X

آرشیف

تـــربـیـــه نـهـــــــال: بمناسبت حلــــول سال جـــــدید 1390
ژانویه 24, 2015

akarimi

 

انسانهای اولی که درین دنیای مادی پا به عرصه وجود گذاشتند ، احتیاج به مواد غذائی داشتند و قرار نظریه علمای باغداری سیب را یافتند و از آن به حیث غذاء مکمل مدتی استفاده نمودند . ازین بر می آید که میوه جات نه تنها دارای طعم لذیذ اند ، بلکه یک غذاء مکمل نیز به شمار میروند و بر اساس همین دلا ئل انسانها در – ادوار تاریخ مجبور شدند ، در باره جمع آوری میوه جات وحشی اقدام کنند و آنرا جنس به جنس برای مااحتیاج و دیگر وسایل بکار بردند ، تا ،آ تش شناخته شد و مدنیت جدیدی بوجود ،آ مد و انسانها آهسته آهسته مواد غذائی دیگر را کشف نمودند . هر قدرسا ینس پیش رفت و انواغ متعدد حبوبات و سبزیجات بمیدان ،آ مد ، بازهم بنا بر دلا ئل ذیل از اهمیت و کشت میوه جات کاسته نشد :
1- حاصل میوه جات یک واحد زمین زراعتی ، نسبت به حبوبات اضافه تر میباشد . به طور مثال ، اگر زردآلو و سیب را با گندم که خوراک مهم مردم این مملکت را تشکیل می دهد ، مقا یسه کنیم ، خواهیم دید که حاصل زردآلو 4500 کیلو و حاصل سیب در حدود 8500 کیلو فی جریب میباشد . اما حاصلات وسطی گندم در فی جریب از 1000 کیلو اضافه تر نمیباشد و اگر قیمت یک کیلو گندم 10 افغانی باشد ، حاصلات فی جریب بطور مجموعی 10000 افغانی ارزش پیدا میکند . اما اگر حاصل زرد آلو و سیب علی الترتیب فی جریب 4500  و 5000 کیلو باشد و قیمت هر کیلو آنها را 10 افغانی تخمین کنیم باز هم عاید حاصل یک جریب سالانه 35000 افغانی میشود که در نتیجه مقایسه ، قیمت میوه جاتت 5 چند اضافه تر از قیمت گندم میباشد .
2- در فوق مشاهده نمودیم که از میوه جات حاصلات بیشتر بدست می اید ، کالوری یا قوت بیشتر از یک واحد زمین متوقع میباشد . قرار تجزیه لابراتوار که در دنیا صورت گرفته ، اگر در یک جریب زمین حبوبات کشت شود ، در حدود 101 ملیون کالوری بدست می اید و اگر همین مقدار زمین ، باغ زردآلو و سیب باشد ، بالترتیب در حدود 2565000- 315000 کالوری حاصل خواهد شد . پس معلوم میشود که اهمیت اقتصادی میوه جات نسبت به گندم اضافه تر و خوبتر میباشد .اکنون بر دهقان است که توجه خود را به این مفاد نیز معطوف بدارد و از کشت تیت و پرک اقسام میوه جات خود داری و در عوض یک نوع سیب و زردآلو غرس نماید و بدین ترتیب هم پول هنگفت و هم مارکت خوبتر بد ست بیاورد . برای میوه خشک و تر در داخل و خارج تقاضای زیاد موجود است . طبق احصائیه گمرکی که در دست است سالانه در حدود 40 ملیون دالر از مدرک میوه به مملکت می آید ، که اگر توجه زیاد به احداث باغها مبذول شود شاید مفاد بیشتر حاصل گردد.
 

