۶-۴۲-۲۰۳۲ ) ، سنن ابن ماجه ( ۱-۵۹۷-۱۸۵۸ ) مصنف ابن ابي شيبه : ( ۶-۶۸ ) .
 دختر دیندار کسی است که از دین خود آگاهی درست و به دور از افراط و تفریط و مطابق تعلیمات اسلامی داشته باشد. دین برای زن تاج عفت و پاکدامنی او و اوج عزت و شرف است که او را از خطا و گمراهی دورنگاه داشته، در بجا آوردن وظایفش یاری داده و یک زندگی پر از شادی و سعادت را برای وی و خانواده اش به ارمغان می آورد.
شرط دوم دوشيزه ( بــكر ):
​ شرط دوم ازدواج را كه دين اسلام به آن هدايت فرموده است : دوشيزه بودن یعنی ( بكر ) بودن زن است : مگر اينكه در انتخاب بيوه مصلحتى در مابین باشد ، طوریکه این هدایت در حدیثی روایت شده از حضرت جابر بن عبد الله بشرح ذیل چنین فرمولبندی گردیده است :
« تزوجت امرإۀ فى عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فلقيت النبى ( ص) فقال يا جابر ، تزوجت ؟ قلت : نعم ، قال : بكر إم ثيب ؟ قلت : ثيب ، قال : فهلا بكر ا تلاعبها ؟ قلت يا رسول الله إن لى إخوات ، فخشيت أن تدخل بيني وبينهن ، قال فذاك إذن ، إن المرإة تنكح على دينها ، ومالها وجمالها ، فعليك بذات الدين تربت يداك »
( درزمان پيامبر صلى الله عليه وسلم با زنى ازدواج كردم ، پس از آن با پيامبرصلی الله علیه وسلم ملاقات كردم ، فرمود اى جابر ، آيا ازدواج كرده اي ، گفتم : بله ، فرمود : دوشيزه است يا بيوه ؟ گفتم بيوه ، فرمود چرا با دختر ى ازدواج نكردى تا با او بازى كني ، گفتم اي رسول الله ! من چند خواهر دارم وبيم داشتم كه ( اگر دوشيزه باشد باسن كم خود( بين من وآنان جداى بياندازد ، پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : پس اينطور! . زن به خاطر دين ، مال وزيبايى اش براى ازدواج انتخاب مي شود ، پس ديندار را انتخاب كن ، دست هایت خاک آلود شود «و ) متفق عليه ) صحيح مسلم ( ۲-۱۰۸۷-۷۱۵ ) ، در صحيح مسلم ( ۹-۱۲۱-۵۰۷۹ ) ، سنن ابو داوود ( ۶-۴۳-۲۰۳۳ ) سنن الترمذي ( ۲-۲۸۰-۱۱۰۶ ) .
 شرط سوم محبت گرا و طفل اوار:
شرط سوم در ازدواج که دین اسلام بدان هدایت فرموده است زنی است که محبت گرا وطفل اور باشد ، طوریکه در حدیثی آمده است :« تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم يوم القيامة»( با زنان محبت گرا واطفال اور ازدواج كنيد ، چون من در ميان امت ها به كثرت شما افتخار مي كنم).( صحيح جامع صغير ۲۹۴۰ ) ،(  الاروا ء ۱۷۸۴ ) ،( سنن ابو داود ( ۶-۴۷-۲۰۳۵ ) ، (سنن نسايي ) ۶-۶۵ ).
خواننده محترم !
 برخی حکما ء در نصایح سودمند خویش هدایت فرموده اند که : مردان در هنگام ازدواج از زنان فاقد اخلاق مناسب،  باید دوری کنند . آنان را از ازدواج با شش دسته از زنان بر حذر داشته است : کتگوری های شش گانه عبارتند از :«1- أنَّانه 2- منَّانه 3- حنَّانه 4- حدَّاقه 5- برَّاقه 6- شدَّاقه » زنان أنَّانه :
 زنان أنَّانه عبارت از زنانی است که بسيار ناله و شکايت مي کند ، پُرحرف و خبرچین است همیشه خود را به مريضی ميزند. حکما بدین عقیده اند که در ازدواج به همچو زنان خیر نصیب انسان نمی گردد .
 زنان منَّانه :
زنان منَّانه : عبارت از زنانی است ، زمانیکه کاري را که مي کند بر شوهرخویش منت گذارده و ميگويد : من براي تو چنين و چنان کردم محرم راز و اعتماد شوهر نمی باشد .
 زنان حنَّانه:
 زنان حنَّانه عبارت از زنانی است که به مردان ديگر (غير از شوهرش ) از جمله خويشاوندان و نزديکان خود تمايل داشته و مهر می ورزد که در اين حالت زندگي زناشويی دوام نيافته و دچار آشفتگي ، سوء تفاهمات وپرابلم های متعدد میگردد .
 زنان حدَّاقه :
 زنان حدَّاقه : عبارت از زنانی است که بُلهوس ، کم زاد ، بي ادب و بي تربیه آنکه هرچه مي بيند را آرزو کرده و شوهرش را به دردسر و مشقت انداخته و بيش از توانش از او انتظار دارد و پیوسته با بر خوردهاي غیر اخلاقي باعث رنجش وشکستن غرور شوهرش میشود .
زنان برَّاقه:
 زنان برَّاقه : عبارت از زنانی است که : بيشتر وقت خود را صرف آرايش و زيبايي خود کرده و در آرايش از حدود شرع زياده روي مي کند.
 زنان شدَّاقه :
زنان شدَّاقه : عبارت از زنانی است که : در مورد چيزهايي که ارتباطي به او ندارند بسيار حرف زده و سخنان بيهوده بسيار مي گوید .
حکماء می افزایند:
 نشانه های خوشبختي یک زن در اینست که چون ببيني اش خوشنودت سازد ، چون از او دور شوي او را در مورد خويش و دارائي هايت امين يابي .
 و از موارد بدبختي یک زن اینست که ديدنش ترا اندوهناک سازد و زبانش را بر تو بکار گيرد با صداي بلند حرف و چیغ بزند و اگر از او دور باشي او را بر خويش و دارائي هايت امين ندانی. برادر و خواهر مسلمان اخلاق و تعالیم اسلامی و انسانی و هدف از زندګی کوتاه ابتلا و امتحان ما را حکم میکند که به اخلاق و تعالیم اسلامی خود را ملبس ساخته و هر لحظه قاضی و قضاوت کننده اعمال خود شده و در مواردیکه خود ازین اصول عدول و تجاوز کرده و سبب ازار و اذیت خود و دیګران شده باشبم تا راه و رسم حق و شرعی را انتخاب کرده، هم خود و هم اطرافیان خویش را به راه حق، و راه صلاح و فلاح دارین دعوت و متصف به صفات دین مبین اسلام شویم. الهی به عظمت خویش ما را به راه راست و حق هدایت فرما. امین یا رب العالمین.


 تتبع ونگارش :
الحاج امین الدین «  سعـیـدی-سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان و مسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.