آرشیف

2014-12-26

لعل میر دانشور مرادی

بهتر خواهد بود

 

بلاخره جرگه مشورتی آقای کرزی پایان یافت؛ اما گپ هایکه قبل از برگزاری جرگه شنیده میشد، حالا هم شنیده میشود که آیا این پیمان امنیتی با امریکاه امضاء خواهد شد یانی؟ البته بحث امضای پیمان امنیتی با امریکا و نتایج بدی که هزار ها محصل از درس های شان باز ماندند، صدها محصل دیگر سرگردان به بازار های کابل شدند و ده ها محصل دیگر قربانی این امضاء گردیدند، دنبال نمی کنیم. مقاله را که همین حالا میخوانید، در باره نقش اشتراک کننده گان در جرگه مشورتی، و همچنان در بین مردم شایعه است که هدف از دعوت بزرگان و سران قومی از ولایات مختلفه افغانستان، صرف یک نوع کمپاین از نامزدان احتمالی ریاست جمهوری در انتخابات آینده کشور بوده که از نامزد دلخواه آقای کرزی حمایت کنند؛ طوریکه روزانه جلسات خصوصی با این نماینده گان جرگه مشورتی صورت میگیرد. (گپ مردم؟!)
طوریکه همه شما آگاهی دارید، بیش از 2500 نفر از تمام ولایات افغانستان در این جرگه مشورتی دعوت شده بودند. از جمله افراد که از ولایت غور دراین جرگه مشورتی دعوت شده اند هر یک الحاج رییس احمد خان رسولی، فضل الحق احسان رییس شورای ولایتی، جنرال احمد خان از مرغاب، الحاج کمال الدین مودودی رییس شورای صلح، و …. جوانان هم به صفت فرزندان غوری از این بزرگان که درلویه جرگه مشورتی دعوت شده بودند، چندین گیلایه داریم:
1. در روزهای قبل از برگذاری جرگه مشورتی زیادتری از اشتراک کننده گان با خبرنگاران مصاحبات کوتاهی تلویزیونی داشتند؛ باوجودیکه اولین پرواز از ولایت غور آغاز شد و غوری ها در روز اول دعوت گردیدند صدای شنیده نشد، وچهره ای هم در پرده تلویزیون دیده نشد.
2. در روز های دوم و سوم تمام اشتراک کننده گان در 52 کمیته تقسیم گردیدند. طوریکه درهر کمیته یکی را بحیث رییس کمیته تعین میکردند و به نماینده گی از کمیته خویش در پرده تلویزیون ظاهر میشد و بیانیه میداد؛ ولی ما این غوریتباران را، نی در پرده تلویزیون دیدیم و نی هم صدای شان را شنیدیم.
3. چهار روز است که از ختم جرگه مشورتی میگذرد، ولی هیچ یک از این نماینده گان لویه جرگه مشورتی یادی از محصلین غور، الخصوص از محصلین لیلیه پولیتخنیک کابل نکردند؛ درحالیکه میدانند درس و لیلیه محصلین بخاطرین همین محترمین رخصت گردیده است.
4. طوریکه نماینده های جرگه مشورتی دیگر ولایات افغانستان از تک تک محصلین شان احوال میگیرند؛ اما هر قدر که جستجو میکنیم نماینده های جرگه مشورتی غور را در کابل پیدا کرده نمی توانیم.
5. بعضی ها میگویند که این نماینده صاحب های جرگه مشورتی با مهمانی های نامزدان احتمالی ریاست جمهوری مصروف اند و وقت ندارند که احوال محصلین را بگیرند.
6. بعضی گپ های هم از دور و نزدیک شنیده میشود که بزرگان غور، دیدار و گفتگوهای با والیان اسبق غور(شاه عبدالاحد افضلی و سید اقبال منیب) در باره انتخابات آینده کشور و رای مردم غور دارند.
7. حقیقتاً افراد استفاده گر در این زمان گرم و داغ کمپاین های انتخاباتی غیررسمی، خوب مهمانی های چرم و نرم، نشان دادن راه های رنگارنگ و وعهده های بی درنگ هم میدهند.

