آرشیف

2017-12-8

الحاج امین الدین سعـیـدی

آيا زبان جنتیان عربی است؟

 

آيا زبان جنتیان عربی است؟

از فحوای آیات قرآنی ، جنت جای است در آسمان، و وسعت آن به مقداری وسعت زمین و آسمان معرفی شده، به نظر مفسران که عدم درک وسعت جنّت‌ در قلمرو فهم‌ و ذهن انسانها نیست‌.
مطابق حکم قرآن عظیم الشان، جهان فعلی که ما در آن زندگی میکنیم، پایان یافتنی است و وقوع قیامت و ادامه زندگی انسانها در جهان دیگر در یک تقسیمبندی کلی(سعید و شقی ) تعبیر شده است .

زبان تکلم در این جهان چه خواهد بود ؟
علماء در یک تعریف ساده  زبان فرموده اند: که زبان وسیله ای است برای افهام و تفهیم، و یا هم زبان وسیله ایست که ارتباط میان انسانها را تأمین  میکند.
ولی با تأسف باید گفت که همین زبان که وسیلهء افهام و تفهیم است در مواردی به جنجال های بی مورد بین انسانها و از جمله در  بین ما افغانها مبدل گشته است. هست مواردیکه دانسته و نا دانسته،  در مورد مسایل علمی، مسلکی و تخصص بدون داشتن فهم متناسب لازم خود را صاحب نظر دانسته و بدون مطالعه و فهم محتوی، مطابق میل و آروزها، تمایلات، سمپتی های خویش در مسایل مسلکی و فنی حکم صادر میکنیم و نظر مسلکی پيشکش میکنیم.
تأسف باراین است که در مواردی اول نظر ، حکم و فتوی صادر نموده و میدهیم و بعد در مورد  صحت و سقم آن استدلال و مستندات میجویم وبه هر قیمت ارایه کردن نظر میخواهیم.
علم زبانشناسي ( لنګویستیک) در عصر امروز مشتمل بر ١٢ علم مستقل است كه پرداختن و آموزش همهء این علوم از توان یک انسان خارج است که به این ترتیب ادعا لینګویست و زبان شناس بودن دیروز و امروز بر یک شخص یک ادعای دقیق و بر جا نبوده، بلکی به این صفت یک انستیتوت و ادارهء علمی مسمی و متصف شده میتولند تا یک شخص.  
اما من این مسأله را کاملاً از یک دید و زاویهء دیګر و کاملاً اختصاصی به بررسی میګیرم و آن اینکه:
آیا زبان اهل جنت واقعاً زبان عربی است ویاهم زبان  اهل دوزخ واقعاً زبان مجوسی است؟ 
این مسأله شاید مورد علاقهء همه نباشد که قابل فهم است، اما برای عدهء از مسلمانان موضوع قابل بحث است که من درین نوشته خدمت شان توضیحات حتی المقدور ارایه میدارم .
قبل از همه باید ګفت که بخش از مفاهیم و وسایل انسانی در آن  دنیا به قدرت و امر الهی شکل خاص خویش را کاملاً عوض خواهد کرد و بخش از مفاهیم امروزي کاملاً به شکل دیګر وجود خواهند داشت. آن ذاتیکه از نیستی هست میکند مطمیناً قادر است تا وسیلهء در اختیار وی قرار دهد و یا بیاموزاند که همه باهم مباشر و مستقیم بدون موانع صحبت و یا افهام و تفهیم کرده بتوانند و این بحث امروزی ما کاملاً منتفی باشد. به تاييد این ما زمانیکه  از دست و پا و بصر الهی بحث داریم بلاتأخیر ذکر کلیمهء بلاکیف بخاطر ضرورت است که ما به کیفیت این وسایل که برای نزدیک ساختن مفاهیم این اشیاء برای بشر است که به انسان اورده شده و  اصلاً ما از جزئيات ان آګاهی نداریم
شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله در مجموع فتاوی جلد چهارم بخش (العقیدة) در این بابت در تماس به این مبحث نگاشته است:
معلوم نیست که انسانها درروز قیامت بکدام زبانی صحبت خواهند کرد، و با چه زبانی خطاب الله تعالی رامی شنوند،برای اینکه الله تعالی و رسولش صلی الله علیه وسلم در این باره به ما خبری نداده اند… و به صحت نرسیده که زبان مردم عربی باشد و در این مسئله نمی دانم که بین صحابه نزاعی باشد بلکه آنها به این مسئله نپرداخته اند زیرا سخن در این باره جزو فضولی است ولی بین متأخیرین قیل و قالهایی شده:
تعداد کثیری از علماء بر این عقیده اند که زبان تکلم مروج در اهل جنت زبان عربی است . 
حتی برخی دیگری از علماء بدین عقیده اند که زبان اهل جنت  زبان سریانی است ، واستدلال می اورند که: زبان ابو البشر حضرت آدم علیه السلام سریانی بوده.
البته تمامی این اقوال  نه از طریق عقل ونه هم از طریق نصوص حجت شده میتواند ، زیرا همه آن ادعاهایی هستند که خالی از دلیل درستی هستند و خداوند سبحان بدان آگاه تر است.(تفصیل موضوع را میتوان در مجموع فتاوی شیخ الإسلام أحمد بن تیمیة ، جلد چهارم بخش (العقیدة) مطالعه فرماید.) 