القاح

 انتقال گرده گل از آلت تذکیر بالای آلت تانیث را عمل القاح گویند . مقصد این است که نقطه آلت تزکیر در محل که مربوط آلت تانیث میباشد ، یکجا شده بعد تخم و میوه بوجود می آید . این عملیه ار نباتات بدو قسم اجرا ء میشود :
1-القاح طبیعی : عملی را گویند که آلات تزکیر و تانیث در یک گل واقع بوده و عمل القاح بدون کدام وسیله خارجی صورت میگیرد. زردالو شفتالو و بعضی دیگر میوه جات شامل این عملیه اند .
2-القاح مصنوعی : که آلات تانیث و تزکیر در یک درخت واقع بوده ، اما باهم توافق یکجا شدن را ندارند و ذریعه باد ، حشرات ، آب و غیره ، از درخت هم نوع ، گرده آورده شده در آلت تانیث داخل و سیب تشکیل تخم و میوه میگردد .همین دلیل است که در وقت ساختن باغ باید انواع میوه که با هم توافق داشته باشند ، به قسم القاح کننده و القاح شونده ترتیب شوند . این جنس القاح کننده باید پیش از 80 فت از درختهای القاح کننده دور نباشد و باغ طور ترتیب گردد که در هر 4 یا 5 قطار یک قطار جنس القاح کننده موجود باشد . گاهی بعضی میوه جات که به القاح مصنوعی محتاج باشند ، در یکجا غرس میشوند و در وقت القاح با هم موافقت نمی کنند . بطورمثال گرچه ا نواع گیلاس  ، لیمارت و باپولیون از یک نوع میباشند ، اما اگر در بین هم شانده شوند برای القاح توافق نمی نمایند . اگر قدری واضح تر سخن بگویم بعضی درختها خنثی و برخی دیگر همنوع میباشند ، مثل گیلاس  ، بادام و بعضی انواع سیب و شفتالو .
 

محل و موقعیت :

برای ساختن باغ میوه جات باید احتیاط شود و تا هنگام  احداث آن غلطی رخ ندهد .
چرا که باغ در مدت زیاد ساخته میشود . شرایط محل و موقعیت مثل  اقلیم ، مارکت ، بازار  ، ارتفا ع  و خاک  و غیره مدنطر باشد . مثلاً اگر حرارت زمستان در یک جای خیلی متغیر باشد یعنی از 20 درجه تحت الصفر یک دم به 40 درجه تحت الصفر پائین بیاید ، میوه جات مناسب نمیباشد و نه هوای خیلی خشک و گرم تابستان برای میوه جات مساعد است . همچنان در جای که روشنی کافی نباشد میوه جات رنگ و طعم خوب پیدا نمی کنند ، خصوصاً این عمل در سیب خیلی تائثیر دارد .چیز دیگر ی که دارای اهمیتت میباشد  همانا موضوع بازار یا مارکت ا ست . از روز اول که باغ ساخته میشود ، فروش میوه در نظر گرفته شود . باغ بایدنزدیک شهر های بزرگ که نفوس زیا د داشته باشند احداث گردد و هم کوشش شود در جاهاییکه باغ زیاد باشد ترتیب داده شود . زیرا دارای فوا ئید ذیل میباشد :
الف – مزد باغبان مناسب میباشد .  ب – خود مردم اکثر حصه میوه را مصرف  میکند . ج – تاجر از مناطق دور برای خریدن میوه می آ ید وسایل حمل و نقل در شهر های بزرگ منظم تر میباشد . راجع به موقعیت باید همین گفت ، زمین که در آن باغ احداث میگردد ، دارای میدان مناسب باشد . کوشش شود زمین دارای نشیبی زیاد نباشد . در افغانستان زیاد تر جا های نزدیک به سطح دریا را به خاطر که خاک آن قوی و حاصل خیز میباشد برای باغ تخصیص میدهند . در حالیکه در چنین موقعیت احداث باغ لزوم ندارد ،چراکه از بالا به پائین هوای سرد جریان نموده ، اکثر درختان را یخ میزند و هم  در جاهای که تفاوت ارتفاع زمین بین 16-33 متر باشد ، احداث باغ خود داری شود . باغها باید نزدیک جنگلات یا درختهای انبوه احداث نگردد . چرا از یکطرف به باغ روشنی کافی نمی رسد و از جانب دیگر مواد غذائی بیشتر را در ختان جنگلی میگیرد . باغ باید به فاصله 27 تا 33 متر دور از جنگلات احداث گرددو هم احداث با غ در جاهای بسیار نشیبی دار ، با درنطر گرفتن مشکلات حمل و نقل  ، تطبیق ادویه ، شاخه بری ، یکه کردن و به کار بردن ماشین الات  ، اقتصادی نمیباشد . در انتخاب زمین هم سعی بعمل آید تا میدان مناسب و اضافه تر از 2متر خاک داشته باشد . زمین انتخاب نگردد که سطح آب در آن بلند  ، یا پی اچ خاک از 55تا 85 متر بالا تر باشد .
 

انتخاب نهال  :

 در انتخاب نهال باید سعی گردد تا درست بد ست بیاید . از هر جا نهال خریده نشود . از کسیکه نهال می خرید در باره سابقه نهال پرسان نمائید . نهال باید راست باشد ،از  گرفتن    نهال کج و مریض خود داری بعمل آید . چون این  موضوع ار وقت خریدن نهال معلوم نمیشود ، لذا باید از نهال فروشی مشهور و معتبر خریداری شود . نهال باید پیوند شده باشد و طور انتخاب گردد که بعد از پیوند یکسال در قوریه مانده باشد . نهال یکساله دارائی صفات ذیل میباشد :
به آسانی از زمین کشیده شده ، خوبتر انتقال داده میشود – زود نمی شکند – مصرف حمل ونقل آن کمتر میباشد – بدون تکلیف غرس میشود – در زمین زود نمو میکند – در وقت انتقال ضایعات کم دارد .
وقتیکه نهال از قوریه کشیده میشود  زمین باید نرم و مرطوب باشد . اگر تر نبود  ، زمین آب داده شود تا نرم گردد . بعد از آن توسط بیل نوک تیزاز سه طرف نهال چقر شده و از چهار طرف بیک وقت کشییده شود . باید متوجه بود که به ریشه ضرر نرسد . نهال را توسط بیل بکشید . احتیاط کنید که نهال بزور از زمین کشیده نشود و. زیرا اکثر قسمت ریشه در زمین مانده و در وقت شاندن باعث خساره زیاد  و از دست رفتن وقت میگردد . و آن طوریکه در انتقال نهال احتیاط بکار است در انتقال آن نیز از احتیاط کار گرفته شود . نهال که از زمین کشیده شد باید در شعاع آفتاب و باد شدید گذاشته نشود . اگر فاصله دور باشد کوشش کنید که نهال نخست همرایی خاک کشیده شود و اگر ممکن نبود ، نهال را در میان خریطه پلاستیکی که در بین آن بوره اره باشد ، از یکجا بجای انتقال داده زود غرس نمائیدو نگذارید که ریشه آن خشک شود .
چون انتخاب نهال خیلی مهم میباشد ، لذا در وقت خریدن اوصاف ذیل در مورد هر نوع نهال مد نظر گرفته شود .
الف – نهال سیب و ناک قوی و دارای   1.30 تا 2.30 متر ارتفاع باشد – یکساله باشد – و اگر نهالی دو ساله انتخاب شود ، باید دارای 1.60 تا 2.30 متر ارتفاع و قطر آن در نزدیکی پیوند  16 ملیمتر و دارای دوسه شاخ باشد .
 ب- گیلاس بالای زیشه مادر ی مهلب پیوند شده عمر آن یکسال و ارتفاع آن 1.16 تا 1.60 مترباشد – نهالی دوساله باید 1.60 تا 2.30 متر ارتفاع در نزدیک پیوند 19 ملیمتر  قطر داشته باشد .
ج- شفتالو ، زردآلو ، شلیل :- نهال قوی به سن یکساله که دارای 1و36 متر ارتفاع 1.27 سانتی متر قطر یا اضافه تر از آن باشد  ، انتخاب گردداز نهال بسیار دراز و ضعیف خود داری نمائیدبه نهال که در ماه جوزا پیوند شده باشد ترجیح داده شود .
د- آلوچه :– نهال قوی یک ساله که دارای ارتفاع 1.36 تا 2 متر باشد ، انتخاب گردد .
ه – بهی :- ارتفاع این نهال 1.36 تا 1.60 و قطر آن 1. 27 سانتی و دو ساله باشد .
همیشه نهال که خریداری میشود  ، باید اضافتر از دو سال عمر نداشه باشد ، زیرا در وقت انتقال دادن مشکلات بار می آورد و هم نهال دیرتر کلان میشود و این خود مشکلی برای دهقانان محسوب میگردد .
 

