آرشیف

2024-3-20

دوکتور صلاح الدین سعیدی

​​بی عدالتی و جفا در حق ما هم حد دارد! 

 

۴۵ سال پاکستان بر افغانستان حملات تروریستی کرد. تروریست ایجاد، تربیت و صادر کرد ولی هیچ متیو میلر ( نطاق وزارت خارجهٔ امریکا) به چنین صراحت نه ګفت که بر ضد حملات تروریستی از پاکستان علیه افغانستان حمایت اعلان میکنند و به چنین صراحت اصلاً  اعلان نه کردند،  ولی حال که دیګ بی سرپوش و افغانستان مظلوم ، اردویش کباړ و تعلیم دخترش مباح شد ، زعمای ۲۰ ساله اش کارمندان و معاش خوران یک مدیریت شان و سیر و پودینهٔ جرئت و توان شان برای  شان معلوم است، اندازهٔ حدود سخن شان تعین شده و عملاً کس در قدرت نیست  که چشم ایشان از وی بسوزد و در دوحه (۲۰۲۱ ) اولاً با دشمن تأریخی افغانستان یعنی پاکستان  بر سر افغانستان به معامله و توافق ضد افغاني و در نهایت  أمر به آبرو ریزي خود رسیدند و بعد با طالبان. به این ترتیب  متحدین طبعی خود را مانند قوطی پپسي در برابر جنګ اوکراین به ترحم دشمنش نا مردانه ګذاشتند، حال به این تون متیو میلر صحبت دارد، چیزیکه  دیروز من آنرا متصور بودم و ګفتم که علایم نشان میدهد که: پاکستان حملات نظامیر بر افغانستان را قبلاً به توافق رسیده و ممکن و منطق سخن و دید و باز دید های مکرر اخیر مقامات پاکستان به جانب طالبان افغان، مستند میسازد که مقامات طالبان افغان هم در جریان وقوع این حملات پاکستان علیه عزت افغانستان بودند.  

ګرفتن موقف و موضع رسمی چنانی امریکا در حمایت حملات پاکستان علیه افغانستان منطق و عدالت نیست و از آن سخت منزجریم. بپشتیبانی از ټخلفات پاکستان و موضع  رسمي روشن ضد افغانی امریکا به نفع ایشان و سکوت خلیل زادها غلامی ایشان را ثابت میکند که ضمیر شان مرده است! 

در صورت اظهارات و یا کدام اقدام نمایشی وزارت دفاع طالبان، تبلیغات از داخل طالبان ( پاکستان )  علیه وزیر دفاع موجود طالبان نیز آغاز شده که برایش در همین روز ها علناً خطاب کرده و رساندند که : تو پسر ملا محمد عمر آخوند زاده خو ۲۰ سال پت بودی و جنګ را قومندان ….. کرد که مستحق وزارت کسی دیګر هست و تو مستحق هم  نیستی و …. برایش پاکستان رساند که اګر شور خوردی دیګر وزیر دفاع هم  نیستي و … 

این است وضع و حالت ما که هم طالبان، هم ملت افغان و هم حرکات و کتله های سیاسی افغانی آنرا عمیقاً درک کنند و بدانند که در چه حالت قرار داریم و چقدر ضرورت جدی به اتحاد و اتفاق و کتله شدن مرجع و ادرس شدن  است 

؟! آدرسیکه  چشم جهان از وجود چنین آدرس قوی  بهراسد و در مورد ما بدون ما به این تون و چشم سفیدی حمله و موضع گرفته نتوانند. طالبان باید بدانند که این آغاز کار است و لحظات دشوار تر در راه أند. 

برماست از حالت : دوه پکه ، هغه هم سره ورکه ، حالت پرادګندګی و خود بلند تراشی و به این ترتیب نابخشودنی بیرون شویم! 

مسؤولیت این حالت برما  و هریک از ما نیز بر میګردد. دو روز مبارزه و توقع داریم که ملت و همه باید په عقب مااستاده شوند و خود را در پیش کمره های تلویزیون در مقام رهبری ملت و حکومت میبینیم و  در خواب خرګوش ایم! نه چنین نیست و ما کم کار و توقع ما بیشتر از کار ماست! 

افغانستان ، بحران افغانستان و تراژیدی ملت ما راه بیرون رفت را  دارد، اګر ما صادقانه دست به دست هم داده و از کم کاری برایم و با ملت و تراژیدی ملت برای خروج از بحران صادق کار و متحد باشیم.  فرصت های کوتاه موجود را  به هدر نداده و زندګی را با صداقت خود عبادت سازیم. و این ممکن هست. ان شاء الله تعالی. 

 

د ص سعیدی 

۱۹/۳/۲۰۲۴

00447886474638