X

آرشیف

ای اس ای حیاتی بود و حیاتی است!

واقعيت تلخ است كه افغانها در بيشتر از ٤ دههء اخیر   مجبور به مهاجرت به كشور های بیګانه و عمدتاً پاکستان شدند. کشوریکه دوی بر سه حصهء  آن افغانستان تاریخی و مردم آن اعم از پشتون و بلوچ از لحاظ تاریخی و خونی به مادر وطن خویش یعنې افغانستان و افغانها قرابت نا گسستنی  دارند. 
افغانستان از لحاظ تاریخی از آمو  تا اباسین و مارګله وسعت دارد. آنطرف آن پنجاب و هند قرار دارد. 
مجرد و نفس مراجعهء  جانب انګلیس به جانب افغانی در  معاهدهء  ګندمک و تفاهمنامهء مجهول، تحمیلی دیورندلاین، درست بودن این را ثابت میدارد که انګلیسها با مالک این سر زمینها یعنی جانب افغانی به مذاکره نشستند و تحمیل کردند. 
این نیز واقعیت  دارد که هند انګلیسی با هند تاریخی متفاوت است و هند برتانوی شامل مناطق قبایل آزاد و سمت جانب هند برتانوی، خط فرضی، تحمیلی و مجهول خط دیورند لاین،  مطابق به اظهارات خود سر مارتمر دیورند نیست، این تفاهمنامه در مادهء اول  خود تلاش کرده که ساحهء  نفوذ خویش و ساحهء  تأثیر دوجانب، یکی ازاد و دیګر اسیر در سیاست خارجی را روشن کند. 
بلی این واقعیت ها را سرمارتیمار وزیر خارجهء هند برتانوی در سالهای نود قرن هژده، بعد از تفاهمنامهء تحمیلی  دیدرندلاین   و بعداً در سال ۱۹۴۹م. حقوق دان حکومت انګلیس ( حقوقدان کامنولت) به حاکمیت خود، داده و در ارشیف حکومت انګلستان موجود است. حقوقدان کامنولت به حاکمیت انګلیسی خود تحریری مینویسد که پاکستان و هند را بعد از سال ۱۹۴۷م. در منطقه قایمقام ساختن  وحافظ منافع انګلیس از جانب حکومت انګلیس ساختن  بخاطر خطاء و غلط است که   هند برتانوی و هند تاریخی از هم فرق دارند و حکومت انګلیس حق جانشین ساختن را  در محلات و سرزمینهای دارد که متعلق به ایشان باشد، در حالیکه جانب هندی، خط دیورند تا خط اداری هند برتاینوی سرزمینهای  هند برتانوی نبود و نیست. به این ترتیب جانب انګلیسی سرزمینهای  افغان را بعد از خروج خویش از منطقه( ۱۹۴۷م) به کس و  یا شخصیت حقوقی تفویض کرده میتواند که اين زمين ها متعلق به وی و یا مامورش باشد. درحالیکه اولاً پاکستان مشروعیت ندارد و افغان در همان روز اول وجودش در سر زمين پشتون و بلوچ علناً و تا امروز  رد کرده و مخالف اند و دوم تصرف حاکمیت انګلیس، تصرف در ملک غیر است. 
این را پاکستان و جهان خوب میداند، لذا نه گذاشت و نمی گذارد در افغانستان حاکمیت ملی و یا اصلاً حاکمیت ظھور کند
و اما رفتن به پاکستان  و مجبوریتهای آن زمان  و باقي ماندن در آن سرزمین آفغانستان تاریخي، افغان را مهاجر نمی سازد و این در عالم اسباب یک ضرورت  و رفتن از یک گوشهء کشور به گوشهء دیگر کشور بود و است! 

از همه مهمتر رهبران جهادی باید به یاد داشته باشند! 
آنچه گذشت، آنچه شکست، آنچه اشتباه شد، آنچه نه شد و آنچه جفاء کردند، از آن بیاموزند. 
اشتباه اتکاء به دشمن را باید باز تکرار نه کنند، 
به اشتباه ګذشته تمرکز کردن و حسرت خوردن، کینه و انتقام را پيشه کردن نیز خطاء است! 
زمان توقف نمی کند، به عقب بر نمی گردد،   و زندگی کوتاه است، 
تا توان داریم  در فرصتی کی داریم از آن  باید رسالتمند و م‌س‌ؤلانه استفادهء خیر کرد! 
به قضاون دیگران به دقت اعتناء کردن، آما این قضاوت را در عدالت منطق خویش سبک و سنگین کردن و آنچه منافع، مصالح و خواست برحق ملت، رهنمای عمل و راه خویش قرار دادن، ضرورت است! 
 قضاوت سلیم و اعتقاد سالم اساس کار است!
در عالم اسباب روابط آنزمان یعنی زمان جهاد، حضور و روابط با ارګانهای امنیتی پاکستان و ایران ممکن به نحوی کار قابل توجیه، اجتناب ناپذیر و یا حیاتی برای این احزاب جهادی و افراد، بود. 
اما با ملاحظهء تحلیل بالا و بخش عوامل دیگر و منطق سخن دیدیم، جهان دید و اخیراً  وزیر خارجهء پاکستان به صورت صریح اعلام کرد و رهبران پاکستان به صورت صریح اقرار کرده اند که ایشان جهاد و مجبوریتهای مردم  ما را بخاطر دفاع پاکستان  ناجوانمردانه استفاده کرده اند و از جهاد ملت افغان سوء استفاده کردند و پول بدست آوردند. 
اگر دیروز در رابطه ماندن به ایشان حیاتی بود، امروز باقی ماندن  با ایشان حیاتی است! .
بلی ملت افغان هرکس را که به دشمن افغان و دشمن به جهاد افغان است،  با ایشان سرتعظيم داشته و فرمانبرداری کند، استفراق خواهد کرد و از خود خواهد راند. 
زمان ثابت کرده و ثابت خواهد کرد که ای اس ای دشمن ملت افغان و افغانستان بود، است و باقی خواهد ماند!
حاکمیت و استابلشمنت پاکستان خیانت های و  جفا های  بزرګ در حق ملت افغان نموده و سرنوشت ملت مجاهد را به لیلام ګذاشته است.
دوستی به ایشان برای احزاب و افراد در افغانستان حیاتی به مفهوم عکس کلمه است. به این  معنای که ملت افغان چنین احزاب و سازمان های دوست به دشمن تاریخی ملت افغان و افغانستان یعنی ای اس ای و سپاه پاسداران ایران را از خود خواھد راند! انتخاب با شماست!

دوکتور صلاح الدین سعیدي 
۱۲/۰۱/۲۰۱۸ 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.