طرز نقشه کردن باغ

یک باغ چند قسم نقشه میشود  ، قبل از انتخاب یک نقشه  ، در مورد طرز آن تصمیم بگیرید و نخست ارتفاع  ، نوع میوه و خصوصیات خاک زمین را معلوم کرده ، بعداً نقشه را انتخاب نمائید . یک باغ را میتوان به اشکال مربع ، مستطیل ،  مثلث و پنج ضلعی احداثث نمود . در افغانستان و بعضی کشور های دیگر ، شکل مربع و مستطیل زیاد رواج دارد ، و آن به ترتیب ذیل است :
 

مربع:-

باغ مربعی شکل باغی است که در هر کنج آن یک درخت غرس میشود . خوبی آن این است که باغ به آسانی احداث میگردد ، برای فلر موزون بوده و در وقت دواپاشی آن ، مشکلات خلق نمیشود .
 

مستطیل:-

این طریقه مثل مربع میباشد و در هر کنج ان ، یک درخت شانده میشود . فرق آنها اینست که طول یک ضلع نسبت به عرض دیگر ضلع دراز تر میباشد و این طریقه خصوصاً در وقت تطبیق میشود که در بین درختانئ برای 4تا5 سال  ، سبزیجات ، بعضی حبوبات و توت زمینی کشت شود .
 
غرس نـهال  :- قبل از غرس نهال نخست خاک را آماده نهال شانی کنید ، برای نهال ، زمین قوی و حاصل خیز بکار ا ست . در زمین که قبلاً باغ بوده ، برا ی چند سال دیگر نیز باغ ساخته شود و  هم زمین رشقه ، شبدر و غیره پیش ا ز احداث باغ ، گم نشود باید در خزان چپه شود تا در اوایل بهار خوب با خاک مخلوط شده و رطوبت کافی بگیرد و این کار در بهار وقی صورت بگیرد که کلوخ و دیگر نباتات میده شده خاک را نرم بسازد . هنگامیکه خاک آماده غرس نهال گردید نقشه باغ ترتیب و بعد ذریعه رجه برای هر نوع میوه فاصله معین ، تعین و جای هر نهال با میخ چوبی نشانی گردد تاگم نشود .  . وقتیکه جای تعین شد ، اقدام به کندن چقری نمائید . چقری هر قدر کلان باشد ، نهال در آن خوب نشو و نما کرده میتواند . بهتر است چقری 70 تا 80 سانتی متر عمق و از 50تا 60 سانتی متر قطر داشته باشد . خاک بالای زمین به اندازه یک فت به یک طرف  و خاک قیمانده به دیگر طرف چقری انداخته شود . وقتیکه چقری آماده شاندن نهال گردید نهال را به ترتیب بافنی از زمین کشیده و در  یک سطل که بین آن آب یا گل باشد ، بگذارید و به باغ انتقال بدهید . در وقت شاندن نهال خاک سر با کمی پاروی سوخته مخلوط و در زیر چقری انداخته شود .نهال را در چقری راست شانده و پیوند زیر خاک در چقری پت کرده شده و در صورت ممکن ، نهال یک اندازه به سمت باد مایل شانده شود تادر آینده مقابل باد شدید مقاومت کند . بعد از شاندن نهال ، خاک اطراف آن با پا خوب تخته شود . اگر ممکن بود باندازه 30 تا 40 گرام کود یوریا را بفاصله یک بت دور از نهال به دورادور آن پاش داده ، بعدً آبیاری کنید.چند روز پس خاک چقری پائین میرود ، لذا یک اندازه خاک به اطراف نهال بیندازید. کوشش شود که کود مطلوبه در زیر چقری انداخته نشود که نهال را میسوزاند .
 

