آرشیف

2017-1-21

الحاج امین الدین سعـیـدی

رسم غذا خوردن بر دور دسترخوان واحد

پیامبر اسلام محمد صلی  الله علیه وسلم اصحاب خویش را به هدف ایجاد ،الفت  ومحبت  بین خانواده ها تکمیل روحیه   دوستی  واخوت در جامعه ، تشویق به وحدت واتحاد ترغیب نموده وازتمام  وسایل قابل دسترس، امکانات ومناسبات  غرض ایجاد این روحیه استفاده بعمل می اورد. پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه و سلم به اصحاب  خویش توصیه  میکرد و می فرمود که مناسب است تا در حین غذا و طعام خوردن به دور یک دستر خوان  با هم جمع شوند .
در حدیثی از رسول اکرم (ص) آمده است که : «عن وَحْشِيِّ بْنِ حَرْبٍ رضي الله عنه، أَنَّ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ؛ إِنَّا نَأْكُلُ وَلا نَشْبَعُ. قَالَ: فَلَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ؟ قَالُوا: نَعَمْ. قَالَ: فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ»(وَحْشِی بن حَرْب رضی الله عنه می گوید: «اصحاب نبی صلی الله علیه وسلم گفتند: ای رسول الله! ما می خوریم اما سیر نمی شویم.پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم در جواب فرمودند : شاید که شما جدا از هم غذا می خورید؟
گفتند: بلی
آنحضرت فرمودند: پس به هنگام غذا دور هم جمع شوید و اسم الله را بر آن ذکر کنیدتا درآن برای تان برکت قرار دهد.( آلبانی حدیث مذکور را حدیث حسن دانسته است.) اگر به محتوی حدیث متبرکه نظر باندازیم ، در خواهیم  یافت که: در صرف  غذا بردور دسترخوان واحد ، دو نقطه  تاکید بعمل آمده است :
اول : اجتما ع ودور هم غذا خورد ودیگری گفتن « بسم الله » قبل از خوردن غذا .
هدف این حدیث صرف ایجاد وحدت وتجمع صرف در امور غذای  نبوده بلکه دور هم نشستن ودور  یک دسترخوان غذا  خورد موجب برکت وایجاد محبت بین اعضای  خانواده میگردد ، بخصو ص برای ما افغانها که دور از کشور اصلی در جهان دور از کشور  زندگی میکنیم ، رعایت این اصل برعلاوهء عمل بر سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم بی نهایت عمده، تربیتی  ومهم می باشد.

 و من الله التوفیق
 تتبع ونگـارش :
امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«
مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و
مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی