آرشیف

2023-4-25

دوکتور صلاح الدین سعیدی

اعلامیهٔ مطبوعاتی نشست دوم  ویانا ! 
کثرت گرایی سیاسی أصل  مهمی از اصول و مناسبات غیر قابل انکار امروزهٔ سیاست در جامعهٔ بشری است .
افغانستان که عضوی از جامعه ای بشری است مسلما به این اصل معتقد و معترف است !  هر فرد و جمعی حق دارد دیدگاه ها و نظریات خود را بصورت صلح آمیز با منطق که خود دارد مطرح کنند .
فرصت طرح موقف منحیث فرد و یا مجموعه حق بلا منازعه همهٔ است ، حتمی نیست همه طرح ها درست و منطقی هم باشند.
این حق را نباید  ازکسی به هر بهانهٔ سلب نمایم! شرکت کننده گان نشست ویانا به هر دلیلی که باهم یکجا شده أند امیدواریم
قسما در جهت حل بحران قدم بردارند.
چنانچه گفته آمدیم اگر دیدگاه های ارايه شده برخلاف واقعیت ها ومنافع ملی و جمعی افغانها باشد در آنصورت حق قضاوت دیگران نیز باید محترم شمرد ه شود.
 با توجه به تجارب قبلی پیشداوری را مناسب نمی دانیم  ولی تجارب و طرز بحث های قبلی  ما را نسبت به این تلاشها نا امید ساخته است، اگر در این نشست ها واقعیت نگری نباشد عوض زمینه سازی و دادن فرصت به راه حل عینی و عادلانه به تکرار تجربه های منفی محکوم خواهیم بود.
  با تأسف عدهٔ ای از  شرکت کننده گان نشست ویانا با داشتن مسئوولیت های تصمیم ګیرندهٔ دولتی قبلی شان و ناکامی های فاجعه بار شان، این تناقض بین حرف و عمل آنها را موجب میشود که به انها اعتماد نشود.
تمامیت خواهی طالبان و عدم  تعهد شان به مشروعیت متداول موقعیت و حالت را بوجود آورده که حل بحران کنونی کشور را دشوار تر می سازد.
 به یقین ګفته میتوانیم که در داخل و خارج افغانستان شخصیت های فراوانی هستند که برنامه های مؤثر خروج از بحران و طرحهای عملی برای استقرار صلح وثبات دارند، اما خوشبختانه به دلیل نداشتن ارتباط با تلاشهای استخباراتی و مشکوک خارجی عملا خود را در فاصله معین قرار داده أند.
خوشبختانه مدافعان منافع ملی و دهها سازمان و هزاران شخصیت مطرح و پیشتاز کشور در تعامل سازنده و فارغ از تعلقات  باستخباراتی خارجی برای نجات مردم و وطن شان همین حالا در هماهنګی تلاشهای بزرګ مصروف کار أند و نیروهای بزرګ ملی در حال هماهنګی و انسجام أند!
مدافعان منافع ملی افتخار دارد که درین عرصه بدون ادعای بلند پروازی های غریزی،   ان شاء الله تعالی ارمغان خوبی در عالم اسباب به مردم کشور خواهند داشت.
با استفاده ازین فرصت بار دیگر دعوت  میدهیم که به صدای ملت شدن لبیک گفته  از هیچگونه تلاشی در محدودهٔ امکانات خود دریغ ننمایند.
د ملت زور د الله تعالی په مرسته ستر زور او (ان شاء الله)  د نجات لارې مو په نښه کړي او مخ ته مو ايښي دي!
مشرتابه هیئات
د افغانستان ملي مدافین
مدا فعان منافع مای  افغانستان ).
)