خوانندهء  محترم !
علمایکه بر عربی بودن زبان اهل جنت  تاکید می ورزند ، استدلال خویش را برحدیثی که حضرت «ابن عباس » که از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت فراموده اند ،استناد مینمایند ، واشاره به حدیث دارند که می فرماید : «احبّ العرب لثلاث: لانّى عربىّ، و القرآن عربّى، و کلام اهل الجنة عربّى»؛ من [زبان‌] عرب را به خاطر سه چيز دوست مى ‌دارم:
– اول اینکه خودم از امّت عرب هستم،
– دوم اینکه که کتاب الله ( قرآن عظیم الشان ) به زبان عربى فرود آمده است..
– سوم اینکه:زبان اهل جنت عربی است، ودرجنت پر طراوت و زيباى خداوند (ج) به زبان عربى گفتگو مى‌ شود. (تفسير مجمع البيان، تفسیر آیه 1 سوره يوسف..)
برخی از مفسرین در تفاسیر خویش بر استدلال عقلی اتکاء نموده مینویسند :
– زبان اهل جنت، از سه حالت خارج نيست
اول :
هر قوم به زبان خود و لغات مختلف دنيائي تکلم می كنند؛که البته اعراب به زبان  عربی ، افغانها به زبان افغانی ، ترک ها به زبان ترکی، انگلیس ها به زبان انگلیسی وفرانسوی ها به زبان فرنسوی وغیره اقوام به زبان های مادری خویش … 
دوم:
در جنت زبان جدیدی اختراع میشود ، که جنتیان به آن صحبت خواهم کرد .
سوم:
ویا جنتیان به زبان واحده  عربي که کلام وحي و تکلم خدا با بنده اش بوده تکلم خواهند کرد .
ولی این همه استدلال ها توسط علماء رد گردیده ، ودلایل رد شان بشرح ذیل جمعبندی گردیده است:
دلیل اول :
دلیل اول که علماء در رد آن ارايه میدارند اینست که: موجودیت زبانهای متعدد ومتنوع در بین بشریت برای مصلحت میباشد ، که هدف عمده واساسی آن شناخت از همدیگر است ، طوریکه قرآن عظیم الشان این فهم را با زیبای خاصی  چنین بیان فرموده است : «وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِي ذَٰلِکَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ « (و از نشانه‌هاى قدرت اوست آفرينش آسمانها و زمين، و اختلاف زبانها و رنگهايتان. در اين عبرتهايى است براى دانايان».( سوره روم: آیه 22 )
ویا هم طوریکه می فرماید:« يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا » (اى مردم، ما شما را از مردوزن افریدیم ، و شما را جماعتها و قبيله‌ها کرديم تا يکديگر را بشناسيد. هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است». (سوره حجرات: آیه 13 )
دوهم رداستدلال اختراع زبان جدیددر جنت:
علماء می نویسند که: اگر قرار باشد در جنت زبان جديدي اختراع شود، اين زبان نسبت به عربي که در صدد اثبات آن براي اهل جنت هستيم؛ از دو حالت خارج نیست ، یا این زبان کاملتر است و يا ناقص است و يا مساوي است.
اگر ناقص باشد که ترجيج بلا مرجح بوده و قبيح است. اگر مساوي باشد که ترجيح آن لغو است اگر کاملتر است، پس چرا خداوند قران را به زباني انزال داشته که از اين زبان فعلي پائينتر است؟ 
لذا اين استدلال هم با اکمليت قرآن و جامع بودن آن سازش ندارد؛ پساین نظریه که گویا زبان نو اختر ع میگردد از اصل وریشه باطل است.

