X

آرشیف

تعـصـب چیست؟

 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
تعصب واژه ایست که از عصبیت سر چشمه میگیرد و به الگویی از رفتار اتلاق میگردد که نه از روی اگاهی و عقل که از سر خودخواهی؛ سرخوردگی؛انتقامجویی و توهم انسانها بدان دچارمیگردند

از این رو تعصب را میبایست یک بیماری روحی روانی قلمداد کرد زیرا فرد ی که دچار تعصب میباشد قادر به تفکر نبوده و ذهنش مدام درگیر توهماتیست که هیچ گونه منطقی در ان به کار گرفته نشده است .

تعصب را نمیتوان تنها از یک زاویه نگریست زیرا تعصب دارای گونه های متفاوتی میباشد مانند تعصب در نژاد پرستی و میهن پرستی ؛ گرایشات دینی و مذهبی ؛ نصبتهای خانوادگی و قومی قبیله ای وسمتی  وووو غیره
تعصب مرضیست که متعصب را از درون خورده و بیرونش را چون هیولای تشنه و گرسنه مینمایاند.
بیاید یک نظر بر شخصیت خود، مسلمان بودن خود بیاندازیم و بیبینم که ما فرزندان کی هستیم و برای چی فرستاده شده ایم توانایی ما تا چه حد است وطیفه و مسؤلیت ما در زندگی چیست .
شخصیت یک مسلمان از هر نوع شخصیت دیگر بهتر و نیکوتر است . مسلمان به این معنی که سرا پا تسلیم به اوامر خداوندی بوده بروی لازم است تا اوامر او( تعالی) را در هر حد و شرایط انجام داده تا در مقابل حق (تعالی) در این امرشوم (تعصب)مسؤلیتی نداشته باشد. ما تماما (بنا بر اعتقاد مسلمان) فرزند یک پدر(بابا آدم) و یک مادر(بی بی حوا) هستیم پس برادر یکدیگریم . برای بجا کردن اوامر ذات اقدس فرستاده شده ایم. وظیفه ما رساندن نیکی به دیگران، مدت و یاری با برادر ناتوان و ابراز همدردی و همدلی با آنان .
حالانکه ما تمام اینهارا میدانیم و خود را پیرو دین والا و مقدس اسلام میدانیم چرا بر تعصب دامن میزنیم؟ در حالیکه اسلام تعصب را ممنوع قرار داده پس اگر خلاف سیر اسلام حرکت کنیم بما چه اطلاق خواهد شد؟
امروزه در بین جوانان شایع است که (فلان) از (فلان) سمت است و فلانکاره است چرا من نباشم آن (کجایی) است من (کجایی) ام آن پشتو صحبت میکند من دری صحبت میکنم آن هزاره است من پشتونم اگر چنین است پس ما خود نظر به آیه متبرکه خلاف سیر اسلام روانیم؛ ترجمه آیه – مسلمانان با هم برادراند-.برادرم اگر ما اسلام هستیم و خود را سرا پا تسلیم ذات اقدس نموده ایم پس چرا خلاف دستور آن عمل مینمایم.
در اخیر میتوان گفت که تعصب قومی و سمتی چشم پوشی از اهلیت شایستگی مانند بارودیست که مملکت و ملت و آرامش را منفجر ساخته اتفاق ووحدت را چون ابرهای  پراکنده ساخته ، همدلی و برادری را ازبین برده خاطرات تلخ ناکامی و نابسامانی را به بار اورده جهل و فقر برادر کشی را به جهش آورده ومملکت را چون رمه بی چوپان به حال خودش میگذارد.
در اخیر از تمام جوانان و قلم بدستان رجاءمندم تا حد توان این پدیده شوم را نکوهش کرده تا باشد از این افراط حکمفرما بیرون جسته و زیر سایه اخوت وهمدلی به زندگی خویش ادامه دهیم   
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.