X

آرشیف

آنفلونزای خوکی چیست؟

  

اولین بار در جهان، مریضی آنفلوانزای خوکی در سال ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ گزارش شد که دنیا درگیر جنگ جهانی اول بود. موارد مشکوک آن ابتدا در هسپانیا دیده شدند، اما سپس آمریکا نیز به ویروس این بیماری آلوده شد و در نتیجه ۵۰۰ نفر قربانی آن شدند.آنفلوانزاى خوکی ( Swine flu) یك مریضی تنفسى خوك‌ها است که توسط ویروس آنفلوانزاى نوع H۱N۱ ایجاد می شود .
A– علایم مریضی 
علایم مرض (آنفولانزاى خوكی) در انسان ها مانند علایم آنفلوانزاى فصلى انسان است. حمله ناگهانى این مرض باعث تولید تب، بی حالی، در خود فرورفتن، بى اشتهایى و سرفه كردن میگردد . همچنین تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزاى خوكی دچار سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، درد عضلات و  مفاصل، عطسه زدن‌، ناراحتی تنفسی، سرخ شدن گلو یا التهاب ان و آبریزی از بینی می گردند . در مواردی نیز تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .
B– راههای انتقال و شیوع
آنفلوآنزای خوکی از طریق دهن و بینی منتقل می شود و یک مریضی طروق تنفسی است با این همه دانشمندان هنوز نمی دانند که نمونه تازه H1N1 که در مکزیک پیدا شده، چگونه به انسان انتقال یافت.
ویروس‌هاى آنفلوانزا خوکی می تواند به طور مستقیم از خوك‌ها به انسانها سرایت کند . آلودگى انسان با ویروس‌هاى انفلوانزای خوكی در هنگامی که انسانها در مراکز نگهداری و پرورش خوک ها کار میکنند زیاد تر دیده میشود.
همچنین انتقال انسان به انسان آنفولانزاى خوك مى تواند اتفاق بیفتد . این به همان طریق آنفلوانزاى فصلى انسان ها اتفاق می افتد و انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو و به وسیله سرفه كردن یا عطسه انسانها ی آلوده با ویروس آنفلوانزا اتفاق می افتد .
مردم با دست زدن به چیزهایی که با ویروس‌هاى انفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممكن است مصاب شوند .
بر اساس اعلان مركز وقایوی از بیماری های ساری ایالات متحده، آنفلوانزای خوكی از راه مواد غذایی منتقل نمی شود.
C– راههای تشخیص
براى تشخیص دادن انفولانزای خوکی موجودیت اعراض و علایم مریضی و تست هایآزمایشی خون کافی است. اما قابل یادآوری است که در 3 تا 4 روز اول به هیچ وجه شخص مصاب از خود اعراض و علایمی نشان نمیدهد.
D– راههای وقایوی یا واکسیناسیون
ویروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوك بسیار متفاوت با ویروس‌هاى ۱N۱H انسان است ، بنابراین، واكسن‌های مورد استفاده براى انفلوانزاى فصلى انسان براى جلوگیری از مصابیت به ویروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوكی در بدن انسان معافیت ایجاد نمی کند. بنابراین تا زمان تهیه واکسین این نوع آنفلوانزا صرفا می توان به توصیه های دوکتوران و مراکز صحی عمل کنند.
داکتران در پاسخ به این سوال كه هر فرد چطور می‌تواند از خود و فامیلش در برابر این بیماری مراقبت كند، اظهار می دارند: در حال حاضر باید مراقبت های معمول را برای جلوگیری از آنفلوآنزا را انجام داد كه شامل پوشاندن جلو دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه كردن با یك دستمال كاغذی كه باید پس از مصرف حتما دور انداخته شود و مخصوصا از عطسه كردن در كف دست باید خودداری شود. دستهایتان را باید مرتب بشوئید و در صورت نبودن آب و صابون از ژل پاك كننده استفاده شود. اگر هم بیمار شده‌اید در خانه بمانید.و موارد ذیل را مراعات نماید.
1- دستهای خود را مرتباً بشویید:
 ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می کنند. این ذرات به دستهای ما منتقل می شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم آلوده کننده می شود.
راه صحیح دست شستن : به غیر از پشت و روی دستها و انگشتان ، زیر ناخنها ، بین انگشتان تان را نیز خوب بشوید.
2- وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید :
اگر دستمال ندارید از بازو یا آرنج خود استفاده کنید.
3- در خانه استراحت نماید:
 اگر بیمار هستید در خانه بمانید و همیشه دستهای خود را بشویید تا دیگران را آلوده نکنید.
4- لطفا  روی خود را لمس نکنید:
 بخصوص با دستهای خود غشاهای مخاطی ( چشم- دهان – بینی ) خود را دست نزنید چون این  ویروس از این راه ها داخل وجود انسان میگردد.
5- از افراد بیمار دوری کنید.
6- توصیه های سازمان صحی جهانی درصورت مصابیت به مریضی: درخانه بمانید، استراحت بسیار، مصرف مایعات فراوان، پوشاندن دهان و بینی خصوصأ هنگام سرفه و عطسه، شستشوی مرتب دستها با آب و صابون، آگاه کردن افراد خانواده و فامیل از بیماری خود، مراجعه به داکتر در صورت شدت گرفتن علائم ؛ مانند نفس تنگی ، ضعف و خستگی شدید، سردرد و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل.
E– ادویه های موثر برای تداوی این مرض
 ادویه های “Tamiflu” و “Relenza” از جمله دوای های رایج و خیلی موثر برای مقابله با آنفلوانزا خوکی هستند.و خوشبختانه این ادویه در کلینیک روشن موجود مبیاشد.
F– وضعیت اطفال 
مریضی آنفلوانزای خوکی در بین تمامی سنین شایع است. به علت ضعیف بودن سیستم معافیت بدن اطفال این مرض بیشتر میباشد.
البته لازم به ذکر است که هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه آنفلوانزای خوکی در کودکان کشنده تر از سایر سنین باشد، وجود ندارد اما طبق گزارش سازمان صحی جهان میزان شیوع این مریضی در بین افراد نوجوان بین 12 تا 17 سال بسیار بیشتر است.
شایان ذکر است که مراقبت هایی از قبیل مراجعه سریع به داکتر در صورت مشاهده اولین علائم آنفوانزای خوکی در نزد اطفال تان از میزان خطر این مریضی کاسته است.
همچنین اگر طفلی به آنفلوانزا مبتلا شد باید در خانه بماند و  مراقبتی مانند برخورد با سایر آنفلوانزاها با وی صورت گیرد. باید مقدار زیادی مایعات بنوشند و در استراحت کامل به سر ببرند. با دستورات  داکتر خود گوش بدهند. البته مصرف آنتی ویروس برای اطفال تنها در صورتی موثر خواهد بود که فقط 48 ساعت از شروع علایم اولیه مریضی گذشته باشد. و این انتی ویروسها چون دارای عوارض جانبی زیادی هستند پس تحت نظر داکتر باید اشتفاده گردد.
G– شیوع و مصابیت این مریضی در افغانستان
قرار اخرین امار ایکه از طرف وزارت صحت عامه منتشر گردید است به تعداد 200 نفر تا به حال در شهر کابل تثبیت گردیده است .و تعداد واقعات آن روز به روز زیاد شده میرود 

 

آنفلونزای خوکی چیست؟
 

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.