آرشیف

2023-6-20

دکتور همت فاریابی

اولین ساختار فدرالی در جهان

 

 

به ادامه مقاله “دو خدمت بزرگ، ماندگار و غیر ارادی آتیلا برای اروپائیان

قسمت سوم و آخری

 

مسلمآ ما از تاریخ سه قرن اخیر میدانیم که اولین (دولت) فدرالی بعداز آزادی امریکا از استعمار انگلیس در سال 1781 میلادی برهبری جنرال جورج واشینگتن با متحد ساختن 13 ایالت که همه خواهان استقلال خود بودند اساس گذاشته شد. ما نیز در مخالفت با این واقعه تاریخی بحثی نداریم که امریکا به مثابه اولین دولت فدرالی اعلام موجودیت کرد. ولی واقعیت دیگری که (ساختار) فدرالی به مثابه یک میکانیزم اداره یک تشکیلات، قرن ها قبل بوجود آمده بود انوقتی که حتی فدرالیسم به مثابه یک اندیشه شکل نگرفته بود. شما این واقعیت را احتمالآ در هیچ منبع تاریخی نخواهید یافت که آمده باشد {ساختار فدرالی قرن ها قبل از کشف امریکا وجود داشت یا حد اقل من چنین چیزی را ندیده و نخوانده ام و اِلّا دوستان میتوانند مرا تصحیح کنند.

 

درین نوشته میخواهم یافته خود را به حد ممکنه واضح و مستند با خوانندگان و علاقمندان سیستم های غیر متمرکز دولتی ویا غیر دولتی شریک سازم.

 

در اوایل سال 452 میلادی هون ها برهبری آتیلا و برادرش بودا یا (بلدا) بعداز تصرف شهر های زیاد به ایتالیا حمله کردند و روم شرقی را در محاصره خود درآوردند. آتیلا میباییست بعداز تنفسی روم شرقی را تصرف کند.

 

آتیلا هرگونه پیشنهادات روم را رد کرده و آماده گی یک حمله بزرگ را میگرفت. ایتالیا می فهمید که به هیچ وجه در مقابل اردوی آتیلا نمیتوانند مقاومت کنند و عاقبت شهر ویران میگردد.

درینحال اُسقُف اعظم کلیسای روم بنام (لیو) عالیترین مقام روحانیت تصمیم میگیرد تا درخواست ملاقات به آتیلا بدهد. اما در ابتدآ کلیسا با این تصمیم لیو پاپ اعظم مخالفت میکند و میگوید که آتیلا یک شخص خونخوار و بی پروا است و درین ملاقات پاپ لیو را به قتل خواهد رساند. مگر سرنوشت روم در چند قدمی ویرانی و نابودی قرار دارد. درینحال اُسقُف اعظم یا پاپ روم لیو تصمیم خود را عملی میسازد و درخواست ملاقات روان میکند و این درخواست از جانب آتیلا پذیرفته میشود.

 

سکرتر اُسقُف لیو بنام پروسپِر (Prosper) در یادداشت خود مینویسد: پاپ لیو به همراهی رومی های شناخته شده  چون تریگتیا (Trigetia) و اَوینا (Aviena) به ملاقات رهبر هون ها رسیدند.

آتیلا هیئت روم را با مهمان نوازی بی بدیل وبا خوشی بینظیر استقبال میکند.

در سایت dozen.ru در مقاله یی زیر عنوان (ملاقات پاپ لیو با آتیلا) آمده است: پاپ ملاقات خود را با این جمله معروف آغاز کرد (درود بر تو ای شمشیر خدا).

 

پروسپِر (Posper) سکرتر پاپ مینویسد: پادشاه (آتیلا) همه نماینده ها را با بسیار مهربانی پذیرفت و از دیدن عالی ترین مقام مذهبی ایتالیا آنقدر شاد بود که بلافاصله برای پیروان خود امر کرد که حرکات دشمنانه را متوقف سازند و وعده داد که صلح در ایتالیا حاکم شود و با این وعده خود به دانوب/ Дунай / Danube بازگشت. (ویکی پیدیا به روسی)

مسلمآ پاپ لیو با اهتزاز بیرق پیروزی به پایتخت برمیگردد.

