آرشیف

2014-12-30

afrotan

برخورد پارادُکسیال رژیم ولایت فقیه با کودتا در مصر ! مکثی برعوامل و انگیزه های آن

قسمت چهارم :
               

بـرای کـسی که انـدیشه عـدم خـشونت و عشق به انسان  را در خـود پـرورده اسـت تـمام عـالم یـک خـانـواده است  نه ترسی به دل دارد و نه کسی از او می ترسد .   
                  ماهـاتـما گاندی رهبر فقید  مبارزات آزادی بخش نیم قاره هند

 

 
در بخش سوم بر این توضیحِ واضیحات تأکید کردیم که حتی اگر همه مدافعان کودتای مصر متحد شوند و برای  اجرأ و انجام این کودتای نظامی هرگونه  انگیزه و مشروعیتی را تدارک بینند و به عنوان جامه یک مشروعیت کاذب  بر تن برهنه کودتای آخیر در مصر بپیچانند نه میتوانند از رسوبات طبیعی و عوارض خونین آن بکاهند . هنوز چندی از رویکرد خونین این کودتا سپری نه شده بود که کمال جنزوری نخست وزیر رژیم مبارک و شورای نظامی برهبریی جنرال  طنطاوی  به امضأ و فرمان عدلی منصور که از سوی کودتا گران در مصر تا برگزاریی انتخابات ریاست جمهوری  عهده دار ریاست دوره انتقالی منصوب شده است به حیث مشاور عالی دولت مؤقت مصر معرفی گردید.     شگفت انگیزترین و در عین حال رسوا ترین ارتباط تلفنی ای  که در بحبوحه خون و آتش توجه همه اصلاح طلبان و آزادی خواهان جهان بویژه خاور میانه  را با خود جلب کرد تماس تلفنی آقای صالحی وزیر خارجه ایران با محمد البرادعی رئیس پیشین آژانس بین المللی آتومی که در عین حال اخذ جائزه جهانی  صلح  نوبل را نیز در کارنامه و زندگی"  سیأ " سی خود دارد و از سوی کودتا گران و نظامیان مصری  نخست به مقام صدارت عظمی نامزد گردید اما با مخالفت حزب سلفی نور که متحد عمده کودتا گران بشمار می آید و غالبأ رهبران حزب سلفی نور از  سوابق ! و روابط  مشکوک!!    محمد البرادعی با جمهوری اسلامی ایران آگاه بودند  آقای البرادعی بحیث معاون امور بین المللی  اداره مؤقت منصوب شد و چنانچه خبرگزاری های جهان بویژه خبرگزاریی امنیتی فارس خبر این تماس تلفنی را به نشر رساند از قول علی اکبر رئیس دانشگاه ( پوهنتون ) نیمه دولتی و امنیتی شریف و علی اکبر صالحی  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و یک دوره سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود  گزارش دادند که گویا جمهوری اسلامی ایران به اراده ملت باستانی مصر احترام قائل است و آقای صالحی ابراز امیدواری کرد که زعامت مصر بر دشواری های پس از تحؤلات ۳۰ جون سرافراز بدر آیند …..! در اینجا بدنیست غرض لحظه شماریی مقامات ایران برای به قدرت رساندن مهره های مطلوب خویش گزارش خبر گفتگوی تلفنی علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران با محمد البرادعی معاون امور بین المللی رژیم کودتائی مصر را از قول خبر گزاریی خبر انلاین جمهوری اسلامی ایران خدمت شما عزیزان تقدیم بداریم متن آن خبردر ارتباط به صحبت تلفنی آقای صالحی با البرادعی  چنین است :
«علی اکبر صالحی بامداد روز شنبه نیز پس از بازگشت از ترکیه و در تداوم رایزنیها در خصوص تحولات اخیر مصر با مقامات سیاسی این کشور و منطقه ، در گفتگوی تلفنی با محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور بین الملل آخرین تحولات این کشور را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد. علی اکبر صالحی در دوره ای که سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود روابط نزدیک و صمیمانه ای با محمد البرادعی رئیس وقت مقر اتمی سازمان ملل در ژنو داشت.
تسلط صالحی به زبان عربی و رفت و آمدهای خانوادگی این دو چهره سیاسی به نزدیکی نظرات و دیدگاههای صالحی و البرادعی در موضوعات فی مابین کمک می کرد.وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تعیین سرنوشت کشور مصر تنها با خواست مردم این کشور رقم می خورد، تصمیم و خواست مردم مصر برای آینده سیاسی این کشور را مورد احترام همگان دانست…..»