سوم رداستدلال عربی بودن زبان اهل جنت:
طوریکه در فوق هم یاد اور شدیم دلیل که در عربی بودن زبان عربی اهل جنت توسط علماء پیش کشیده ، حدیث است که :«أحبوا العرب لثلاث لأنی عربی، و القرآن عربی، و کلام أهل الجنه عربی » این روایت را امام « الطبرانی» در کتاب « الاوسط» و امام « البیهقی»در کتاب (شعب الإیمان) انرا از « ابن عباس» روایت نموده اند .
ولی علماءشهیر جهان اسلام هریک «ابن الجوزی»،«شیخ امام الذهبی » و«شیخ الإسلام ابن تیمیه » و«شیخ البانی » وسایر علماء در کتب خود نوشته اند ، این روایت اصلا حدیث نموده ، اسناد آن ضعیف واز جمله  احادیثی موضوعی است .طوریکه شیخ البانی  انرا در جمله احادیثی ضعفیه اورده .درکتاب(سلسه الاحادیث الضعیفه) شماره(160 درج می باشد ).
همچنین روایتی دیگر ی که در مورد عربی بودن زبان هل جنت که :امام «الطبرانی»  در (الأوسط) از ابوهریره نقل فرموده :«أنا عربی، و القرآن عربی، و لسان أهل الجنه عربی » ، را همه علماء از جمله احادیثی موضوع شماریده وجناب شیخ البانی انرا در
( شماره 161 در جمله (السلسله الضعیفه) درج وآنرا از جمله احادیثی موضوعی شماریده  است. 