شاخه بری یا شکل دادن نهال  : –

مردم افغانستان به اهمیت شکل دادن درخت پی برده اند ، لذا نهال به قسم وحشی میماند تا کلان میشود .وقتی کلان شد ، شاخهای خشک  و مریض را قطع می کنند . این ترتیب برای یک زمیندار اقتصادی نمیباشد . کسانیکه باغ  احداث میکنند ، باید از وقت غرس نهال به تربیه درخت شروع نمایند ، اگر نهال یکساله در باغ شانده شد ،به ترتیب ذیل شکل داده میشود : چون اکثر نهال تا به قسم خمچه میباشد ، پس اگر دراز بود سرش را به قدر 1.26 متر یا یک بر 3 حصه نهال قطع کنید . هنگامیکه پندک های بالای نهال به 10 تا 15 سانتی متر رسیدند ، از بین آنها 5تا 6 شاخچه قوی و خوب که بالای شاخ اصلی به زاویه کلان تیت شده باشد ، انتخاب و متباقی  شاخچه ها قطع گردد . وقت انتخاب شاخه ها ، شاخ اول از زمین 80 سانتی متر بلند گذاشته شود و متباقی شاخهای مطلوب بفاصله 20 تا 25 سانتی متر از همدیگر دور ترتیب و کوشش شود تا شاخها از همدیگر یک زاویه کلان داشته باشد تا مقابل با د و باران مقاومت نماید .
  

آبیاری:-

آبهایکه از راه زمین به نباتات داده میشود ، آبایری گفته میشود و یک جزمهم زراعت به شمار میرود . باغها همیشه در جا های که باران آن 88 سانتی کم باشد از طریق کانال ها و در جا هایکه عمیق  ، توسط نل آبیاری میشود . باغها در طول سال به آب ضرورت دارد ، لذا باید این عامل مهم زراعت به ترتیب درست به کار برده شود . احتیاج درختان میوه به آب  ، نوع خاک ، حرارت  ، باران و غیره مربوط میباشد . خاک – ریگی  که آب را زیاد و خوب نگاه نمیکند ، برای آبیاری باغ مناسب نیست ، مگر  که آب در  
جاهای مذکور فراوان باشد . همچنان آب در خاکهای دشتی زیاد پائین نمیرود و هنگام که زمین خشک شود   ، چاک و در ز پیدا میکند . لهذا برای آبیاری خوب نیست . بهتر است که درخت در زمین ریگی دشتی  ، غرس گردد زیرا نفوذ آب در آن زیاد بوده و هم روز ها رطوبت را نگاه کرده و درخت  آهسته آهسته از آن استفاده میکند . هوای گرم نیز بالای آبیاری تاثیر دارد . یعنی در موسم گرم به آبیاری زیاد ضرورت احساس میشود  و اگر هوا سرد باشد به آبیاری چندان ضرورتی احساس نمی گردد . زمین که خوب قلبه شده باشد  ، نسبت به غیر قلبه شده ، آب را خوب حفظ کرده و هم تبخیر آب در زمین که از کدام نوع نبات پوشیده شده باشد ، کم میباشد . دهقان در باره آبیاری با دو سوال مواجه است . نخست  ، چه وقت آب داده شود ؟ دوم ، چه مقدار آب تهیه گردد؟ اکثر علما باین عقیده اند که آبیاری با غ به تجربه و فهم دهقان همان جای مربوط میباشد و ما فقط این قدر گفته میتوانیم که سالانه برای آبیاری یک باغ بین 77- 88 سانتی آب بکار ا ست  که اکثر مقدار آن در وقت نموی درخت یعنی در هوای گرم مصرف و تقریباً درین مرحله بین 6تا 8 دفعه باغ آبیاری میشود .در هر نوبت باید 5.4 سانتی آب به هر جریب زمین داد . یعنی خاک زمین خوب تر شود و آب اضافی از آخر باغ بر  اید . این مقدار آب در خاک های دشتی یک متر و در خاکهای ریگی دو متر پائین میرود . اگر این مقدار آب باز هم کفایت نمیکرد ، باید زمین را توسط بیل یا کدام آله دیگر حفر نمود تا دیده شود که آب زمین حشک گردیده یا خیر . اگر خشک شده بود فوراً آبیاری صورت بگیرد  نا گفته نماند که به باغ نه کم . نه زیاد آب داده شود .چرا که آب زیاد ریشه را و کمی آب  ، حاصل و طعم میوه را خراب میکند .بعضی اوقات هر دو صورت سبب ایجاد امراض و تلف شدن درخت میگردد.آبیاری به طریقه های سیلابی ، گردی، جویوی و حلقوی اجراء میشود و در بین آنها طریقه گردی اقتصادی و مفید قبول گردیده است .
 

