آرشیف

2014-12-30

فرید شیرزی

اخلاق و نحوه بر خورد پولیس با مردم غور

 

دوستان عزیز و فرهیختگان گرامی! شما میداند که پولیس باید در جامعه نمونه اخلاق و ادب باشد تا باشد که مردم تحت تاثیر رویه انسانی این خدمتگاران جامعه قرار گیرند نه اینکه با خشونت علیه شهروندان دست به کار های بزنند که به شخصیت یک فرد تحقیر و توهین صورت گیرد.
دوستان عزیز و رسالتمند! شما میدانید که چند ماه قبل شخصی به نام فهیم قایم به حیث قومندان امنیه ولایت غور تقرر حاصل کرد، تا باشد که امنیت را برای مردم مهروم نگهداشته شده این مرزو بوم تامین کند و انتظار آن میرفت که در برابر مردم از نهایت ادب و حرمت کار گیرد. یعنی به آنها تحقیر و توهین نکند اما شما میدانید که بارها توسط این شخص، نه به پیر این ولایت احترام شد و نه به جوان این ولایت. سوال این جاست که آیا وظیفه پولیس پاسبانی از آبرو و عزت مردم است یا توهین و بی حرمتی و بی عزتی به ایشان؟ شما میدانید که شعار های پولیس این است که خدمتگذار مردم و زمانی این شعارها تحقق پذیر است که پولیس از اخلاق و ادب در برابر مردم و جامعه کار گیرد.
دوستان نهایت عزیز! امروزه من این حقیقت را دانستم، جوانان ما که در پولیس ایفای خدمت میکنند همیشه بخاطری دفاع از وطن عزیز ما جان های شیرین خود را از دست میدهند. اما متاسفانه هستند یک عده افراد که رویه خوب با مردم ندارند و مردم را نسبت به نیروهای پولیس بدبین می سازند. امیدوارم که این اشخاص مورد شناسایی قرار گرفته و از کار خود بر کنار شوند در غیر این صورت مردم اعتماد نسبی که به نیروهای امنیتی دارند از دست خواهد داد. من تاکید میکنم که نباید به خاطر عملکرد ناشایست یک عده ای محدودی از نیروهای پولیس تمام این خدمت گذاران مردم را مورد انتقاد قرارداد.
باید به عرض برسانم اینکه، من اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه یک نظام میدانم، بخشی از این اعتماد عمومی و مردمی توسط نیروهای نظامی ما یعنی پولیس ملی، اردوی ملی، امنیت ملی و نظم عامه تامین می شود و همه مردم حاکمیت را در چهره نیروهای امنیتی می دانند.در این میان پولیس موظف است نظم جامعه و از آن مهمتر امنیت مردم را برقرار کند. امنیت یعنی زندگی بدون دغدغه و آرامش خاطر. امنیت یعنی مردم در یک شهر نسبت به سرمایه های ارزشمند مادی و معنوی خود نگرانی نداشته باشند. امنیت یعنی اینکه کرامت انسانی شان مورد حمله قرار نگیرد.این حقیقت را باید بیان نمود که اساس امنیت را در یک جامعه حاکمیت قانون تامین می کند نه زور گوهی، قلدوری و منتسب دانستن خود به اینکه از طرف فلان شخص مقرر شدم هر کاری انجام دهم از من حمایت میکند و یا به بینان روشنتر واسطه ام قوی است.
من بسیار متاسفم که این اشخاص زور گوه و فرصت طلب فراموش کردند که کشور شرعآ و قانونآ از مردم است و تمام کشور بدون کدام استثناء متخب مردم هستند و با رای مردم مشروعیت پیدا می کنند و باید در هر مسولیتی که دارند خود را خادم مرد بندانند.نیروهای امنیتی ما خوصآ پولیس مسولیت های بزرگی بر عهده دارند. اخلاق و نحوه برخورد پولیس با مردم می تواند مبلغ نظام مردم سالار و دیموکراتیک باشد. باید گفت که نیروهای نظامی و حتی دولت تنها و تنها مجریان قانون هستند و در بر خورد با مردم نباید فراتر از قانون عمل کنند. پولیس باید مجهز و مقتدر باشد و همه اصول اخلاقی و انسانی را مراعات کند چرا که اقتدار با ادب و تواضع منافات ندارد. من امروزه فکر می کنم که نظام دیکتاتوری و سیاست وابسته به خشونت، حاکمیت متکی به قلدوری و نفی قانون گرای در درون نظام نفی شده است و دیگر قلدری در متن جامعه جایگاهی نخواهد داشت.
در اخیر از شما فرهنگیان غور صمیمانه تقاضآ مندم که در این مورد نظریات نیک خویش را ابراز دارید!