زبان اهل جهنم:
طوریکه در فوق یاد آور شدیم برخی از مفسرین استدلال مینمایند که دوزخیان گویا به زبان عجمی واز آنجمله زبان مجوسی صحبت میکنند،وحتی برخی از علماء ازجمله علمائ اهل تشیع روایتی را از حضرت علی کرم الله وجهه بشرح ذیل پیش می نمایند .
«ساله عن کلام اهل الجنة: فقال: کلام اهل الجنة بالعربية وساله عن کلام اهل النار؟ فقال: بالمجوسية). از امام علي سوال شد «زبان اهل بهشت و دوزخ چيست؟ ايشان فرمودند: بهشتيان عربي صحبت میکنند و دوزخيان، مجوسي.»
 (رک: علل ٢/۵۹۷- عيون ۱/ ٢٢۳و بحار ۸/٢۶۸و ۱۰/۸۱)
خدمت این عده از علماء باید کفت که : دوزخیان ( اهل جهنم ) اصلا به زباني ضرورتی  ندارند ونه برای مباحثه چیزی دارند ، زيرا جهنم جاي تنهايي است. دوزخیان به مشکلاتی سخت ومصیبت زایی مبتلا ودست وپنچه نرم میکنند ، به مشکلات خود مشغول هستند در آنجا ظلمتي طاقت فرسا حکفرما است ، طوریکه قرآن عظیم الشان می فرماید:  «إذ الأغلال فی أعناقهم و السلاسل یسحبون» (آن هنگام که غلها و زنجیرها بر گردن آنها قرار گرفته و با این غل و زنجیر آنها را مى کشند) (سوره غافر آیه 71 )
«فی الحمیم ثم فی النار یسجرون» (به درون آب جوشان، و سپس در آتش دوزخ سوزانده مى شوند)(سوره غافرآیه 72 ) از اوضاع واحوال زندگی دوزخیان چنین فهمیده میشود که : دوزخیان در شرایط سوزان وکوته قلفی های تنگ و تاريک انفرادي  زندانی هستند ، با غول وزنجینر بسته  هستند وبه ندرت یگدیگر را می بینند ، از هم متنفرند و با هم انس نمي گيرند تا زباني براي مخاطبه و همکلامي داشته باشند. 
قرآن عظیم الشان در مورد مکلمه اهل جنت با دوزخیان میگویند :
«جنتیان ، دوزخیان را صدا می زنند كه ما آنچه را پروردگارمان (توسط پيامبر) به ما وعده داده بود همه را حق يافتيم. آيا شما هم آنچه را كه پروردگارتان به شما وعده داده بود، حق يافتيد؟)
«وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا».(سوره الاعراف آیه44 )
در مکالمه می بینیم که دوزخيان با سرافكندگي و رسوايي جز اعتراف، راه ديگري در پيش ندارند. آتش را با چشم سر در برابر خود مي بينند و حرارت آنرا احساس مي‌كنند. زبانهايشان لال مي شود و قادر نخواهند بود آنگونه كه در دنيا با اهل حق درگير مي شدند، درگير بشوند و بحث و جدل كنند.
 بنابراين با كمال شرمندگي، اعتراف مي كنند   ( قالوا نَعَم ) (مي‌گويند: بلي) همه را، عين حقيقت ديديم و به عقاب هولناك و عذاب دردناك گرفتار شديم. با همين جمله كوتاه، پاسخ همه سوالات را مي‌دهند. 
وباز می فرماید :
« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ، الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُمْ بِالْآخِرَةِ كَافِرُونَ» (سوره الاعراف 44 )
ترجمه: ندا دهنده اي در ميانشان ندا سر ميدهد كه نفرين خدا بر ستمگران باد! آن ستمگراني كه (مردم را) از راه خدا باز مي داشتند (بر راستاي خدا شناسي سد و مانع ايجاد مي كردند و در دلهاي مردم، شك و گمان مي انداختند تا آنان را منحرف سازند) و به ايشان راه خدا را كج و نادرست نشان دهند و آناني كه به آخرت كفر مي‌ورزيدند (و به جهان ديگري ايمان نداشتند).
بهشتيان، دست بردار نمي شوند. و از دوزخيان، سئوال مختلف، يكي پس از ديگري، مي ‌نمايند. آنها همچنان با ذلت و خواري پاسخ مي دهند..
قرآن عظیم الشان صحنه ديگري از گفتگوي آنها را در اين آيات، به نمايش گذاشته است:
« كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ * فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِينَ * مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ * وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ * وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ * حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ » (سوره مدثر 38 الی 47 )
( هر كسي در برابر كارهايي كه كرده است (در دوزخ زنداني مي‌گردد و) گروگان مي‌ شود. مگر ياران سمت راستي (كه‌ مومنان‌اند).‌ آنان در باغهاي بهشت بسر مي‌برند و‌ (از دوزخيان) مي‌پرسند. چه چيزهايي شما را بدوزخ كشانده و بدان انداخته است؟ مي‌گويند: (در دنيا) از  زمره  نمازگزاران نبوديم. و به مستمند خوراك نمي‌داديم. و ما پيوسته با باطل‌گرايان (همنشين و همدم) بوده و به باطل فرو رفته‌ايم. و روز سزا و جزا  (قيامت) را دروغ مي‌دانستيم. تا مرگ به سراغمان آمد)
همچنان در آيه( 50 سوره اعراف ) به مباحثه که بین اهل جنت واهل دوزخ صورت میگیرد اشاره نموده می فرماید : 
« وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّـهُ قَالُوا إِنَّ اللَّـهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِينَ» (دوزخيان بهشتيان را آواز دهند که اندکى آب يا از چيزهايى که خدا به شما ارزانى کرده است بر ما فرو ريزيد. گويند: خدا آنها را بر کافران  حرام کرده است). 
و يا آيه ۴۳-۴۷ سوره مدثر: « قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِينَ * وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ * وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ * حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ» (کساني که در بهشتها نشسته‌اند مى‌پرسند از گناهکاران که چه چيز شما را به جهنم کشانيد؟ گناهکاران مى‌ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم. و به فقيران طعام نمى‌داديم و با آنان که سخن باطل مى‌گفتند هم آواز مى‌شديم و روز قيامت را دروغ مى‌انگاشتيم تا مرگ ما فرا رسيد).
از نمونه از مبحثات که در فوق از آن یاد اور شدیم به این نتیجه میرسیم که اهل دوزخ واهل جنت به کلام واحدی که همان زبان عربی است تکلم میدارند . 
استنتاج نهایی 
از مجموع استدلا ل ها وارده میتوان چنین نتیجه گرفت که این منطق که گویا ساکنین جنت به عربی  صحب میکنند ، واهل دوزخ بزبان غیر عربی ، از جمله مجوسی . این روایات دروغ ودور از منطق بوده وهیچگونه اصل واساسی در دین مقدس اسلام ندارد . 
استدلال به همچو روایات ضعیفه وموضوعی  برای اثبات یک اصل عالی برای هر
انسانی که کمی فهم و درک از دین واصول شرعی داشته باشد قابل انکار است، بنآ
 
