X

آرشیف

اقتصاد بازار زود رس!

اينکه چه زود رس و چه دير  رس است، بحث به جاى خود باقى است اما اګر اين اصطلاح زود رس را به مفهوم اقتصاد بازار آزاد که رسيدن به نفع و اقتصاد با سپرى کردن راههاى کوتاه ( شوک ترايى) در نظر بګيريم بايد ګفت که چنين تفکرات در سياستهاى اقتصادى در جهان خاصتاً در 4 دههء اخير از جانب اقتصاد دان هاى کنزرواتيف و التر کنزرواتيف خاصتاً در اروپاى شرقى و پسا کمونستى بى سابقه نيستند. 
اين نظر  و روش رسيدن به موفقيت هاى اقتصادى زود رس ( شوک تراپى) با روش هاى به اصطلاح در عمل  انقلابى در موارد زياد تأثيرات جانبى تراژيک را همراه داشتند و دارند. به اصطلاح عاميانه  مجرى آن به دل و ګردهء سخت و قصى القلب احتياج دارد و ميخواهد. 
در اروپاى شرقى و کشور هاى کمونيستى و سوسيالستى بلاک شوروى مردم محل کار، محل نان و محل خواب را بلد و آشناء بودند و مانند مهره و پيچ هاى بس کوچک ماشين بزرګ در طول سه الى پنج دههء کار عملا خورد و خمير ميشدند. 
در باغ وحش حيوانات ميدانند که محل سکونت شان کجا، خواب شان در کجا، محل نمايش و کار شان به کجا و … خلاصه همه چيز روش بود. انقلابها و تغيرات به اصطلاح زود رس سالهاى نود قرن ګذشته بعد از شکستن اين قفس ها رسيد، قفس ها شکست و حيوان باغ وحش و قفس به جنګل با قوانين جنګل روبرو و رها شد. جنګل ايکه از خود قوانين ديګر غير از قوانين باغ وحش با قفس هاى مزين و مفشن داشت. به قوانين زود رس سرمايه و بازار آزاد آشنا نبودند و درين عرصه تأکيدات آزادى و اقتصاد بازار آزاد با تأکيدات زود رس، بس خطر ناک و آزار دهنده تمام شد.  صدها هزار دختر جوان اين کشور ها به بازار سکس اروپا سرازير شدند و دهها الام ومصيبت که تفصيل آن قصهء رنج و درد طولانى است. 
در اقتصاد بازار آزاد توانايى هاى رقابت آزاد و حاکميت قوانين خوب ضرور اند. اما بودن مونوپل و انحصار بر وارد کردن ګاز به افغانستان و نبود قوانين خوب ويا نداشتن توانايى دولت بر تطبيق قوانين و باز هم همه چيز را به عرضه و تقاضا و بازار ګذاشتن و يا ګويا به پوش و زر ورق طلايى  همه چيز را پوشاندن، و يا آنرا اقتصاد بازار با روشهاى زود رس ( شوک تراپى)  حل مشکل نيست و يا حد اقل تأثير مهلک جانى دارند.  پوش  هاى طلا محتوى را  طلا نمى سازد. 
 نتايج زود رس يعنى پيمودن راههاى طولانى از راههاى کوتاه عملا  راه هاى خطر ناک و دردهاى زيادى جانبى با خود دارند. 
 اين را همان راه رشد غير سرمايه دارى چپى در سرعت عمل بدون امادګى متناسب عينى و ذهنى است و تحليل  من براى اين روش زود رس مثال کشورهاى کمونيستى را که از سال 1990 به اقتصاد بازار آزاد قسما وحشى رفتند و به افغانستان اين اقتصاد بازار آزاد مروج در ابتداى قرن ګذشته در 18 سال اخير رسيد، متوسل شدن ميدانم.
جناب حامد کرزى آنرا اشتباها ترقى، تحول و داده هاى قبل از وقت به جامعه افغانى خواند وبه ګمان اغلب تا امروز به اين اشتباه خود پى نبرده. 
من باور دارم که اقتصاد بازار آزاد و آزادى و ديموکراسى مهار شده به قوانين خوب بشرى امروز سيستم و روش مدينه فاضلهء بدون غل و غش کامل نه خواهد بود و نيست، اما بهترين راه و روش ممکن است که بشريت در عالم اسباب امروز در اختيار دارد و با ارزشهاى اعتقادى ملت مسلمان افغان هم در تناقض نيست. آما شرط حاکميت قوانين خوب و مدرن را دريک لمحه و لحظه نبايد فراموش کرد!
دست آورد مثبت بشريت را بايد عام و تجربه هاى نيک  صورت ګرفته را بايد به بهترين وجه مورد استفادهء نسل ها و جوامع بشرى در سطح انکشاف مشابه مورد استفاده قرارداد. 
انقلاب ها به تعليق و الغاى قانون و در بهترين صورت به ملتوى شدن حاکميت قانون مى انجامد و من اين حالت را دوست ندارم و يا پوست کنده بګويم، مخالف آن هستم. 
لذا من اقتصاد و يا روشهاى اقتصادى زود رس را بدون آمادګى هاى لازم عينى و ذهنى سفارش نمى کنم  و آنرا درست و مفيد هم نمى دانم.
 بلى ما مکلف به بردن به زور و اکراه کسى به جنت هم نيستيم و آنرا به کس سفارش هم نمى کنيم.
داکتر ص. سعيدى
10/1/2020
07886474638

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.