آرشیف

2023-4-13

دوکتور صلاح الدین سعیدی

تشکیل ايئتلاف بزرګی افغانی الترناتیف ندارد!

 

وضع و تراژیدی  موجود در افغانستان نتیجهٔ منطقی عمل کردهای کشور های دور و نزدیک افغانستان، زعما نماهای فراشتی و دیسانت شده، جزیه ګیران داخلی و مافیای زور و زر بودهذو است! 

نقش کشندهٔ استابلشمنت پاکستان نیز مانند عامل عمده در نظر ګرفته شود! 

پیشکش کردن راههای بیرون رفت در مطابقت به دیدګاه های  استخباراتی و فورمال مشکل ما را حل نه خواهد کرد و تراژیدی ملت ما با ابعاد و جوانب خطیر ملی و جهاني وسعت خواهد یافت! 

 تعلل و دیر جنبیدن منجر به رفتن به  باز کردن ګره های موجود عوض دست به دندان و با مصارف و قربانی های بیشتر خواهد شد! 

این و مطالب چندې دیګر درین میان مهم و مهمتر أند! 

نسخه های در راستای ایجاد  حاکمیت های دیسانتی و فکر جانیشنی ساختار ها و افراد دیسانتی و اضرار وتاثیرات بس  منفی بعدی آن مسلم أند و عدم مشروع بودن آن نیز بلا شک اند! 

رفتن به جزییات و بازکردن همه ابعاد این نسخه ها ایجاب کار بیشتر دارد.  مسلم است که فکر دیسانت  زعیم نمای متکی به استخبارات اجنبی هنوز هم خیال زعامت دارند! 

نقش کشندهء استابلشمنت پاکستان و سقوط نظام توسط ایشان باید در تحلیل های راستین باید مورد تمرکز خاص درین کار درست است. مانند آغاز فورمال باید اقار و ذکر کرد! 

مسلم است که جمهوریت با حشر تمام افراطی ها و 

جانشینی طالبان و دست بازخارجيان در امور داخلی، بی کفایتی افراد مسلط بر امور سخت اذیت کننده و غیر فایل تحمل است! به يقین بدون راه بیرون رفت از تسلط تیرانی وخود کامه و تمامیت خواه امروز در حاکمیت دیفکتو افغانستان، همان فروش شکار قبل از شکار کردن است که در فقه اسلامی و منطق سخن هم مجاز نیست و گمراه کننده است! 

اینک‌ دارد میلیونران تحت حاکمیت ۵۲ را میلیونران تحت حمایت جی اچ کیو و ای اس ای در افغانستان، تعویض کرد کرد. رهایی از هردو باوجود فکتور قوی بیرونی بخاطر حالت غیر نورمال هماهنګی بیرونی نیز میطلبد، حالتیکه دیګر بیرونی ها بخاطر مورال باخته اند، به ظبعین، دیکر دل خوش کردن به یقین ضیاغ وقت است!

کشورهای بزرګ خارجی،  در ظاهر امر اولویت های دیګر برای خود ایجاد کردند! 

در رأس نیروهای افغانی مخالف حاکمیت طالب افراد و اشخاص ضعیف قرار دارند. ایشان قبل از همه حالت ملت در غم جان و ایشان مانند قصابان در غم ګوشت و چربو أند!  ایشان سر کیک را بین اقارب، خسر ، کاکا و کاکا زاده تفسیم کرده أند و حتی مردم همان منطقه ای  خود را در بهره ګیری های خویش شریک نه ساخته أند! 

 

لذا ایجاب تشکیل یک چتر و پلاتفورم افغانستان شمول و هماهنګ،  سرتاسری افغانی با اتوریته های طبعی و ملی، توان هماهنګ با جهان را بدون تأثیر ایران و پاکستان یک ضرورت مبرم میدانیم! 

 

مدافعان منافع ملی، مانند یک چتر بزرګ ملی، غیر حزبی و بدون تمامیت خواهی، باشخصیت های ملی و مبتکر چنین اساس و راهکرد ها را اساس ګذاشته و کار را آغاز کرده اند! 

به ضرورت وسعت کار وچتر وسیع ملی تلاش و به آن سخت باور مند اند! 

این چتر وسیع ملی، صف و نیروی ملی با استفاده از تجارب خوب و بد ګذشته مانند مجموعه و بدون تمرکز به رهبر  سازی و بدون تمرکز به فرد به صورت دسته جمعی به عون الله  متعال چنین صف و حرکت را آغاز کرده و به تمام نیرو های سالم  ملی فراخوان داده که بلاتأخیر به کار مشترک نجات  تمرکز بداریم! 

شخصیتهای موجود درین صف و در کل این نهاد به تمام  شخصیت های حقوقی افراد ملی  مسؤولانه صدا میزند که تا دیر نه شده باید امور مشترک را مشترک ، خودګردان و مسؤولانه تنظیم و به ایجاد یک صف و صدای عظیم ملت امور را مشترکا تنظیم بدارند. 

این ضرورت به تکرار بن جدید، انحصار قدرت، رهبران دیسانت شدهٔ انتصابی  استخباراتی خارجی که سالها  جزیه دهنده به زور مندان و زور ګویان میراثی و تجربه شده شدند، نمی توان به صلاح و فلاح راه یافت! 

 این به تعمق و تدبر، درایت و دانش مسلکی جهت رفتن به تشکیل نشستها و دیدوادید های بزرګ میدارد که :

 ۱/ تمرکز، کارهای عملی کمک رسانی به ملت را درین حالت مخمصه  وسعت و سرعت دهد و 

 ۲/ تفکر و توافق مقدماتی به سیستم های که ما را درین مرحله کمک به خروج از بحران کند، و درین میان نظام جمهوریت مانند ستاتوت و حالت قایم در نظر ګرفته شو. 

 و ۳/ کار بر  میکانیزم تطبیق این برنامه و راه خروج در حد اقل زمانی. 

در مرحلهٔ سوم ایجاد حاکمیت انتقالی به افراد مسلکی، فنی، متعهد و رسالت مند که در ظرف دوسال تحت نظر سیستمی شورایعالی نجات به ایجاد نیرو های امنیتی غیر سیاسی و تابع قانون و متعهد به منافع علیای کشور باشند، رفتن است. پاین حاکمیت  تمام تدابیر،  آمادګی لازم و همه جانبه به انتخابات سراسری  یک فرد و یک رأی را تهیه و اجراء کنند، در تقویت احزاب و سازمانهای مدرن و تحت نظر قوانین خود کارکند، در نکات اساسی دیدګاه های احزاب و سازمانهای مختلف را در مورد مسایل مهم مربوط به قانون اساسی را از پایین چوکات بندی نموده و در انتخابات بعد از دوسال احزاب و سازمانها به صورت مشخص بادیدګاه های خود که در انتخابات مشروعیت ګرفته اند، در مورد مواد مهم قانون اساسی، وظایف بلا تأخیر روزمره را به پیش ببرد و …. 

اما قبل از همه باید در مورد ختم حاکمیت تمامیت خواهی کار وسیع مشترک کرد.

تفاصیل زیاد است

دوکتور صلاح الدین سعیدی 

۱۱/۴/۲۰۲۳