منحیث حکم کلی گفته میتوانیم: 
انسانها در دنیا به زبان مختلفی مادری خود تکلم می نمایند ، بنابراین بعد از مرگشان هم بجزاز زبان مادری خویش به زبان دیگری سخن نمی گویند.
از جانب دیگر چگونه ممکن خواهد،  انسان که تا بحال بزبان عربی صحبت نکرده باشد ، چطور میتواند بدون تعلیم وآموزشی در قیامت بیاید ویکسره بزبان عربی صحبت كند،  ویا هم بالعکس اعراب که در جهنم هستند ، چطور خواهد توانست با زبان عجمی صحبت  بعمل ارد  ؟! زیرا زبان عجمی شامل تمامی زبانهای غیر عربی می شوند!
خداوند متعال انسانها را با زبانها و نژادهای متفاوتی آفرید وهیچ شخصی را بر شخصی دیگری بنابر بر معیار های زبانی افضلیت وتر جیحیت نداده است ، مگر براساس ایمان و تقوا ، فرق نمی که این انسان دارایی چه رنگ باشد ، ومستوی معیشتی آن در کدام سطح قرار داشته باشد ، غنی باشد ویا فقیر ،عرب باشد ویا هم عجم ، فضلیت در اسلام بر بنیاد ایمان و تقوا نزد الله تعالی است . 
قرآن عظیم الشان در آیه 13 سوره حجرات می فرماید :« یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» 
یعنی: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را به اقوام ا و قبیله‏ها ی مختلفی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
همچنان می فرماید : « وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّلْعَالِمِینَ» (سوره روم آیه 22) (یعنی: و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبانها و رنگهای شماست؛ در این نشانه‏هایی است برای عالمان.)
بنابراین استدلال های که برا عربی زبان بودن اهل  جنت توسط علماء مطرح میگردد ویا هم استدلال های که ؛بر عجمی  بودن زبان اهل دوزخ پیش کش میگردد ، همه آنها از دلایل باطله بوده ،وهیچگونه اصل، واساس در دین اسلام  ندارد. منحیث اخیرین  سخن  خدمت خوانندگان محترم باید بعرض برسانم که :
طبق رهنمود شریعت اسلام هرکس در روز قیامت با زبان مادری خویش صحبت خواهد نمود، واز اعمال که در دنیا بعمل اورده است جواب خواهند فرمود.

برادران وخواهران محترم ! 
فرق نمیکند که زبان روز قیامت زبان عربی یا زبان سریانی باشد، ویاهم زبان  عجمی  باشد، کوشش باید کرد در امتحان عظیمی که در پیش رو داریم  و در فرصت کوتاه که برای ما میسر ګردیده، سربلند وسرفراز بدر  آيم .
از پروردگار با عظمت میخواهیم مارا درجملهء صالحین اهل جنت فردوس قرار داده واز آتش وغل زنجیر جهنم نجات دهد. آمین یا رب العالمین