X

آرشیف

بهـــــــار

 
فصل بهار آراسته ترین، خوشبو ترین، منقش ترین و باکرشمه ترین فصل سال طبیعت و انعکاس دهنده تجلی ذات پروردگار عالمیان میباشد. صور بهار قدرت خداوندی را درذهن هرانسان از نو منعکس میسازد وبه زنده جانها انگیزه میدهد تا با شادمانی و قلب پاک به تلاش خویش درطبیعت براه افتند وحیات تازه را بجویند.
انسانها جستن زندگی تازه را ازنگاه های مختلف به فال نیک مینگرند. درفارس یا ایران بابرگزاری گستردن هفت سین ودرکشورهای دیگر به انواع دیگری. ولی مفهوم من از این جستجو این باید باشد تا خودرا با خلقت طبیعی خدائی اینطور همسو سازیم:
 

  1.       غرس نهالان غیر مثمر: حضرت پیغمبر اکرم (ص) بهترین کارها سه عمل را توصیف کرده است که ازجملۀ این سه یکی نهالشانی میباشد. درنتیجۀ شاندن نهالان، جنگلی بوجود می آید که پناگاه بخش اساسی نظام کائنات یعنی حیات وحش وپرندگان را میسازد.

ناگوارترین حادثه که از سرمن گذشت این بود که درطی زمستان گذشته خرگوشی از بی سرپناهی با چشمان پت خودرا به جمعیت بته های فارم زراعت غور واقع میدان هوائی انداخت ( این فارم از طرف موسسه سی.آر.اس از شروع بهار تحت حفاظت قرارگرفت تاپوشش گیاهی آن دوباره ازنوشود) تا درتحت پوشش انها وتغذیه ازآنها بزندگی ادامه دهد اما سگ محافظ با بی صبری انرا طعمه خود ساخت. این خبر مغز استخوانم را به سوزش درآورد وبی اختیاراشک ازچشمانم جاری شد گویا اینکه ما انسانها چقدر به مخلوقات خداوندی تعدی نموده ایم که حتی پناه گاه های عاجز ترین حیوانات یعنی خرگوش هارا نیز به نابودی کشانیده ایم طوری که دیگر جز از نیستی راه دیگری ندارند.
 

  1.       کاشت درختان میوه : باید این کاررا سرلوحه کار بهاری خویش قراردهیم تا باغات رابوجود آورده وازآن ده ها سین ها آماده کرده بتوانیم. اینکه وجود میوه واستفاده ازان تا چه اندازه به انسانها ضروری میباشد، بهرکس هویدا است.

 

  1.       زرع غله جات: به منظور تهیه غذا و ذخیره خوراکه برای همنوعان خویش باید با این کار دست زده تا ازیکسو فرش سبزرا گسترانده باشیم وازسوئی به کندوی خوردنی برکت راآورده باشیم. دهقان فرزند خرد وپرکار جامعه است که تمام دیگران را اعم ازشاه تاگدا ،ازپیر تاجوان ،از خرد تاکلان ، اززن تامرد ، از دختر تاپسر، ازشاگرد تااستاد واز حشره تا پرنده همه وهمه چشم به سوی او دارند و به بازوی پرفیض اومی نگرند.

 

  1.       کشت سبزیجات:  سبزیها شستشو کننده وجود، تازه کننده بدن ، صاف کننده خون، مرفوع کننده کسالت وامراض،قوی سازندۀ بدن و مقوی مغز وحواس انسان میباشند. چه خوب است اگر دراین فصل مست و زیبا دست به این کار زده و با تلاش فراوان و دور از کاهلی زمین هارا با سبزیها به پوشانیم. اما چکسی؟ واضح است که دهقان و یا پسر خرد خانه( جامعه).

 

  1.       اعمار وترمیم بندهای آبرسانی: بهار زیبا و پرفیض از ما می طلبد تا جلو آبهای سرازیرشده آنرا از اثر باریدن برف وباران سد سازیم و نگذاریم تا این نعمت الهی که شامل حال همان ساحه میباشد بجای دیگری فروریزد. هکذا خاک ازما میخواهد تا آبرا مانع گردیم که آنرا را نشوید واین نعمت حیاتی خداداد را از دست ما بیرون نبرد.

 

  1.       حفروپاک کاری کانالها وجویها: مزارع وباغات ایجادشدۀ آدمها نیاز به آبیاری دارند. این ایام از انسانها میخواهد تا کانالها وجویهای آبیاری مزارع وباغات خودرا پاک سازند تا آب بصورت موزون و برابر از طریق انها جاری گردیده و کشاورزی انهارا درست آبیاری کند.

 

  1.       حفظ رویش گیاهی محیط ماحول زندگی: هر آنچه را که پروردگار بزرگ اززمین میرویاند بخاطر مفیدیت آدمی میباشد. گیاهان حیثیت غلامان زرخرید رادارند که بازبان گنگ شب وروز درتلاش تهیه لقمه نانی به انسان میباشند آنها خاک را ازباد و باران به دور نگهمیدارند، آب را بداخل زمین رهنمون میشوند، ذرات گرد وخاک و دود وگازات را جذب و خنثی میسازند ، خوشبوئیها وعطریات را بهوا پاش میدهند و باعث محو ونابودی میکروبها و عاملین امراض مدهش و تباه کن میشوند.علاوتا ذخایر هیزم و علوفه را زیاد ساخته تا به انسانها گوشت ساخته شود که شکم پرازحرص اورا پرسازد تادرنتیجه مست ودیوانه گردیده دست بکشتن یکدیگر و نابودی طبیعت زنند(کنایه).

بهار روح افزا ونازنین از ما این هفت عمل نیک و پایداررا می طلبد و بما یاری میرساند تا بازوی خودرا باطبیعت یکجا سازیم و از همکاری هردوی آنها نان حلال وآب پاک بدست آورده با خوشی ودور از منت دیگران، شاد و مسرور زندگی کنیم. بهار بما مژده میدهد که اوبخاطر ما تازگی می آورد وبخاطر زنده ساختن ما سعادت و طراوت را الهام میدهد.
چه خوب است اگر ما به این همه زیبائیها به دیدۀ جرف بنگریم و ازهرسازوبرگ آن معقولانه استفاده کنیم. باکمال نازک بینی بیندیشیم و پی ببریم به این که این زیبائیها همه از خود آفریدگاری دارند که سزاوار بی اندازه وصف ونهایت  تمجید و ثنا است.
 
 
محمود بی پروا
تاریخ 7 اپریل سال 2009
شهر چغچران
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.