آرشیف

2014-12-29

afrotan

در آمدی بر اظهارات زلمی خلیلزاد و طرح اجماع ملی

رویاهای سلطنتی زلمی خلیل زاد وایسرای شرکت نفتی یونیکال درارگ کابل !
 

 

آنچه را که در این نوشتار مرور خواهید کرد !
۱ : ا جماع ملی و خواب های تعبیرنشده ای از زلمی خلیل زاد !
۲: زلمی خلیل زاد واقیعت های کنفرانس بن را مسخ میکند !
۳: زلمی خلیل زاد کیست و نقش وی در شرکت نفتی یونوکال UNOCAL چیست ؟

 

بخش اول : 

وقتی مصاحبه آخیری که بروز چهارشنبه مورخ ۲ حوت ۱۳۹۱ با تیتر درشتی « برای بیرون رفت از خطر به اجماع ملی نیاز داریم » از قول زلمی خلیل زاد در روزنامه وزئن هشت صبح چاپ کابل انتشار یافت و نُقل بسیاری از مجالس و محافل روشنفکری و نیمه روشنفکری ! در داخل و خارج افغانستان شد وطبیعی است که بیان چنین اظهارات نه اززبان یک مصلح و پیشوای معنوی جامعه درد دیده افغانستان بلکه ازجانب کسی که عملأ و گام به گام سیر تاریخی حوادث دردناک این کشور را همراهی کرده اند ، شبه مهم وتاریخی ی را بوجود می آورد که شاید بازهم مشام "فیل قدرت" آقای خلیل زاد هوای هندوستان زده است ! و رویا های حکمرانی مجدد بر سرنوشت توده های فقیرافغان را درحال تعبیر کردن دیده است و این گفتگو نخستین آغاز کمپاین انتخاباتی جناب زلمی خلیل زاد باشد . !
من که بِنا نداشتم پای مسائل شعاری و جزئی را به حریم مقدس رسالت نویسندگی بکشانم اما دلائیل فراوانی اینجانب راواداشت تا بصورت فشرده و مختصربا این گفتگوی جالب وپارادُکسیال بپردازم . بدون شک این نقد گونه مغائر با روش واسلوب یکعده منتقدان مزد بگیروبیمار درجهان و جامعه ما خواهد بود که با نداشتن موازین اصلی وضروری برای نقد یک تفکر واندیشه ؛ بجای نقد شاخص ها و نورم ها ، شخصیت ها و مناسبات آنها در جوامع بشری را مورد انتقاد قرار می دهند . من اکیدأ بر این باورم که اگر اعتقاد و ایمان بر تکامل تاریخی « انسان و جامعه» در «جهان و هستی» را به مثابه موازین اصلی اندیشه و اعتقادات خویش میدانیم ، بنأ قلمرو جغرافیاوی اندیشه مانرا نیزباید حداقل در حوزه نقد متناسب با مقتضیات « هرزمان »مورد نظر داشته باشیم . خلاصه اینکه منتقد معاصر نه باید آب را گِل آلود کند و در زمان کنونی به شعار های قبل از میلاد !! متوصل شود ویاهم فلان نویسنده ای ، دانشمند و سیاستمداری اگر در موردی و حوزه ای ابراز نظر نموده است قبل از اینکه نظر شانرا با حقائق وواقیعت های موجود تاریخی انطباق دهند و آنرا به یک نقد مشفقانه و دلسوزانه بکشانند با راه اندازیی یک هیاهوی نامناسب و شعاری به وسیله ای از تکفیر و تفسیق متوصل می شوند که اینگونه برخورد با حوادث تاریخی کاری نه در شأن منتقدانی است که ریشه ها را با تبر قلم و خِرد می بُرند ، ونه هم آنرا میتوان ازجنس نقد که همیشه تقویت کننده یک اندیشه بوده است شمرد.

