X

آرشیف

جـنـگـــلات در افغانستان و ارتبــاط آن بــــا محیط زیست
ژانویه 24, 2015

akarimi

 
 
 جنگل ها یکی از گرانبهاترین و زیبا ترین مــنابع طبیعی هر کشور است . جنگل پناهگاه مناسب برای زنده گی انواع جانوران و پرنده گان میباشد . هوای جنگل مطبوع و گوارا و معتدل است .جنگل در تغییر آب و هوای یک مــــنطقه تاءثیر خوب دارد از شدت سرمای زمستان می کاهد و گرمای تابـــــــستان را تقلیل میدهد ، هوای مـــــــــــــنطقه را صاف و خوشگوارمیسازد .
        جنگلات ، منطقه را سرسبز ساخته ، هوای محیط را تصفیه نموده ، از تخریب خاک توسط باد و باران جلوگیری مینماید .
        در بعضی از جنگلات نباتات علفی میروید که غذایی خوبی برای حیوانات میباشد.
       در جنگلات انواع درختان مانند جلغوزه ، پسته ، سرو ، ناجو وغیره پیدامیشود .
      جنگلات دارای اهمیت سرشار محیطی  و اقتصادی نیز میباشد که  بر علاوه میوه های آن از چوب آنها نیز برای تعمیرات و سوخت استفاده بعمل می آید .
      جنگلات پسته افغانستان در مناطق بادغیس ، سر پل ، سمنگان و جنگلات بلوط و ارچه ولایات کنر ، نورستان ، پکتیا ، خوست ، ننگر هار  ، لغمان و کاپیــــــسا وجود دارند. بعد از آغاز جنگهای آخر در کشور و قطع غیر قانونی توســــــــط قاچاق        بران از چوب ، درختان جنگلات مذکور روبه کاهش رفته روز بروز ثروت ملی ما به یغما میرود . علاوتاً به اثر قطع جنگلات در افغانستان وضیعت محیط زیست خراب شده میرود سبب آلودهگی زیاد تر  هوا و محیط زیست میشود .
                
       امروز نقش و اهمیت جنگل و حفاظــــت از منابع طبیعی به هر کس آشـــــکار است با استفاده درست و موثر از آن میتوان زمینه های رشد اقتصادی را بخصوص در منابع چوب و کاغذ فراهم کرد و حفاظت و نگهداری از جنگل وظیفه همه ماست .
اگر ما از همین حالا در صــــــــورت امـــــــــکان برای گرم کردن خانه ها و تولید برق از  انرژی آفتاب ، باد و یا آب به جای مواد سوخت استفاده کنیم از یکطرف از آلوده گی هوا و از طرف دیگر از تمام شدن منابع مواد سوخت در آینده نزدیک جلوگیری کرده ایم ، زیرا منابع مواد سوخت محدود است و اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم به زودی تمام خواهد شد .
نویسنده : احمد (کریمی) تاریخ25/12/1388 مطابق 16/03/010
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.