علت اصلی منصرف شدن آتیلا از حمله به پایتخت ایتالیا را بعداز ملاقات با پاپ روم هیچ مورخ دقیق نگفته است.

 

چگونه ساختار فدرالی شکل میگیرد !

پیش از انصراف آتیلا از حمله به روم کلیسا های کاتولیک از هم کاملآ جدا و مستقل بودند و کلیسا ها هر کدام پاپ خود را داشتند و تعبیر و تفسیر ها هم از دینداری از هر کلیسای کاتولیک متفاوت بود.

در سال 325 میلادی، قانونی به نام اعتقادنامه (نیقیه/ نیسن/ Nicene) در روم به تصویب رسید که این اعتقادنامه اساس دین مسیحیت گردید و امروزه تمامی مسیحیان به استثنای کلیسا های ارتدوکس به آن باور دارند. اما در آن زمان تنها مربوط کلیسای روم میگردید.

 

 انصراف حمله توسط آتیلا به روم و برگشت او در دانوب (احتمالآ هنگری امروز) همه را حیرت زده کرده بود و پاپ لیو آدم مدبر و زرنگ میگفت: من کاری انجام ندادم بلکه خدا اینکار را انجام داد، معتقد ساختن آتیلا مافوق قدرت یک انسان بود و خدا خودش مرا مآمور کرد و خود ان کار را انجام داد) یعنی پاپ تآکید میکرد که (مسئله یک امر ماورائی بود)

این خبر در تمام کلیسا های کاتولیک پیچید که اُسقُف اعظم روم برگزیده خدا است که خداوند در چهره او بلای عظیم نابودی روم را از رومیان دور ساخت.

 

درینحال که بازار ماورائی بودن این قضیه در بین همه کاتولیک های جهان گرم بود، یک روایت از قول آتیلا را هم “چاشنی” این تبلیغات واهی کردند و آن اینکه گویا بعداز ملاقات مذکور نزدیکان آتیلا از او پرسیدند که چرا اینقدر خوش آمد گوئی به هیئت پاپ نشان دادی و از حمله به روم منصرف شدی ؟ آتیلا گفت که دیدم در پهلوی پاپ لیو شخصی با قیافه روحانیت با شمشیر از غلاف کشیده استاد بود و او برایم گفت اگر تمام خواسته های پاپ لیو را قبول نکنی با همین شمشیر سرت را از تنت جدا میکنم

 

این روایت از نام آتیلا بنابر دو دلیل مردود است

۱- این یک خرافه گوئی است؛

۲- اگر چنین میبود چرا روم جزیه و پرداخت سالانه را پذیرفت؛

به همه حال بعداز این همه تبلیغات که هدف مشخص یعنی انسجام کاتولیک های جهان را دنبال مینمود، کلیسا های کاتولیک یک به یک پشت سر هم به کلیسای روم و اُسقُف لیو بیعت کردند و پیروی خود را از (اعتقاد نامه نیقیه/نیسن/  Nicene) اعلام نمودند.

پس همه کلیسا های کاتولیک جهان از قانون اساسی (نیقیه) پیروی کرده و در امورات داخلی کلیسا آزادی دارند و این آزادی نمیتواند مخالف مفادات ( نیقیه/نیسن) واقع گردد.

 

به این ترتیب در سال 452 میلادی اولین ساختار فدرالی بخاطر تنظیم امور یک تشکیلات بزرگ دینی و مذهبی پدید آمد. درحالیکه هنوز اندیشه فدرالیسم بوجود نآمده بود.

البته تا دیر زمان واتیکان خود را یک ساختار فدرالی نمی گفت چون فدرالی گفتن مسئله برای واتیکان خالی از کدام اهمیت بخصوص بود. ولی در صد سال اخیر موضوع ساختار های دولتی و رشد روز افزون ساختار فدرالی دولت ها توجه را به ساختار میکانیکی اداره واتیکان بیشتر نمود و واتیکان به مثابه یک سازمان بزرگ غیر دولتی فدرالی شناخته شد.

در اخیر توجه دوستان را یکبار دیگر جلب میکنم به اینکه امریکا اولین (دولت) فدرالی است

ولی ما در مورد اولین (ساختار) فدرالی بحث کردیم

پایان

نوشته داکتر همت فاریابی

اولین ساختار فدرالی در جهان

اولین ساختار فدرالی در جهان