آرشیف

2016-12-6

الحاج امین الدین سعـیـدی

افراط در تکریم و تعظیم!

زبان شناسان  تکریم را از لحاظ لغوی به معنای مختلفی ترجمه وتفسیر  نموده اند.
تکریم کردن : ( ت َ ک َ دَ ) (مصدر مرکب )  گرامی داشتن . حرمت کردن ، احترام کردن منزه داشتن، تعظیم : (ت َ) (ع مصدر ) بزرگ داشتن و بزرگ گردانیدن . (تاج المصادر بیهقی ).
تکریم : یعنی بزرگ کردن و بزرگ داشتن و به بزرگی صفت نمودن و بزرگ شمردن . (منتهی الارب ) ویا هم تعظیم : توقیر و احترام و حرمت و تکریم و ادب و سلوک متواضعانه و کرنش . (ناظم الاطباء).
دین مقدس اسلام افراط وزیاده‌ روی در تعظیم و تکریم اشخاص را مذمت ومنع فرموده  وبه پیروان خویش اکیدآ هدایت داده  است که : انسان‌ها هر اندازه والا مقام و صاحب جاه وجلال باشند از دایره‌ی بندگی خداوند متعال فراتر نمی‌روند، خداوند در (آیهء 93 سورهء مریم ) با زیبای خاصی می‌فرماید: « إِن كُلُّ مَن فِي السَّمواتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمن ِ عَبْدًا » (تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، بنده خداوند مهربان می‌باشند).
اسلام بخاطر مکدر نشدن چشمه صاف و زلال توحید و حفظ اخلاص در کارها، از افراط و تفریط  در تکریم وتعظیم  جلوگیری بعمل اورده است ، زیرا افراط در تکریم وتعظیم اشخاص ، زمینه گرفتار شدن به آفت مرگ ‌بار شرک را فراهم می‌سازد.
پیروان حضرت عیسی علیه السلام بخاطر همین زیاده روی وافراط در محبت بود که گاهی حضرت عیسی را خدا، گاهی پسر خدا و گاهی نیز بخشی از الله بحساب می اوردند ، و این عین کفر است، خداوند سبحان در این مورد می‌فرماید:   « لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم و قال المسیح یا بنی اسرائیل اعبدوا الله ربی و ربکم انه من یشرک بالله فقد حرم الله علیه الجنه وماوه النار و ما للظالمین من انصار» .(به تحقیق کسانی که گفتند: خدا همان مسیح پسر مریم است کفر ورزیدند و مسیح خود به بنی اسرائیل گفت : ای بنی اسرائیل ،الله پروردگار من و شماست ، او را بپرستید و همانا هر کس به الله شرک بورزد به تحقیق خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است وستمکاران یاورانی نخواهند داشت )، در این آیه متبرکه با تمام صراحت بیان شده است که: نصاری هم مانند یهود به نصرانیت خود دلخوش بودند و خیال می کردندکه انتساب آنها به مسیح مانع از کافر شدن و عذاب آنها می شود، اما این نسبت ولقب مانع از کفر وشرک آنها نشد و اینها به مسیح که یک انسان بود نسبت الوهیت دادند، در حالیکه بشر کجا و پروردگار عالم کجا؟ و خود مسیح هم به آنها می گفت: که الله را بپرستید که پروردگار من وشماست و من مثل شما بنده خدا هستم .
 افراط مزبور زمینه انحراف ایشان از شاهراه بندگی را فراهم ساخت طوریکه قرآن عظیم الشان جهت تصحیح این انحراف و تبیین حق برایشان می‌فرماید: «یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» (سوره النساء: ١٧١ )(ای اهل کتاب! در دین خود غلو مکنید و درباره خدا جز حق مگویید) .
 در آیه فوق ملاحظه نمودیم که مسأله «غلوّ» وافراط در تعظیم وتکریم ، یکى از مهمترین سر چشمه‏هاى انحراف در ادیان آسمانى بوده است . بنابر همین منطق است که دین اسلام از آن منع بعمل اورده است.
 پیامبر صلی الله علیه وسلم جهت خشکاندن ریشه شرک و انحراف مسیحیان و جلوگیری از تکرار آن در میان مسلمانان، پیروان خویش را از افراط در تکریم و بزرگداشت شخصیت وی برحذر داشت و فرمود:  «لا تُطروني كما أطْرتٍ النصارى ابن مَريم. إنما أنا عبدٌ. فقولوا: عبدُ الله ورسوله»( بخاری در کتاب الانبیاء روایت کرده است ) (در تمجید و ستودن من زیاده ‌روی مکنید چنان‌که مسیحیان در حق پسر مریم انجام دادند، من تنها بنده‌ای هستم، پس مرا بنده و فرستاده خدا بخوانید).
خوانندهء محترم !
اگر به منشأ وتاریخچه پیدایش بت‌پرستی و انحراف از مسیر توحید در میان ملل گذشته توجه بعمل اید، به وضاحت تام در خواهیم یافت که: یکی از علل پیدایش ومروج شدن بت پرستی ،همین غلو و زیاده‌ روی در تجلیل ، بزرگداشت و محبت پیش از حدومرز ، نیکوکاران بوده است. زیرا چنان‌چه معروف است بتهای عبادت شده پس از فوت نیکوکاران؟! بخاطر بزرگداشت و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره ‌ایشان ساخته و در مجالس نصب شده‌اند، ولی پس از انقراض آن نسل و گذشت مدتهای مدید نسل‌های دیگری جای آنان را گرفتند و چون واقعیت مسأله را نمی‌دانستند شیطان ایشان را چنین فریب داد که نیاکانشان آن‌ها را پرستش می‌کردند، لذا به تدریج ایشان نیز به پرستش مجسمه‌های مزبور روی آوردند.

الهی پرودگارا ما را از افراط و تفریط در عبادت وسایر اعمال تکریمه وتعظیمه افراد وشخصیت ها نګه دار و ما را در جمله امت وسط و درک کننده های روح و هدایت راستین اسلامی هدایت نیکی کن تا حتی نا خواسته هم به تباهی شرک مواجه نه شویم. آمین یارب العالمین

تتبع ونگـارش :
امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«
مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و
​مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی