آرشیف

2014-12-29

afrotan

آنگاهی که قصر های پرشکوه ِ هزارو یکشب فرو ریخت . نمیدانم تو در آن میانه کدامی ؟

قسمت دوم :
 

چکیده : در این نوشتار سعی خواهد شد تفاؤت بنیادی میان نهضت های اسلامی در خاورمیانه و احزاب و گروه های که در کشور ما افغانستان از لحاظ فکری و عقیدتی خودرا مُلهِم از اندیشه های اخوان المسلمین مصر میدانند و اکنون با پیروزیی آنها در کشور باستانی مصر آنرا پیروزیی اسلام و امت اسلامی میخوانند به بررسی گرفته شود تا پرده از این هواداریی کاذب و دروغین برداشته و حقیقت روشن گردد   .
 

من به عنوان رئیس جمهور منتخب شما که شما مرا به این مأموریت مهم برگزیده اید شما را به هردین و آئینی که می اندیشید وبا هر نژاد و قبیله ای که تعلق دارید به وحدت و  برادری انسانی و ملی  فرا می خوانم که شورا و مشورت را پایه و اساس دمکراسی و تنها راه تحقق منافع ملی می شمارم
 
« احمد مرُسی رئیس جمهور منتخب ملت مصر »

 

 
پس از حماسه ای که مردم آزادی خواه مصر آفرید و راستی هم نشان داد که در سرزمین سلحشورو  باستانی مصر هنوز هم آزادی خواهان و استقلال طلبانی که فریاد تاریخ مظلومیت و تحقیر تاریخی انسان سیاه پوست را حمل میکند  زنده است ، وهنوز هم وقتی می بینند که سرنوشت توده ها در تاریخ به چنین روزی افتاده است برای رسیدن به یک « خود آگاهی انسانی »  و« آگاهی اجتماعی » تمامی مردم شهر و کوچه و بازار از هر شغلی و وابسته به هر مذهبی و هردینی و هر نژادی برای احیای دوباره سرنوشت از دست داده خویش به میقات قربانی یا همانا میدان التحریر واقع در شهر قاهره ریختند و بدون توجه به موانع ایجاد شده در راه مأموریت تاریخی حساسیت های ناب شانرا به نمائیش گذاشتند  ، چنانچه  در بخش اول به نامه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان عنوانی سفیر و نمائنده عربستان در قاهره ، پایتخت جمهوری عربی مصر مبنی بر اینکه تلاش شود تا از پیروزیی محمد مُرسی کاندیدای حزب اسلام گرای آزادی و عدالت که از اندیشه ها و تجربه های نهضت بزرگ آزادی خواهی اخوان المسلمین مصر آبیاری می شود ، با جدیت جلوگیری صورت گیرد !!. ، چنانچه دیدیم بیش و پیش از دیگران یکی از حکمرانانی که با مشروعیت دینی و از جنس "شبه سلفی" بر قسمتی از جغرافیای ذهنی کشور های اسلامی حکمرانی میکند در راستای تقویت و ادامه  زمامداریی  اشرافی خویش بر جهان اسلام  برای مقابله با این قدرت تازه ای که از نخستین قربانیان " عدالت انوشیروانی " و آزادی های سیکولار نظامی محسوب می شد ، وارد میدان شده بود ،  حساسیت توده ها را نگاه کنید ! حساسیت مردم را نسبت به سرنوشت اجتماعی و تاریخی خود شانرا ببینید !
که تمامی قصرهای شکوه مند فرعونی و تمامی دستورالعمل های دیپلوماتیک شیطانی را با یک غریومتعهد وناب « نه »گفتن که با خون ورنج های تاریخی توده ها آمیخته وآغشته بود ، به هوا پرتاب کردند ، اما تنور مخالفت با کاندیدای آزادی و عدالت را تنها سلاطین متحجر و سلفی نمای سرزمین های عرب گرم نه ساختند ، بلکه شبه  روشنفکران ووعاظ سلاطین !! که مُزد بگیران  نظام های مافیائی سیکولار شبه سرمایه داری در خاورمیانه بویژه کشور باستانی مصر محسوب میشدند نیزبصورت متحجرانه وبا براه انداختن  شائعات غیر علمی ، یکجانبه و دگماتیک ، همچنان اطلاعات مجعول و مجهول نسبت به نهضت های آزادی بخش ملی و مذهبی درسرزمین های  خاورمیانه دست کمتر از سلاطین حاکم برسرنوشت توده ها  نداشتند . چنانچه به خوبی دیدیم و شنیدیم برخی ازهمین شبه روشنفکران کشور های خاورمیانه و جهان که برساختارجامعه مبتی برفورمول تاریخی« علم برای علم»  در چهارچوب تمیز و جدائی  مناسبات مذهبی و معنوی از حریم زندگی روزمره بشر یعنی قلمرو سیاسی حیات جامعه بویژه در جوامع شرقی و اسلامی تأکید می کردند ، حزب آزادی و عدالت را که ریشه در نهضت تاریخی اخوان المسلمین مصر  دارد با گزافه گوئی ها و مقائیسه کردنهای غیر منصفانه خویش مورد انتقاد قرار دادند و چنان پنداشتند که اگر رهبران این حزب اسلام گرا زمام قدرت در مصر را دردست گیرند ، تمامی آزادی های مذهبی و دموکراتیک اعم از آزادی های مدنی ، و حقوقی در حوزه حقوق بشر در جامعه مصر سلب خواهند شد ودرکشور باستانی و مالامال از فرهنگ و تمدن  مصر نیز همچون در اروپای قرون ؤسطی که سایه حاکمیت کلیسا و پاپ  بر زمین و آسمان اروپا سایه افگنده بود ، این بار نه در قرون ؤسطی ونه در اروپا بلکه در قرن بیست ویکم و در قلب خاورمیانه و شمال افریقا ونه هم بنام مسیحیت و کلیسأ که بنام اسلام ومسجد حکومتی از روحانیون مسلمان نما و مناره های مساجد مسلمین  غصب خواهند شد ، وقتی کسی یاجمعی وگروهی  نسبت به یک حرکت در هرمقطعی از تاریخ و یاهم جغرافیا ی ویژه زبان به انتقاد می گشاید ، بسیار ضروری و درعین حال ساده است که ببینیم در مجموع و در کل در برخورد به امورمختلف  بویژه در زمینه های فکری و ایدئولوژیک که درهر مقطع خاص تاریخی و قلمرو ویژه جغرافیاوی باید مورد ارزیابی  علمی و اکادمیک قرار گیرند ،  دارای چه مقدا ر اطلا عاتی است ؟ لهذا در پرتو چنین اطلاعات تاریخی و ایدئولوژیک  موجود میتوان درهرمقطعی ازتاریخ ودرهربخشی ازقلمرو جغرافیاوی  وجوه تمایز حضور حاکمیت نهاد ها را شگافت . تنها به شیوه برخورد آنها با یک و یا چند مورد نباید بسنده کرد ، همچنان باید شرائط تاریخی و سیاسی جامعه  که دربستر  آن گروه ها ، احزاب و نهضت های ی  اجتماعی و سیاسی به مبارزه پرداخته اند نباید از نظر هیچ منتقدی به دور بماند ، زیرا تحلیل اوضاع و مناسبات سیاسی و فرهنگی  هرجامعه و هر ملتی در همان مقطع خاصی از تاریخ میتواند تا حدودی زیاد ما را به کشف ماهیت حرکت ها و نهضت ها رهنمون گرداند . البته نه میتوان به سادگی و در هرمورد و هرگاهی که منافع گروهی نیروهای متخاصم اقتضأ کند مسأله ای را که به عنوان یک عکس العمل طبیعی حرکت های اجتماعی دستأ ویزقضاوت های خویش قرارداد.از سوی دیگر کاملأ بی معنی خواهد بود که عده ای از برجسته ترین وتأثیر گذار ترین نهضت های سیاسی و فکری در هر مقطعی از تاریخ را بدون آنکه اهداف و برنامه های عمل شان  به مثابه نقشه راه آنها به شمول جدول تشکیلاتی چنین نهضت ها  را مورد مطالعه قرار داد و یا هم از اهداف و استراتیژیی دراز مدت شان اطلاع و آگاهی حاصل کرد با حرکت ها و جنبش های  که در دیگر کشور ها وگوشه های دیگری از تاریخ سر بلند کرده اند و لزومأ با در نظرداشت شرائط خاص تاریخی ، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری وظائف دیگری دانشتند مورد مقائیسه قرار داد . اکنون باتوجه به این حقیقت بزرگی که به آن اشاره شد نهضت اخوان المسلمین مصر با لخصوص حزب آزادی وعدالت برهبریی محمد مُرسی را نیز نه میتوان از این امر مستثنی ساخت ، بلکه ضروری است برای یافتن راز سر به مهر پیروزیی حزب آزادی وعدالت برهبریی محمد مُرسی که آخیرأ از سوی ملت سلحشور مصر به حیث رئیس جمهور آنکشور انتخاب گردید ،  برنامه های استراتیژیک آن  حزب منجمله جدول تشکیلاتی آنها مورد بررسی قرار داد . وقتی برنامه عمل حزب آزادی و عدالت را مورد مطالعه قرار میدهیم ، چنانچه از دکتورین و برنامه آن حزب هویدا است  و مهمترین اهداف حزب آزادی و عدالت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱:  تحقق اصلاح سیاسی و قانونی و حق آزادی عمومی و خصوصی، از جمله تشکیل احزاب و موسسات جامعه مدنی.
۲: مردم منبع قدرت و تنها صاحب حق انتخاب دولت و پارلمان است.
۳: نشر و تعمیق و گسترش اخلاق و ارزش‌های اسلامی به عنوان خط‌مشی تعامل با فرد و جامعه.
۴: تحقق رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی.
۵: توجه به امر آموزش و بویژه جوانان از جمله فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای آنها.
۶ : تقویت و تحکیم امنیت ملی و برقراری رابطه حسن همجواری با کشورهای همسایه مصر.
۷: بازگرداندن شکوه و نقش راهبری گذشته مصر در دو جهان عربی و اسلامی و در دو عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.
اما علی الرغم این حقیقت بزرگ و اجندای استراتیژیک حزب آزادی و عدالت ، مسأله تشکیلاتی نیز از نظر دور انداخته نه شده است . لهذا برای تحقق این اهداف بزرگ موضوع تشکیلات حزب آزادی و عدالت مصر گویای این حقیقت است که حزب آزادی وعدالت  باور و ایمان دارد که نه به عنوان یک شعار انتخاباتی بلکه به مثابه بزرگترین اصل سیاسی -عبادی که ستون ایمان را تشکیل می دهند به این مأمول نگریسته است . چنانچه می بینیم  آنگاهی که  پس از انقلاب ۲۵ جنوری  و سرنگونی رژیم حسنی مبارک تاسیس حزب “آزادی و عدالت”  اعلام و “محمد سعد الکتاتنی”، رئیس فراکسیون اخوان المسلمون در پارلمان ۲۰۰۵ به عنوان وکیل و نماینده بنیانگذاران حزب برگزید.پس از آن “محمد مرسی” به عنوان رئیس و “عصام العریان” به سمت نایب رئیس و “محمد سعد الکتاتنی” به سمت دبیرکلی حزب برگزیده شد.
البته “رفیق حبیب”، اندیشمند مسیحی نیز به عنوان نایب رئیس دیگر حزب انتخاب گردید ….
 
ادامه دارد