آرشیف

2020-10-14

احمد سعیدی

دو دسته گی در سیاست های امریکا

 

در عملکرد و سیاست های جاری در کشور نه تنها بین رهبران دولت افغانستان دو دسته گی وجود دارد بلکه بین طالبان نیز دو دسته گی وجود دارد از سوی دیگر طوریکه دیده میشود بین مقامات امریکایی بخصوص پنتاگون و قصر سفید نیز  دیدگاه ها و نظریات خیلی متفاوتی در مورد افغانستان وجود دارد.

بطور مثال دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا میگوید تا آغاز سال نو عیسوی اکثر نظامیان خویش را از افغانستان بیرون مینمایم و همچنان آقای ترامپ در حملات خونین طالبان در ولایات مختلف افغانستان خاموش است و هیچ عکس العمل ندارد اما بر عکس نظامیان آمریکا خلاف نظریات دونالد ترامپ میگویند تداوم حملات طالبان بر شهرها و عدم قطع روابط گروه طالبان با القاعده و داعش، باید در تعهد امریکایی ها بخصوص قرار داد را که آقای خلیلزاد با طالبان انجام داده تجدید نظر شود.

طوریکه دیده میشود از نخستین روز های آغاز مذاکرات صلح زلمی خلیلزاد با طالبان

پنتاگون نظری متفاوت به روند صلح افغانستان داشته است. با وجود مخالفت های سریع و امتیاز دادن زیاد به گروه طالبان از طرف دونالد ترامپ و خلیلزاد.

 

به باور من کاخ  سفید نا عاقبت اندیشانه عمل میکند اما برعکس  پنتاگون در تلاش است  که در چارچوب موافقت‌نامه‌ی امنیتی و استراتژیک با افغانستان تعهدات را که نموده اند آنها را حفظ کند. این تعهد را می‌توان در آخرین همکاری نیروهای هوایی آمریکایی با نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ اخیر هلمند به تاریخ 19 میزان 1399 مشاهده کرد. به باور من دونالد ترامپ که در حال حاضر رئیس جمهور امریکا است یک سیاستمدار دور اندیش و با تجربه در قضایای ملی و بین المللی نیست بلکه یک رهبر پوپولیست و خود باور است.

به عقیده من درحال حاضر نظامیان آمریکایی برخلاف کاخ سفید و وزارت خارجه، آن کشور دید استراتژیک‌ تر نسبت به تحولات افغانستان دارند. این دید باعث شده است که آنها تا کنون هیچ تغییر مثبت را در استراتژی و تاکتیک‌های طالبان مشاهده نکنند. از این منظر، احتمال دارد که پنتاگون بعد از این نسبت به رئيس جمهور امریکا نقش سازنده تری را در قضیه افغانستان و منطقه بازی کند نه رئیس جمهور امریکا.