اکنون باید به انگیزه  ها و علت اصلی براه انداختن این فعل و انفعالات  که ریشه در نگاه به هستی و جهان میان دوگفتمان دینی دارد مکث کوتاهی داشته باشیم و بدون شک که ریشه یابی آن ما را به گذشته تاریخی و تمدنی  کشورهای شرقی بویژه اسلامی که در برابر استعمار و استبداد به حرکت آمده بودند میکشاند . زیرا با شکل گیریی نهضت های آزادی خواهانه در نیم قاره و خاورمیانه در برابر استعمار و استبداد ما را به قدرت تحلیل درست نائل می سازند  و از همه مهمتر اینکه طبقه بندی نیروهای اجتماعی –سیاسی و سنخ شناسی (Typology) گفتمان های مورد قبول نهضت های آزادی بخش در قرون ۱۹ و بیست ۲۰ برای شناخت و تحلیل کنشها ،  پیشبینی ها و رخداد های سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر به مثابه روش شناخت عمل سیاسی ما محسوب میشود . چنانچه همین اکنون با وضاحت میبینیم که نقش و نفوذ مافیای سیکولار مذهبی اعم از نمائنده گان سکولار و مورد تائید تشیع صفوی چون  محمد البرادعی و  کمال الهلباوی که  اظهارات آخیر ش تنها مورد پسند مقامات امنیتی جمهوری اسلامی واقع گردید و نه تنها به حیث سخنگوی سابق اخوان المسلمین مصر که استعمال این لقب مورد پسند شوالیه های مذهبی در ایران میباشد بلکه به اثر زمینه سازی و هم آهنگی البرادعی برنده جائزه جهانی صلح نوبل به عنوان یکی از رجال و نخبه گان سابق اخوان المسلمین مصر و رئیس انجمن اخوت اسلامی در اروپا در کنفرانسی به اصطلاح  آشتی ملی احزاب و گروه های مصری که از سوی رژیم کودتا ئی مصر فراخوانده شده بودند اشتراک نمود . واز سوی دیگر حضور شیخ الازهر نماد مذهبی اهل سنت ، اُسقف مذهبی قبطیان و رهبر حزب سلفی النور در جلسه صدور فرمان کودتا عمق اختلاف فکری و ایدولوژیکی آنها با گفتمان حزب آزادی و عدالت برهبریی دکتور محمد مرسی  که آنرا شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصرنیز  می دانند نشان میدهد .             با کمال احترام به پیروان و هواداران مذهب اثنا عشره شیعه  باید گفت که علی الرغم امتیازمنحصر به فرد آزادیی اجتهاد در مذهب تشیع ساحه و قلمرو این اجتهاد نیز در مقطع خاص تاریخی و جغرافیاوی به محاصره در آمده و از وجود روح پویا و دینامیک اجتهادی که بر فرآیند مکانیزم عقلانی فرا زمانی و فرا مکانی استوار باشد بی بهره میباشد . این گفتمان وقرئتی  است که بنام آزادی اجتهاد و عقلانیت در مذهب شیعه اثنی عشره  ، نیاز مندی ها ی انسان باشنده همه عصر ها و تمامی نسل ها را با قوانین حاکم بر محیط جغرافیاوی و تاریخی جوامع ساده اوائیل ظهور دین مقدس اسلام در جزیرة العرب بالخصوص اماکن مقدسه مکه و مدینه واقع در سرزمین حجاز معامله و محاسبه میکنند ، چنانچه تجربه تاریخی نهضت های آزادی خواهانه در کشور های شرقی نشان میدهد اکثر نهضت های آزادی بخش و استقلال طلبی در جوامع اسلامی نتوانیسته اند پس از استقلال و آزادی کشور ها از یوغ استعمار بویژه استعمار کنونی که بر قواعد بازی اقتصاد مافیائی بنام " اقتصاد بازار آزاد " درزمین کشور های اسلامی به بازی پرداخته اند نظام مبتنی بر ارزشهای مذهبی  را در حوزه اقتصاد و سیاست برپا داشته و بوجود آورند . که این معضله مهم بشر امروزی را مراجع و فقهای اعظم و اعلم مذهب تشیع به بسیار آسانی و بصورت یک دستور مذهبی و فقهی با این فتوی که در عصر غیبت اما م مهدی (ع ) مبارزه با ظلم جائز نیست و مسلمین تا ظهور امام عصر ( عج ) باید صبر پیشه کنند و به انتظار نشینند حل نموده اند .  !!!    