آرشیف

2023-8-9

دوکتور صلاح الدین سعیدی

بنای خطاء  بر خطاء خطاء است! 

 

برای فتوا سند شرعی و نص ( قرآن کریم و سنت صحیح رسول الله – ص.) ، ضرورت است! اطاعت از فتوای کور و کور و شنیدن و متابعت از فتوی کسی به مدعی بودن امیر و وجود أمیر های متعدد در عین سرزمین و به این ترتیب قبول کوز و کر فتوای کسی، بدون تعمق و شنیدن مستندات فتوا ، کار بجا نیست. بر مفتی و مجتهد است تا استناد حکم فتوا را برای خواننده مستند شرعی سازد! مراعات فتوا بخاطریکه از دهن امیر کسی بدون مستندات ارایه شده، ممکن به همان مسلمان واجب باشد، بقیه بدون مستندات شرعی مکلف به مراعات آن نیستند! 

اما کی مجتهد و کی شرایط اش و کی صلاحیت اش را دارد، موضوع اختلاف فیها و بحث دقیق مسلکی و دینی   طویل و عریض ایجاب میکند واست! بر مجتهد دارای شرایط اجتهاد است که فتوا و اجتهاد خود را به نصوص شرعی مستند و مستدل ساخته و در امر، نهی، فعل و یا سکوت پیامر بزرګوار اسلام ( و در بعضی روایات متقدمین صحابه ای کرام رض.)  مراجعه کند! 

بر مجتهد واجد شرایط اجتهاد است که این اصل و ضرورت را مراعات کند! 

در عصر امروز بخاطر ضرورت وسعت فهم مجتهد ( فهم متناسب از قرآن کریم، سنت رسول الله ص.، معرفت از اجماع ها و قیاس های قبلی) در پهلوی مسلمان بودن، در صلاحیت فتوای مجتهد اساس أند و لذا بخاطر احتیاط و وسعت موضوع این وظیفه ( اجتهاد)  در اکثریت موارد در عصر امروز به دارالافتا منحصر ساخته میشود! 

اما فتوی اینکه:  افغان در خارج از افغانستان جهادش درست نیست، به حساسیت سیاسی و فشار های جانبی موضوع کاملا باخبریم و این فتوا چندین خلل بنیادی دارد: 

– فهم مسلکی مفتی از ۴ منبع فوق اصول شرعی تثبیت نیست و باید مدعي مجتهد جدا گانه مورد بررسی شود. 

– به حدود سیاسی کشور های اسلامی در اسلام اعتراف وجود ندارد و اسلام بدن واحد است! 

– این مفتی جهاد را در فهم مقاتلهٔ مسلحانه خلاصه میکند، در حالیکه جهاد اکبر جهاد نفس است! انواع دیګر جهان نیز وجود دارند! 

برعلاوهٔ درست بودن نفس تأکید به ذات خود، فتوای شرعی نیست و این تصمیم سیاسی است که از ترس بادار پاکستانی صادر شده که این حکم و فتوای عام مطلق، قرار منطق سخن و ممکن باز در حق ایران چنین جهاد!؟ مجاز باشد. 

لذا چنین فتوا ها، فتوا های دین فروشانه أند که ممکن از نام مفتی!؟  صادر شده و مفتی!؟ مفتی به آن مجبور شده: 

ګر ندانی فتنهٔ پنجابی أم

ګر به میدان آمدی میدانی ام! 

و ها وزیر صیب چند روز قبل علیه کشور و مردمت در پکتیکا صریح بمبارد مان نیز کردند. در غیرت افغانی، کسیکه به تو پناه آورده، مکلف به نګه داری سر، مال و جان وی به فدای سر، مال و جان خود در دفاع باشی و در دفاع برایی. این دیګر در حق شما صدق نمی کند! 

و یا هم  در مورد عدم جواز جهاد خارج از مرزهای افغانستان فتوای اسلامی پولی و یا هم در حالت بهتر ، که ګناه اش کم شود، ترسی بوده؟ 

این سؤالات أند که شما باید جواب بدهید! 

اګر مسلمانی، جهاد و مبارزهٔ لله فی الله و حفظ ناموس وطن همین باشد، لوی ملا صیب، سخت  در قبر نا آرام و به پهلو خواهد ګشت! 

و ما علینا الا البلاغ المبیین

۷/۸/۲۰۲۳