آرشیف

2022-8-31

امین کاوه

خروج سربازان و آغاز حمله‌های هوایی؛ طالبان خروج آخرین سرباز امریکایی را جشن گرفتند

 

یک‌‌سال قبل به تاریخ ۹ سنبله، مصادف با ۳۱ آگست، ایالات متحده پس از ۲۰ ‌سال جنگ و کمک به بازسازی افغانستان، به حضور نظامی خویش در این کشور نقطه‌ پایان گذاشت و سفیر و آخرین سربازانش را از کابل خارج کرد. طالبان پس از یک‌ سال سلطه بر افغانستان، ۹ سنبله را به مناسبت خروج سربازان امریکایی از افغانستان رخصتی عمومی اعلام کردند و سه‌شنبه‌شب، ۸ سنبله، در کابل و شماری از ولایت‌ها دست به آتش‌فشانی و فیرهای شادیانه زدند. این در حالی است که امریکا بامداد روز یک‌شنبه، ۹ سرطان، در یک حمله ‌هوایی، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده را در منطقه دیپلمات‌نشین کابل، کشت و پس از آن نیز هواپیماهایی بی‌سرنشین این کشور پیوسته بر فراز آسمان افغانستان گشت‌زنی می‌کنند. هزاران تن کشور را ترک کردند و شکنجه غیر نظامیان، نیروهای پیشین امنیتی و رفتارهای خشن آنان همچنان ادامه دارد و هیچ تغییری در کنش و منش این گروه هم به میان نیامده است.

جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی امریکا، سال گذشته در این روز در یک ویدیوـ‌کنفرانس خبری پایان عملیات تخلیه شهروندان امریکایی را اعلام کرد و گفت: ‌«من اینجا هستم تا پایان عقب‌نشینی از افغانستان و اتمام عملیات تخلیه شهروندان امریکایی، افغان‌های آسیب‌پذیر و شهروندان کشورهای ثالث را اعلام کنم.»

عملیات خروج نظامیان امریکایی درست ساعاتی پیش از فرارسیدن مهلتی که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، تعیین کرده بود، اتفاق افتاد. رییس‌جمهور امریکا پس از اعلام خروج از افغانستان مورد انتقادات شدید جمهوری‌‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها قرار گرفت.

خبر خروج کامل نیروهای نظامی امریکا از افغانستان را در حالی جنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد که پنتاگون گفته بود راس ویلسون، سفیر موقت این کشور در افغانستان، نیز جزو مسافران آخرین پرواز سی-۱۷ بود که افغانستان را ترک کرد.

جنرال کریس داناهیو، فرمانده لشکر ۸۲ هوایی امریکا، آخرین سربازی بود که خاک افغانستان را ترک کرد و به حضور نظامی بیست‌ساله امریکا در کشور نقطه پایان گذاشت. در همین حال شماری از آگاهان امور سیاسی معتقدند که واشنگتن‌ و ناتو پیش‌بینی نکرده بودند که طالبان به این سرعت بر کل افغانستان سلطه می‌یابند و آنان مجبور به‌خروج شتاب‌زده می‌شوند و هزاران همکار محلی خویش را جا می‌گذارند.

فرمانده سنتکام اعلام کرده بود، از روزی که کابل به ‌دست طالبان سقوط کرد، آنان طی ۱۶ روز بیش از ۱۲۲ هزار تن را از افغانستان خارج کردند.

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان در خبرنامه‌ای روز چهارشنبه، ۹ سنبله را که آخرین سرباز امریکایی از افغانستان خارج شد، رخصتی عمومی اعلام کرده است. با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، سه‌شنبه‌شب، ۸ سنبله، در توییتی گفته است: «۱۰ بجه امشب در دو نقطه مهم شهر کابل، تپه وزیر محمد اکبرخان و کوه آسمایی، آتش‌فشانی‌های فشنگ‌ها که رنگ‌های مختلف دارد صورت می‌گیرد.» او در این توییتی گفته است که به جنگ‌جویان این گروه دستور داده شده که  فیرهای هوایی نکنند، اما لحظه‌های بعد از این توییت، آسمان کابل گلوله‌باران شد و مردم در وحشت بی‌امان شب را سحر کردند.

با این حال، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، در بیانیه‌ای به مناسبت سال‌روز حمله خونین در نزدیکی میدان هوایی کابل گفت که واشنگتن فشار بر تهدیدات تروریستی در افغانستان را حالا بدون حفظ هزاران سرباز در معرض خطر در این کشور نگه میدارد. او گفته است، تروریست‌هایی که قصد انجام حمله بر امریکا را دارند در هرجایی که باشند، شکار می‌شوند.

در همین حال یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، روز یک‌شنبه، ۶ سنبله، در یک کنفرانس خبری در مورد حمله‌ هوایی هواپیماهای بدون سرنشین امریکا گفته است که هواپیماهای بی‌سرنشین ایالات متحده از حریم هوایی پاکستان به افغانستان حمله می‌کنند. او در این کنفرانس خبری گفته بود: «ما از پاکستان می‌خواهیم که از حریم هوایی‌اش علیه ما استفاده نشود.»

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه نیز این اقدام امریکا را نقض حریم هوایی و توافق‌نامه دوحه خوانده بود، اما سرپرست وزارت دفاع طالبان ارشدترین مقام این گروه است که از حمله‌های هوایی امریکا از طریق پاکستان انتقاد می‌کند.

در یک‌ساله‌گی خروج آخرین سرباز امریکایی از فرودگاه کابل، مایک پمپئو، وزیرخارجه پیشین امریکا، از احتمال وقوع یک حمله مشابه ۱۱ سپتامبر علیه امریکا هشدار داده است. او روز یک‌شنبه، ۶ سنبله، در یک گفت‌وگوی رادیویی از خروج نابه‌هنگام نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده است.

وزیر خارجه پیشین ایالات متحد افزوده است: «به احتمال زیاد مانند ۲۰ سال پیش در نیویارک، مورد حمله قرار می‌گیریم.» او برگشت طالبان به قدرت را رسوایی ایالات متحده توصیف کرده و گفته است: «این فاجعه باعث رسوایی کشور ما در عرصه بین‌المللی شد.»

در همین حال، جنرال فرانک کنت‌مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام که یک سال قبل مسوولیت نیروهای امریکایی در افغانستان را بر عهده داشت از  برگشت احتمالی نظامی ایالات متحده خبر داده است. مکنزی گفته که او پیش از خرج به جو بایدن هشدار داده بود که در صورت عقب‌نشینی کامل امریکا، دولت افغانستان سقوط می‌کند.

فرمانده پیشین سنتکام افزوده است که طالبان به رغم تضمین‌های زبانی‌شان برای جلوگیری از گسترش افراط‌گرایی در افغانستان، این کشور با حضور آنان به پناهگاه امن سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش تبدیل شده است.

این در حالی است که جو بایدن اعلام کرده بود که آنان برای «شکار القاعده» عملیات هوایی خویش را دو چند کرده‌اند و به‌عنوان نمونه از کشته شدن ایمن ‌الظواهری در کابل یاد کرده است.

گفتنی است که وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی طالبان روز دوشنبه، ۷ سنبله، در یک نشست خبری اعلام کرد که ۷۰ درصد از تجهیزات و تأسیسات در فرودگاه کابل هنگام خروج نیروهای خارجی از بین رفته است.