در آمدی بر اظهارات زلمی خلیلزاد و طرح اجماع ملی

اما نخست لازم میدانم برای پایه گذاریی و بسترسازیی مناسب به این مبحث که به نظرمن یک معرفی مختصری از جلالتمآب زلمی خان خلیل زاد یکی از ستون های اصلی مافیای حاکم بر افغانستان که در محافل واشنگتن به او "شاه زل" می‌گویند و در دوران سفارت اخیرش در کابل بسیاری او را "نایب السلطنه" می‌خواندند. داشته باشیم . 
ځلمی خلیلزاد کیست ونقش وی درشرکت نفتی یونوکـــالUNOCAL چیست ؟ 
ځلمی خلیل زاد فرزند دگروال خليل خان نامی است که تمام دورهً ماموريت خود را در قوای کار مربوط وزارت فوائد عامه انجام داده است. وى تحصيلات عالي خود را در دانشگاه امريکايي بيروت آغاز کرد و سپس از دانشگاه شيکاگو دکترا گرفت. وی که متولد مارچ ۱۹۵۱ است نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا درسازمان ملل متحد بشمارمی رفت یکی ازبالاترین مقامات امریکائی افغان تباردر دولت جورج دبلیو بوش بود که تا این رتبه به حریم قدرت در امریکا نزدیک شده بود . زلمی خلیل‌زاد متولد افغانستان و از قوم پشتون است. هرچند زبان رسمی وی فارسی دری است. وی در جوانی به عنوان محصل "دانشجو" به آمریکا مهاجرت کرد و بعداً شهروند این کشور شد. خلیل‌زاد اولین آمریکایی افغان تـباری است که در پله‌های قدرت آمریکا به قلب دستگاه حاکمه آن کشور راه یافته‌ و به دلیل خصوصیات تباریی آقای خلیل زاد و حوادثی که یکی پی دیگری در شبه قاره هند منجمله افغانستان بؤقوع پیوست از آقای خلیل زاد افغان تبار چراغ راه استراتیژیست های امریکا ساخت ، تولد و پرورش وی در یک خانواده ء نظامی و با انضباط باعث گردید تا وی با جناح محافظه کاران سنتی حزب جمهوری خواه ایالات متحده امریکا که آنرا به کلوپی ازاعیان و ثروتمندان امریکا ئی نیزمسمی ساخته اند بپیوندد . چهره‌های شاخص این جناح، جورج دبلیوبوش George H. Bushرئیس جمهوری اسبق، دنیس هاسترت Dennis Hastertرئیس اسبق مجلس نماینده گان امریکا و سناتور بیل فریست Belfrest که وی از جراحان معروف امریکا است و دراواخیر سال ۲۰۱۲ بریاست مجلس سنای امریکا برگزیده شد ، زلمی خلیل زاد کسی است که تجربه رهبری نقشه های خاورمیانه ای امریکارا در کارنامه سیاسی خود دارد وپس ازشکست طالبان به عنوان سفیر آمریکا در افغانستان انتخاب شد . یکی از عمده ترین وظائف زلمــی خلیلــزاد در دهه هشتاد مــیلادی آنگاهی که با ؤرود قشون ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان کتله عظیمی از افغانهامجبور به ترک وطن شدند و درست درهمان زمان نیز زلمي خليل زاد تحقيقات دكتراي خود را تحت نظارت پروفیسورهوهلستيتر گذراند. اين پروفیسورکه يكي از استادان راستگرايان تندروي دانشگاه شيكاگو بود تاثير بسزايي بر زلمي خليل زاد بر جاي گذاشت بطوري كه وي به حلقه محافظه كاران جدید در وزارت امور خارجه امریکا پيوست ،درست درهمین برهه ای از تاریخ یک هیأ ت بلندرتبه ای ازائتلاف مجاهدین افغان مقیم پیشاور تحت سرپرستی مرحوم استاد برهان الدین ربانی و به اشتراک حضرت صبغت الله مجددی ، مولوی محمد یونس خالص ، پیر سید احمد گیلانی وغیره اعضای بلند پایه گروه های مجاهدین مقیم پیشاور به دعوت حکومت ایالات متحده امریکا عازم واشنگتن گردید که شخص زلمی خلیلزاد نیز در دعوت و ترتیب برنامه های این هیأت با مقامات امریکا بویژه اداره ای تحت زعامت حزب جمهوری خواه ایالات متحده امریکا و شخص رونالد ریگن Ronald Regan رئیس جمهور نقش بسزای داشت .

تصویرازملاقات مولوی خالص با رونالد ریگن که آقای زلمی خلیلزاد درحال نوشتن پروتوکول جلسه به مشاهده میرسد

تصویرازملاقات مولوی خالص با رونالد ریگن که آقای زلمی خلیلزاد درحال نوشتن پروتوکول جلسه به مشاهده میرسد

جالب است که روزنامه معروف " دیلی میرورDaily Mirror " د رشماره مورخ ۲۹ اکتوبر۲۰۰۱ از قول زلمی خلیل زاد یکی از سهم دارانی که تازه به فهرست سهامداران شرکت نفتی یونوکال UNOCAL پیوسته بود نوشت که « قبول حكومت طالبان و كنار گذاشتن اتحاد شمال توسط واشنگتن بخشی از"بازی بزرگ" برای کنترل مطلق ذخایرنفت وگازمنطقه و همچنین شبكه لوله های گازونفتی بوده كه ازتركمنستان وقزاقستان شروع می شوند و تا استرالیا و زلاند نو ادامه می یابند » همچنان همین روزنامه به قول منبعی که قبلأ از وی نام برده شد گزارش شده بود که یک هیأ ت بلند پایه رژیم طالبان برهبریی ملامحمد غوث وزیر خارجه طالبان و به اشتراک ملا احمد جان وزیر معادن و صنایع طالبان ، ملاامیرخان متقی وزیر اطلاعات و کلتور طالبان از دفتر مرکزیی یونوکال UNOCAL واقع در ایالت تکزاس ایالات متحده امریکا دیدن کرده است و زمینه ملاقاتی را با آقای کارل ایندر فورس Karl EnderForse از سهمداران شرکت یونوکال UNOCAL و معاون در امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه دولت بل کلینتن Bill Clinton مساعد سا ختند . 
چنانچه در سوابق زندگی خصوصی زلمی خلیل زاد به چشم میخورد وی آنگاه که در" پوهنتون " یا دانشگاه امریکائی بیروت مشغول آموزش بودبا دختراطریشی تبارامریکائی بنام چیرل بنارد Cheryl Benard ازدواج کرد .که با سفارش و تلاش همسر اش به مقامات بلند پایه مؤسسه استراتیژیک و تحقیقاتی RAND ارتقأ ودسترسی یافت ومطابق با شرائط و معیار های مؤسسه تحقیقاتی نظامی راند RAND در جمله سهمداران بزرگ این مؤسسه انتفاعی قرار گرفت .

