X

آرشیف

در گذشت نیلسون ماندیلا

روز پنجشنبه 14 قوس ساله1392 هـ. مطابق 5 دسیمبر2013م ، رهبر افریقای جنوبی بنام« نیلسون ماندیلا » در سن 96 سالگی درگذشت ، او کی بود ؟؟ 
کشور افریقای جنوبی بعد از آنکه، از بریتانیا استقلال گرفت ، توسط اقلیت سفید پوست اداره می شد ، اکثریت سیاه پوستان از قدرت محروم بودند ، درین کشور جنبش های ضد تبعیض نژادی بوجود آمدند ، یکی از رهبران همین جنبش ها ، نیلسون ماندیلا ، بود . این مرد 27 سال در زندان گذشتاند ، جنبش وی پیروز شد ، ماندیلا از زندان رها گردید و به قدرت رسید ، او سیاست عدم خشونت را پیروی می کرد و شعار داد که ما بخاطر اقتدار سیاه پوستان مبارزه نکرده ایم بلکه افریقای جنوبی را برای همه مردم آن(سیاه و سفید ) می خواهیم ، با رئیس جمهور قبلی( پریزیدنت دکلرک از نژاد سفید) مذاکره نمود و وی را معاون خود پذیرفت ، در یک انتخابات آزاد ، ماندیلا رئیس جمهور شد ، بعد از یک دوره ریاست جمهوری با آبرومندی ازان کناره گیری کرد و عرصۀ قدرت را به مردم واگذار شد . بلی نیلسون ماندیلا ، جایزۀ نوبل گرفت ، او رهبر افریقای جنوبی ، مرد متعلق به قارۀ افریقا و یک شخصیت جهانی بود . امروز کشور افریقای جنوبی مبدل به پیشرفته ترین مملکت قارۀ سیاه به شمار می آید ..
مجاور افریقای جنوبی کشور کوچکتری با عین موقعیت تاریخی وجود داشت بنام «رودیشیا» ، که اقلیت سفید پوست با تبعیض نژادی بر آن حکومت می کرد ، دو جنبش ملی دران عرض اندام نمود که دو شخصیت سیاه پوست بنام های « رابرت موگابی» و « جوشا انکومو» رهبران آنها بودند ، اینها نیز مانند ماندیلا پیروز شدند ، رودیشیا به« زمبابوه» تغیر نام داد ، در تعارض قدرت بعد از مدتی ، جوشا انکومو از اقتدار حذف گردید و رابرت موگابی با خود کامه گی ، یکه تاز میدان سیاست باقیماند . املاک و دارای های سفید پوستان را مصادره کرد و حقوق آنهارا با خصومت و تبعیض پایمال نمود . موگابی بیشتر از 33 سال می شود که رئیس جمهور بی رقیب و یک دیکتاتور خود کامه می باشد . فقر ، عقب ماندگی و ذلت درکشورش بیداد می کند ، اما او هنوز خود را مرد اصیل و کبیر مملکت می داند و بر خر جهل سوار است ، با کلۀ ظاهراً بزرگ و بینی خمیری .
هموطن عزیز !. دو چهرۀ مشابه ، از یک سرزمین ، از یک نژاد ، از یک رنگ ، هردو از موقعیت مظلوم سر بر آوردند ، یکی نیکنام تاریخ و آن دیگر منفور ، یکی شبیه گاندی و آن دیگری مشابۀ هیتلر ، یکی به جهان می اندیشد و آن دیگری در لجن زار تعصب پلید خود غوطه می زند ، یکی به اختیار خود از قدرت کنار می رود و آن دیگری خود را به زور تحمیل می کند. یکی با ندیشۀ آزادگی و دیگری با تفکرخودکامه گی. بلی خداوند انسان ها را متفاوت خلق کرده .

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.