نظربه ماده سي و چهارم(34) قانون اساسی افغانستان:" هر افغان حق دارد افکار خود را به وسيله گفتار، نوشتار … اظهار و با دیگران شریک سازد". جا دارد که در اینجا جوانان هم نظریات و پشنهادات خویش را در باره اوضاع سیاسی کشور شان با بزرگان شریک سازند. طرح و پشنهادات جوانان در باره انتخابات آینده کشور و بلخصوص در باره آینده رای مردم دورنگهداشته شده غور قرار ذیل است: 
1. غورباستان هفتمین ولایت از نگاه وسعت و چهاردهمین ولایت از بابت نفوس ازجمله سی وچهارمین ولایات افغانستان بشمار میرود که میتوان غور را قلب افغانستان و خانه ي تمام مردم افغانستان شمرد. ولی در دو دور انتخابات گذشته افغانستان رای تقریبا یک میلیونی مردم پاک دل غور فدای جناب محمد یونس قانونی و داکتر صاحب عبدالله عبدالله گردید؛ ولی افسوس حتی یکبار هم عده ای از غوریها را به طور جمعی به حضور نپذیرفتند تا به اصطلاح زمانه یک تشکری خالی و ممنونیت خشک از غوریها اظهار نمایند. ما غوری ها از آقای کرزی نبیاد گیلایه داشته باشیم؛ چون نی، به آن رای دادیم و نی به وعهده خود به وی عمل کردیم. حتی معاون دوم آقای کرزی در غور آمده نتوانست. 
2. نظر به اسناد موجود در سایت جام غور، صد ها بار غوری ها کوشیدند تا با جناب مارشال صاحب از نزدیک ملاقات داشته باشند که هرگز موفق نشدند. حتی ایشان از ملاقات با غوریها عار دارند و ما غوریها هستیم که از بی حرمتی و بی توجه شان ننگ نکرده و همیشه در پی دعا گویی و پیروزی شان تلاش کرده ایم. 
3. نظر به تجارب گذشته اگر مردم و رای مردم غور یک بار دیگر با شخص برنده در انتخابات آینده کشور جناح و طرف قرار گیرند، یقین کنید که حتی مدیر صاحب های مکاتب مان هم از دیگر ولایات انتخاب خواهد شد. 
4. محصلین غور از تمام علماء، سیاستمداران ، استادان، فرهنگیان غوری در داخل و خارج از کشور، وکیل صاحب های پارلمان، سناتوران، جوانان و تحصیل کرده گان غوری اعم از ذکور و اناث میخواهند که پیش از شروع کمپاین های انتخاباتی یک نشست همگانی داشته باشند. 
5. حالا که نماینده گان جرگه مشورتی غور در کابل هستند، بجای پیش از پیش مهمان شدن به بی گانه گان، بهتر خواهد بود که نشست و دیدار با وکیل صاحب های غور، استادان غوری و دیگر فرهنگیان غور داشته باشند تا جلسه مشورتی همگانی را ترتیب و سروسامان دهند.
6. بعد از اینکه نامزد احتمالی ریاست جمهوری از طرف تمام غوری ها در این جلسه تعین و از آن عهد و پیمان گرفته شد، درصورت برنده شدن به نفع غور و مردم غور خواهد بود.
7. در این جلسه همگانی غوری ها میتوانند از خود در کابینه رییس جمهور آینده کشور؛ وزیر، معین، سفیر، والی، شاروال، سارنوال در لوی سارنوالی، قوماندان امنیه، قوماندان قل اردو، آمر امنیت، رئیس امنیت… تعین نمایند و از جناب رییس جمهور پیمان کتبی بگیرند. 
8. در اخیر ای غوری عزیز: وجدان خویش را قاضی قرار داده، و خود قضاوت کنید، توکه از رای مردم وکیل شدی، توکه زحمت کشیدی درس خواندی سیاستمدار شدی، استاد شدی، دانا شدی، رییس شدی… اگر تو در باره آینده و مردم خود تصمیم نگیری، تو که دردی مردم را دوا نکنید، تو که در باره اوضاع سیاسی منطقه و ملت خود فکر نکنید؛ وردکی، بدخشانی، پنجشیری…. کاری نمیکند. ( اگر یاد مان باشه، تجربه داریم)
خواننده محترم اتحاد و اتفاق یگانه شمشیری پیروزی و مقاومت غوری هاست، بیائید با این شمشیر پیروزی یک بار دیگر تاریخ غوری ها را تازه نمائید و سرنوشت اولاد های تان را رقم بزنید. ما هم نوشته خود را در اینجا خاتمه میدهم، و آنچه را که در بالا نوشته ایم؛ درد های است که همه غوری ها در آن می سوزند. نظر به معقوله معروف، اگرکسی بار اول دست به سوراخ مار داخل کند، مار حتماً آنرا نیش میزند؛ ولی اگر بار دوم و سوم دست خود را داخل نماید و مار آنر نیش بزند، گناه از مار نسیت بلکه از کسی است که بار بار دست خود را به داخل غار مار میکند. بقول نوشته استاد خیرالاحد خان غوری: "فراموش نشود اگر همه چیز تان را بکسی میدهید و او هنوز نا راضی است ، بدانید که با آدم بی لیاقتی طرف هستید".

 

7 قوس 1392
کابل، افغانستان