آرشیف

2017-6-10

عصمت الله راغب

اعلامیه چندی پیش جمعیت اسلامی و پیامدهای آن

اشتباه دیگر جمعیتی ها در موقف گیری های سریع شان در برابر غنی و حکومت این بود که جمعیت اسلامی بدون مقدمه خواست های تحقق ناپذیر و دور از امکان را از غنی درخواست کردند.
اتمر و استانکزی که دو بازوی مستحکم و تیوریسن های ارگ ریاست جمهوری مخصوصا برای غنی هستند، برکناری آنها برای غنی برابر به برکناری شخص خودش است. مسلماً غنی در راستای تحقق برنامه هایش بدون این دو بازو فرد مفلوج بیش نیست. در این شرایط اساس جمعیتی ها می بایست بجایی این خواست ها که با بزرگنمایی ارگ و کم زدن جمعیتی ها منتها شد، کمی با حوصله مندی و دور از احساسات از مجرای سازش و همکاری برای تحقق خواست هایشان در میدان مبارزه می آمدند. دنیای سیاست دنیا خشم و قهر نیست، بلکه دنیای تعاون و همکاری است؛ اما متاسفانه نخبه گان جمعیت علی الرغم قاعده ی سیاست بجای سازش و همکاری با عالم از خشم و غضب اعلامیه صادر کردند و به همین ساده گی پنداشتند که هنوز در اوایل حکومت کرزی هستند، قدرت و همه چیز در ید خودشان است وهرچه دستور فرمایند مری الاجرا است، اما با تاسف که اکنون سیزده سال بعد کسی روی کار آمده است که نام مبارک اش اشرف غنی است و قدرت و سازه کارهای سیاسی اش کاملاً فرق می کند.
 در همین حال صدور اعلامیه آخر جمعیت و بی اعتنایی ارگ در برابر خواست های سه ماده یی این جریان سیاسی نشان داد که دیگر جمعیت یک حزب رنگ باخته در نزد غنی و …. است.
خواست های جمعیت از توافق نامه حکومت وحدت ملی تا برکناری مسئولین امنیتی بخصوص شخص اتمر دستکم دو پیامد را برای جمعیت به همراه داشت: اول اینکه، با عملی نشدن خواست های این حزب مخصوصاً برکناری اتمر از یکسو جمعیت را با همه شعارهایش بسیار خرد و فاقد قدرت سیاسی نشان داد و از سویی دیگر سفارت امریکا با انتشار اعلامیه معنا داری نشان داد که سازمان ملل و امریکا هنوز حامی شخص غنی و برنامه های او هستند و در برابر هرنوع اقدام با پشتیبانی از غنی در برابر دیگران خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد تا دیگران چرخه سیاست را به وفق مراد خود به دوران در بیاورند. دوم اینکه؛ وضعیت پیش آمده فرصت داد تا غنی باردیگر برای تصفیه جمعیتی ها از ارگان های دولتی برنامه هایش را جدی تر آغاز کند، آنچه شایعات نشان می دهد بعید نیست که به زودترین وقت رهبر این حزب یعنی صلاح الدین ربانی را نیز برکنارکند. غنی پیش از این نیز چوب کین خود را بر پیکر نحیف صلاح الدین ربانی در خانه ملت زده بود و این بار با برکناری صلاح الدین ربانی که برابر به مرگ جمعیت است بازی اش را تمام خواهند کرد.

با احترام
راغب
19 جوزا