آرشیف

2023-4-17

دوکتور صلاح الدین سعیدی

أجیر بودن شاخ دارد یا دم؟ 
ما زمانیکه تأکید داریم این و يا آن حاکمیت قومي، زبانی و سمتی  است، اګر مدعی هستیم این و یا آن نظام و حاکمیت تک سالار ، تمامیت خواه ، تیرانی و توتالیته است  و با این و یا آن حاکمیت أجیر و دست نشانده حکم میکنیم، برای آن مشخصات و دلایل معین عملی وجود دارند.
و ها زمانیکه به تأریخ استعمار مراجعه کنیم، در طول تأریخ استعمار در کل و در مورد تأریخ استعمار در خط ای  ما بنګریم، به وضوح درمیابیم که در افغانستان مجریان برنامه  های أجنبی، مأمور و کارمند مالیه، ترافیک، قاضی و حاکم خود افغانها ولی در خدمت تحقق اهداف دیګران بودند. ولی در سایر کشور های مستعمره افراد در وظایف فوق به صورت فزیکی  از جنس استعمار ګران  و یا توسط ایشان افراد آورده شده از کشور ثالث مستعمره بودند که بخش از وظایف را در کشور های مستعمره  مستقیما ایفاء مینمودند و يا زمینه سازی میکردند!
اما چنانچه ګفته آمدیم، حالت افغانستان مانند توضیح فوق متفاوت بود.
معلومات دست اول از جلال آباد این اند که تقریبا دونیم ماه قبل جانب پاکستانی به دفتر یوناما آمادګی های کامل پاکستان را مطابق شرایط يوناما را برای باز شدن این دفاتر در پاکستان تعهد داده است.  اما جانب یوناما این حرکت را نه ضرور و نه موجه میدانست که عملیهٔ ۴ دههٔ  أخير تکرار شود و از ګاو غدودی به مردم
افغانستان برسد!
شخصیکه این خبر را دیروز برایم ګفت که حین شنیدن این برنامه از راه جلال آباد تا کابل همه راه را ګریه کرده، که حالت است برما مسلط میشود!
اګر بنابر عوامل مختلف آن زمان مستقیما برنامهٔ شوم پاکستانی به تأخیر افتاد، به تعقیب آن دیده شد که موانع در برابر کار یوناما در افغانستان مبنی بر منع کار کارمندان اناث یوناما در افغانستان روی دست ګرفته شد!
قرار تمام محاسبات و منطق سخن ایجاد موانع حاکمیت و حرکت طالبان در برابر کارمندان اناث  یوناما در افغانستان جز تسهیل کنندهٔ این دسیسهٔ پاکستانی است تا یونامه از طریق پاکستان به افغانستان کمک کند. بقیه محاسبه و برنامه را خود تصور کرده میتوامید!
ملت افغان، رهبری بخش سالم طالب، و جهان باید این حقایق را  بدانند و برهمهٔ ماست این حقایق را افشاء و عام سازیم!
ما زمانیکه در بیست سال ګذشته در مورد بی عدالتی های کادر در افغانستان، عدم انکشاف اقتصادی متوازن، بی عدالتی ها در عدالت، تصفیه های قومی، خورد و بوردهای غېر عادلانهٔ قومي و وجود ۶۰۰ جنرال  و … از یک ولسوالی و سایر بی عدالتی ها که همه و همه منجر به عقده ها و سقوط  نظام و سیستم خواهد شد به صورت دوامدار افشاء کردیم ولی نتیجه ګیری ها و قوت پس لګد های این حالت را عدهٔ درک نمی کردند.
بود مواردی کخ این عوامل به قلب و مغز عدهٔ قد نمی داد و یا آنرا همه تبلیغات و جانبداری در جنب شرارت تلقی میکردند! اما زمان صحت
تأکیدات ما را ثابت کرد!
حال برماست تا این منطق و عوامل ناګوار آنرا رسا و رساتر عام کرد ته با یک قوت و غریوی ملت مانع ادامهٔ شرارت ها در حق ملت افغان شویم!
و من الله التوفیق
دوکتور صلاح الدین سعیدی
۱۶/۴/۲۰۲۳