در آمدی بر اظهارات زلمی خلیلزاد و طرح اجماع ملی

ایشان دارای دو فرزند بنامهای" الکــساندر بنارد alexander Benard " متولد (۲۴ اکتوبر ۱۹۸۳)که در امریکا و اطریش پرورش یافته است الکساندر پس از فراغت از کالج کلاری مونت Claremont Colleges که یک کالج خصوصی در رشته حقوق وعلوم سیاسی است به عنوان مدیر عامل یک شرکت خصوصی تجاری برای آسیای مرکزی آغاز به کار کرد البته باید گفت که این شرکت خصوصی در کسوت یک «نهاد تجاری سرمایه گذاری متمرکز» نیز یکی از آنعده شرکت های به شمار می رود که به پول و سرمایه شرکت یو نوکال UNOCAL تأسیس شده است . اما جالب ترین مأموریت " الکــساندر بنارد alexander Benard علاوه بر این که در تلویزونهای جهانی مانند CNN و NBC به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی و سیاسی در زمینه بررسی و تحلیل بر اوضاع آسیای میانه و جنوب غرب آسیا سهم میگیرد کار در دفتر سناتور چُک هیگل Chuck Hagel یکی ازاعضای مهم حزب جمهوری خواه امریکا می باشد البته باید گفت که سناتور چُک هیگل Chuck Hagel که به حیث عضو مهم حزب جمهوری خواه شهرت دارد به حیث وزیر دفاع امریکا از سوی باراک اوبامای دموکرات Barack Obama به مجلس نمائنده گان معرفی گردید ، بالاخیره آقای هیگل پس از چانه زنی ها و سبک سنگین ساختن های فراوان پُست وزارت دفاع وتناسب شخصیت هیگل با منافع امریکا که در گذشته بصورت علنی با جنگ با عراق و تحریم های ایران مخالفت نموده بود با ۱۴ رأی موافق و ۱۱ رأی مخالف رسمأ بحیث وزیر دفاع امریکا انتخاب گردید طبیعی است که انتخاب آقای هیگل به حیث وزیر دفاع امریکا برمؤقیعت آقای خلیل زاد در آئنده افغانستان تأ ثیری خواهند گذاشت. 
دومین فرزند آقای خلیل زاد ماکسی میلان بنارد William Benard Maxi است که کمتر در مسائل سیاسی و اقتصادی فعالیت می کند . و بیشتردر حوزه فرهنگی و هنری به عنوان یک آماتور مشغولیت دارد

آنگاه که آقای زلمی خلیل زاد به مسخ تاریخ می پردازد ! 
در گفتگوی که آقای زلمی خلیل زاد وایسرای شرکت نفتی یونوکال در افغانستان در کسوت سفیر کبیر ایالات متحده امریکا با روزنامه هشت صبح چاپ کابل و به نوشته ء روزنامه متذکره با اشتراک رادیو آریانا انجام یافته است در پاسخ این پرسش روزنامه هشت صبح که گویا شما در نخستین کنفرانس بن از یک جریان خاص قومی حمایت کرده اید نه از یک جریان ملی ؛ توضیح شما چیست ؟
من به این باور هستم که لابد گذشت یازده سالی که ازسیطره نظام بازار آزاد و مافیائی در کشور ما سپری شده است غریزه ثروت و قدرت را در وجود جناب زلمــی خلیلـزاد چنان به طغیان آورده و در آن غرق شده است که برای اشباع این غریزه به مسخ تاریخ مردم افغانستان متوصل گشته است وسخت در شگفتم که چگونه آقای زلمی خلیلزاد به عنوان یکی ازپایه گذاران اصلی فاجعه کنونی درافغانستان با ارائیه فورمول هاوضرب زبانی ها ی چون ضرورت « اجماع ملی ! » قصد کرده است تا یک باردیگر تمامی وظائف و کارهای نا تمام وباقیمانده ءخویش را در پروژه انهدام نرم افزاریی فرهنگ و تمدن باستانی کشور افغانستان به اتمام برساند .! 
زلمی خلیل زاد سهم دار افغان تبار شرکت سهامی یونوکال UNOCAL نه تنها حقائق وواقیعت های مربوط به جریانات نخستین کنفرانس موسوم به بن را آنچان که بود مسخ کرده اند ……

ادامه دارد