 تطبیق کود و پارو

استعمال کود و پارو مربوط به فاصله بین درختان ، شاخه بری ، سن ، بلندی ، نوع میوه ، اقلیم و حالت صحی درخت میباشد .اگر درخت حالت طبیعی داشته ، ممکن در آن کود و پارو کم مصرف شود و اگر در کدام – عامل فوق الذکر تغییر  دیده میشد ، کود و پارو باندازه ضرورت استعمال شود .
پاروی سوخته دارای منبع خوب مواد غذائی ، مانند نایترجن ، فاسفور ، پتاشیم ، خاکستر و غیره میباشد .وقتی یک تن پاروی طویله که 1000 – کیلو یا 25 جوال میشود ، در زمین طبیق گردد ، دارای 10 پاو نایتروجن 3 پاو فسفور و 7 پاو پتاشیم میباشد . چون یک منبع خوب نا یتروجن به حساب میرود ، لذا باید هر سال در حدود 125 جوال در هرجریب یا 35 کیلو گرام برای هر درخت که عمرش از 10 سال اضافه تر باشد ، در وقت زمستان یا خزان تطبیق گردد. هنگامیکه پارو بر زمین انداخته شد ، فوراً قلبه گردد.که خوب میده و تا بهار قابل استفاده درخت باشد .
راجع به تطبیق کود نظریات مختلف موجود است مگر عموماً در مملکت مقدار ذیل  ، نتیجه خوب داده است . اگر نهال خرد باشد ، به قدر 50 گرام یوریا و 25 گرام دای امونیم فاسفیت تطبیق گردد . کود باید بفاصله 15 سانتی متر به دور ادور نهال انداخته شود . اگر درخت کلان نبود  ولی به میوه شروع کرده بود  ، برای هر انچ قطری درخت  ، 100 گرام یوریا و 100 گرام دای امونیم فاسفیت استعمال شود . این کود باید از یکنیم تا دو پاو یوریا در فی درخت تجاوز  نکند خوبتر است .. اگر عمر درخت از 10 سال تجاوز کرده بود ، یک بوجی یوریا و یک بوجی مواد فاسفورس فی درخت ، سالانه کفایت میکند و اگر مواد فاسفوری در هر دو سال یک دفعه تطبیق شود نتیجه اش اقتصادی میباشد و هم تطبیق یوریا اگر بدومرحله صورت بگیرد ، خوبتر است . مرحله اول که 20 روز از گل کردن گذشت و مرحله دوم وقتیکه گل باز و میوه باندازه خسته بادام تشکیل شود ، تطبیق گردد. کود بدورادور نهال انداخته میشود و برای درختان کهن سال ، طور پاشکی تطبیق میگردد . وقتیکه کود تطبیق گردید ، اگر زمین خشک باشد ، باید زود آب داده و نگذارید که کود برای چند روز بدون آب بماند . یک درخت علاوه بر مواد غذائی فوق به دیگر موادغذائ ی به مقدار کم نیز ضرورت دارد که در آینده عند الضرورت معرفی خواهد شد .
 
تهیه کننده : احمد (کریمی)
غور
تاریخ 15/12/1389 مطبق 05 /03 2011
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.