آرشیف

2014-12-30

فرید شیرزی

آرمانـهـــــــای بزرگ جوانان از انتخابات 1393

طوریکه میدانیم انتخابات مهترین و عمومی ترین شکل اشتراک سیاسی یک ملت است در نظامهای مردم سالار و دموکراسی ، گفته میتوان که بدن اشتراک واقعی و عینی مردم در انتخابات نمی توان دم از نظام مردم سالار زد، و در چنین نظام های انتخابات نمی تواند هیچ سودی برای یک ملت داشته باشد. باید گفت، در انتخابات است که قدرت به صورت مسالمت آمیز بدون بروز کدام اختلاف انتقال می یابد. و در نظام های مردم سالار و دموکراتیک است که تمام آرزوها ، خواستها و توقعات مردم براورده میشود. امروزه بحران های فراگیری که در افغانستان موجود است و روز به روز به این بحرانها افزوده میشود باید اذعان نمود که یگانه راه برون رفت از این مشکلات و بحران ها همانا انتخابات میباشد که توسط اشتراک پرشوری مردم افغانستان صورت گیرد. تنها و تنها در انتخابات سالم، شفاف و عادلانه است که مردم میتوانند زعیم ملی خود را برگزینند. 
امروز جوانان افغانستان آرمانهای زیادی دارد، حرفهای بزرگ دارد،داعیه هایی دارد، هم برای خود و هم برای کشور خود. طوریکه میدانیم امروزه ملت افغانستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و با دشمنان درگیر و در حال مبارزه است که با هیچ معیار و ازرش اسلامی، انسانی و بین المللی پایبند نیستند و با نقض تمام معیارهای ملی و بین المللی از کمترین فرصت علیه مردم افغانستان استفاده کرده و عطش ضد بشری خود را با توسل به و کشتار افراد بی دفاع و رویداد های وحشیانه که در کوشه و کنارکشور ما رخ میدهد اقناع مینمایند. ظلم میکنند که نموده اش را امروزه در افغانستان به چشم سر مشاهده میکنیم. اما متاسفانه یک عده ای از شهر وندان به صراحت میگویند که مگر میشود در مقابل صف به هم پویوسته ی دشمنان استاد؟ آیا میشود با دشمنان که سالهای سال توسط کشور های همسایه افغاستان تمویل میشوند استادگی کرد؟ اگر ما مسلمان هستیم و به خداوند و روز آخرت ایمان داریم خداوند(ج)به مسلمانان می فرماید که اگر پا در میدان گذاشتید و ایستادگی کردید، پیروزی قطعی از آن شماست. در جای دیگر بیان می فرماید که « لینصرن الله من ینصره» اگر نصرت خدا بکنیم- نصرت خدا با فکر کردن، اندوختن اندیشه های ناب، مطرح کردن درست آن در عالم، و استادگی کردن به پای آن است به کار بردن تدبیر است. در خطرات آن سینه سپر کردن . و خداوند متعال قطعآ نصرت خواهد کرد. 
ملت عزیز افغانستان و بخصوص جوانان خوش روحیه و پرتوان و عازم میتواند در این راه استادگی کند و نباید شک کنید که در زمان خود، و زمان متناسب تمام آمال و آرزوها و داعیه ها و شعارهای ملت افغانستان فقط نسبت به خود این کشور محقق خواهد شد. و این موضوع را باید به صراحت بیان نمود که هر کاری و هر عملی از خود موقعی و زمانی دارد در زمان مناسبش است که این آرزوها تحقق پیدا میکند. یک مسله را باید بیان نمود که انسان، با هوشیاری و زیرکی میتواند با ارمان های که دارد برسد اگر پراکند شدیم، غافل شدیم، تمرکز خود را از دست دادیم، به چیز دیگری سرگرم شدیم، به قوم گرایی و منطقه گرایی تاکید کردیم نخواهد توانست به اهداف والای که داریم دست بیابیم. بازهم یاد آور میشوم اینکه نقش اصلی و اساسی را جوانان دارد این انتخابات جوانان و تحصیل کرده گان باید بدانند پا کجا میگذارند. وقتی ما از تقوای جمعی صحبت میکنم، تقوای جمعی یعنی اینکه انسان چه کار میخواهد انجام دهد و جای که پای انسان میلغزد و منافع ملی در خطر است انسان پا نمیگذارد؛ امروزه انچه که تشخیص میشود و حرکات دشمان صلح و امنیت افغانسان نشان میدهد این است، که ما حدود چند ماه دیگر به انتخابات داریم، ذهن دشمن متوجه انتخابات ماست. انتخاباتی که در ماه حمل سال آینده در پیش داریم، از نظر ملت افغاستان این انتخابات خیلی ها مهم و ارزنده است، از نظر دشمن هم بسیار مهم است و اهداف شوم که دارند این است که میخواهد پلان های داشته باشند که انتخابات ما بدون حضور گسترده و پرشور و همگانی مردم برگزار شود. اما من مطمن هستم که نیروهای قهرمان افغانستان و ملت افغانستان دیگر به دشمنان صلح و آزادی مردم افغانستان اجازه نخواهد داد که به اعمال شوم شان دست یابند و این روز سرنوشت ساز را مختل نمایند.
باید همه ما تلاش داشته باشیم که یک انتخابات سالم را برگزار کنیم که خوشبختانه در قوانین انتخابات ما، راهای قانونی بسیار خوبی برای حفظ سلامت انتخابات پیش بینی شده است. اگر کسانی بخواهد غیر قانونی عمل کند حتما به پنجه قانون سپرده خواهد شد وبه جازی اعمال خود خواهد رسید و جزای سختی مطابق به احکام قانون متوجه شخص خاطی خواهد شد. این مسله را باید مطرح ساخت اینکه در هر زمان باید وجدان خود را حاضر وناظر بدانیم، و بفهمیم که عمل غیر قانونی به ضرر کشور است و هیچ سود نخواهد داشت. مسولین دولتی و مسولین غیر دولتی که در کار انتخابات دست اندرکارند و مسول هستند، همه باید طبق قانون، با دقت کامل، با رعایت کمال بی طرفی و تقوا و پاکدستی عمل کنند تا با شد که انتخابات سالمی داشته باشیم؛ من مطمن هستم که چنین خواهد شد. انشاالله انتخابات به اذن الله ، به حول و قوه ی الهی، به فضل پروردگار، انتخابات خوب و پرشوری خواهد داشت. باید متوجه بود که انتخابات یک حق است و یک وظیفه است. ما هر کداممان به عنوان یک فرد از افراد این ملت، مطابق به قانون اساسی هم حق داریم در انتخابات شرکت کنیم. و هم حق داریم که خود را نامزد انتخابات نمایم. این را باید دانست که اداره مملکت و کار اجرای، کار سهل و اسانی نیست. کارهای بزرگ و مسولیت های بزرگ بر دوش مجریان سطوح بالاست. ممکن است کسانی که در سطوح دیگری کار میکنند این سنگینی را هم بعضآ تشخیص داده نتوانند که چقدر این بار سنگین است. آن کسانی که وارد میدان میشوند، باید کسانی باشند که در خود توانایی کشیدن این بار ومسولیت سنگین را بیابند؛ صلاحیت هایی را هم که در قانون اساسی آن صلاحیت ها را به شکل بهتر و خوب تر اعمال نمایند. و از جان دل وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسی باشند؛ و باید قانون اساسی را که به عنوان یک وثیقه ملی است را اجرا کنند؛ چرا که ریس جمهور مطابق به قانون اساسی سوگند وفا داری یاد میکند که از دین مقدس اسلام اطاعت نموده و قانون اساسی را اجرا می کند. باید به عرض برسانم؛ با اعتمادی که ما به وعده ی الهی داریم و وعده الهی حق است وصدق است- بدون تردید خدای متعال این ملت را، هم در این مرحله، هم در همه ی مراحل آینده، بر دشمنان پیروز خواهد کرد. خداوند متعال را شکر میکنیم که ما را دچار سوء ظن به خودش نکرد. ما به وعده ی الهی حسن ظن داریم، به وعده ی الهی اعتماد داریم. و در آخر از خداوند متعال درخواست میکنیم که به ملت داغدیده افغانستان رحمت و لطف و توفیق و عافیف خودش را نصیب بفرماید ارواح طیبه ی شهیدان عزیز ما را که در این راه خداکاری کردند، و همچنین همه ای مجاهدان راه حق را مشمول رحمت و برکت و فیض خود قرار دهد و ما را در این راه ثابت قدم بدارد.