آنگاه که آزاد مردانی همچون سید جمال الدین افغان ، محمد عبده مترجم و مفسر نهج البلاغه اثر معروف  منصوب به حضرت علی کرم الله  وجهه  چهار مین خلیفه مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم که  نزد اکثریت پیروان مذهب تشیع از منزلت خاصی برخوردار است ، شیخ محمود شلتوت ، و صد ها تن از متفکران و دانشمندان بزرگی در جهان اسلام  که پیشینه تعلق با مذاهبی از اهل سنت و جماعت را دارا بودند و درحوزه  حیات سیاسی و اجتماعی خویش از منابع فقهی مذاهب اهل سنت پیروی میکردند با توجه به مسأله  نقش برتر خِرد و آگاهی  درپارادائیم اجتهاد به فکر فلتر و نقد متون تاریخی دینی افتیدند و عقلانیت و آگاهی متعهد  را که منبع الهام برای قوانین زندگی فطری بشر تلقی میکردند حرفی برای گفتن داشتند و نظام ها و سیستم های گوناگون بشری همچون کمونیزم و اشتراکیت را از یکسو و نظام اقتصاد بازار آزاد و لبرال را از سوی دیگر به چلنج کشیدند و آنها را به یک گفتمان نقادانه و مصلحانه که به دور از ماجراجوی های زننده ی سیاسی  بوده باشد فرا خواندند . وبدین ترتیب یک حرکت بزرگ فکری و سیاسی  را در حوزه اعتقادات و باورهای دینی مردمان مشرق زمین و خاورمیانه براه انداختند . باید گفت که در آن زمان  مشاهیر و شخصیت های بزرگی از ساکنان جوامع شیعه نشین  اسلامی بویژه ایران که در زیراستبداد رژیم های خونخوار و دست نشانده گان استعمار جهانی به سر میبردند آثار و متون اعتقادی چنین مشاهیر را که اسلام را نه بروی تاریخ سراسر مسخ شده  آن بلکه به مثابه یک اندیشه خلاق و فلسفه زندگی بشر تعبیر و تفسیر میکردند مورد مطالعه قرار میدادند و حتی برخی از عظمت طلبان شؤنیست آنها که همه را از ایران وبرای ایران میدانیستند و از عینک ناسیونالیزم کور ایرانی مینگریستند  وقتی دیدند که  افکار واندیشه های مترقی توام با دیانت و معنویت آنها قلب های از ستمدیده گان و رنجبران آن روزگار  را تسخیر میکنند به غلط به مسخ هویت آنها برآمدند وبرای سید جمال الدین افغان شخصیت برازنده و آواره زنجیر شکنی که از تبار موحدان و آزاده گان آن روزگار به شمار می آمد شجرة النسب مصنوعی ترتیب دادند و وی را از اسد آباد ایران و از توابع همدان  خواندند درحالیکه سید جمال الدین افغان آن فیلسوف نامدار و مبارز مشهور جهان اسلام در یک خانواده فقیرو متوسطی از قبیله پشتون  باشنده اسعد آباد  ولایت کنر افغانستان چشم به جهان گشوده بود و هیچگاه قبیله و زادگاهش را نه تنها  مانع دید و نگاه نافذ  انسانی اش به رنج های بشر نه گردید  بلکه در راه مبارزه مسالمت آمیزی که بر اصل حرمت به انسان مخالف ارزش قائل بود  از دیار به دیاری و از کشور به کشوری مهاجرت اختیارکرد. و به هر دیاری که تبعید شد و مهاجر !  روحیه نگاه انسانی به رنج ها و درد های بشر را با خود حمل کرد و به قول مهاتما گاندهی بزرگ "بـرای کـسی که انـدیشه عـدم خـشونت و عشق به انسان  را در خـود پـرورده اسـت تـمام عـالم یـک خـانـواده است  نه ترسی به دل دارد و نه کسی از او می ترسد . "
 باید با صراحت کامل خاطر نشان ساخت که قطرات  خون و اندیشه های سبز ان  سید بزرگ امروز دررگهای  نسل به پا خاسته و پرخاشگری که بهار عربی را  به مثابه بانگ نجات ستم دیده گان سرتاسر خاور میانه در گوش جباران و زمامداران سرکش تاریخ زمزمه میکند جاری است . این بهار با آن بیداریی کاذب دینی که عظمت طلبان فاشیست و شوالیه های مذهبی از جنس ولایت فقیه مطلقه  پس از آنکه عقلانیت و جوهر مردم سالاری از انقلاب اسلامی درایران رخت بربست و کشور بدست داروغه های مکار با باورهای شرک آلود امام زمانی واگذار شد دیکتاتورهای مذهبی به بر پائی چنین  محا فل مکر و شعبده بازی بنام  " بیداریی …." اقدام میکنند . و برخی ازمزدوران معلوم الحالی همچون کمال الهلباوی و دیگران  را از اقصای عالم با مصارف و هزینه های گزافی دعوت میکنند  و آنها نیز با نیت هم خرما هم ثواب !! مأموریت های  تازه ای از آدم کُشی و ویرانی را اخذ میدارند . اما نباید فراموش کرد که شوالیه های مذهبی و کسانی که تازه به انطباق متون اسلامی با زندگی بشر رو آورده اند  بصورت افراطی و خلاف معمول با اتکا به اصل معروف  " تقیه " * اصول مسلم دینی و مذهبی را می پوشانند . وحتی حفظ نظام را از واجباتی میداند که شارع و ولی فقیه مسلمین  میتواند فرائض و احکام  دینی را  تعطیل کنند .
 
ادامه دارد
 
 
* تقیه :  پنهان کردن,پرهیز کردن تقیه کردن . [ ت َ قی ی َ ک َ دَ ] (مص مرکب ) پنهان کردن مذهب خویش . خودداری کردن از اظهار عقیده و مذهب خویش در مواردی که ضرر به بار می آورد