X

آرشیف

آثار و پیامد های اصلاح
آوریل 11, 2017

مقدمه
تغییر و تحول جزء لا ینفک طبیعت و سرشت مادیات است ، جهان مادی گرفتار تحولات و دگرگونی ها ست ، جامعه متشکل از افراد ، و افراد جامعه بصورت طبعی ، به سبب تفاوت در روحیات ، خلق و خوی و اخلاقیات و تفکر و اندیشه ، با هم اختلاف دارند ، و احتراز از اختلافات در جامعه ، امری غیر ممکن است ، چراکه طبیعتاً وفطرتاً تفاوت ها در حوزه فکری و رفتاری هراز گاهی در عمل اجتماعی و روابط بین مردم تنش ایجاد می کند ، و امید اینکه جامعه هر گز گرفتار تنش و اختلاف نشود، امیدی دور از فطرت انسان و خلاف طبیعت اوست .
از طرفی ترکیب وجودی انسان ، یعنی طبیعت روحی و مادی او ، وی را درگیر مبازره درونی و بیرونی ساخته است ، این‌ها همه بیانگر فلسفۀ انزال کتب وارسال رسل، ونقش اصلاح و اصلاحگری در جوامع بشری است .
 دین اسلام ، دین کامل و جامع و مطابق فطرت و طبیعت بشر است، بنابراین  طبق تقاضای فطرت انسانی ، خداوند ج دستور داده ، تا گروهی بعنوان اصلاحگر همیشه در جامعه وجود داشته باشد .
همان طوریکه اختلاف نظر ، یک امر فطری است  ، اصلاح هم یک امر طبیعی می باشد، وهمان  قسمی که تغییر و تحول و دگرگونی ها همیشگی و دائمی است ، اصلاح را هم اسلام بطور دائمی مد نظر گرفته است .
ازین رو وظیفه مصلحان بسیار دشوار و سنگین است ، مصلحان از یک طرف باید به اصلاح افراد و خانواده ها و جامعه بپردازند و از جانبی رابطه سالم بین دو طرف یا دو گروه ، دوقوم ودو کشوری که به دلیلی از دلایل از همدیگر رنجیده اند ، ایجاد نمایند.
خداوند ج میفرماید :
‏ "لاَّ خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً =
‏در بسیاری از نجواها و پچ‌پچ‌هایشان خیر و خوبی نیست ، مگر در نجواها و پچ‌پچ‌های آن کسی که به صدقه و احسانی یا به کار نیکو و پسندیده‌ای یا اصلاح بین مردم دستور دهد . هر که چنین کاری را به خاطر رضای خدا انجام دهد ، خداوند پاداش بزرگی را بدو عطاء می‌کند ."
ودر جای دیگری میفرماید ‏
  "وتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ =
در راه نیکی و پرهیزگاری همدیگر را یاری و پشتیبانی نمائید ، و همدیگر را در راه تجاوز و ستمکاری یاری و پشتیبانی مکنید"
 در فرهنگ قرآنی در ارتباط به جوامع بشری ، کلماتی مورد تائید اند ، که بیانگر ارزش و جایگاه صلح و اصلاح بین امت مسلمه وجهان باشند.
 از دیدگاه قرآن اول انسان باید خود را اصلاح نموده واعمالی انجام ندهد ، که سبب تنش و اختلاف بین جامعه گردد ، و اگر جامعه دچارتنش و کدورت و اختلاف گردید  ، هر انسان مؤمن من حیث وظیفۀ شرعی مأمور است ، تنش زدایی کرده ، و جامعه را از پرخاشگری و تجاوزات و بی عدالتی ها نجات دهد.
مؤمن منزوی و گوشه گیر نیست ، مؤمن باید اهل حق و حق گوئی واجتماعی بوده و رابطه خود را با خدا و با خلق الله بر قرار نموده ، و خود را در برابر ادای حقوق و انجام تکالیف ملزم بداند .
 مسلمان باید به حق نفس خود  ، حقوق خانواده ،  اولاد ، پدر ، مادر ، همسایگان و حقوق کل مردم و جامعه توجه نموده ، و اهل صفا و صمیمیت باشد .
آنانکه خاطر مکدر و پر کین و عداوت دارند ، باید زیر چتر اصلاح قرار گیرند .
ایجاد اصلاح بمعنی عام که شامل اصلاح فردی و اجتماعی و اصلاحات  سیاسی اقتصادی و فرهنگی و………….میباشد ، آثار و برکات دنیوی و اخروی فراوانی دارند ، که در این بحث ان شاءالله پیرامون آنها صحبت خواهیم نمود.
 خداوند ج پیامبران را به عنوان نجات دهندگان و مصلحان بزرگ یادآوری می نماید . رسولان الهی در  دنیا صلح آرامش و آشتی بین بشریت را به ارمغان آوردند ، و آنان را به تشکیل حکومت عدالت وانسجام امور سیاسی و بین المللی و تعاون و کمک به انسان ها دستور داده ، و از هر گونه انحراف ، دروغ ، نا امنی ، فقدان آسایش و آرامش جلوگیری نموده اند.
آثاروپیامد های اصلاح
بطور خلاصه به چند مورد اشاره می کنم تا درین باب مشت نمونۀ خروار باشد.
ایجاد تقوا و پرهیزگاری واخلاق نیک در جامعه
یکی از پیامدهای مهم و اصلی اصلاح ، ایجاد تقوا ورفق و مدارا در بین افراد جامعه است ، اصلاح  به  جامعه عزت می دهد  ،  تقوا واخلاق نیکو ، تشکیل مدینه فاضله ، ایجاد محبت وصمیمیت در بین افراد وخانواده هاودر جامعه ، از پیامد ها وآثار بارز اصلاح به شمار می رود.
رفق و مدارا از اصول مهم اخلاق اجتماعی و از مصادیق قدرت اخلاقی است ، که به برکت عملی شدن قوانین شریعت اسلام و اصلاح فرد و جامعه توسط فرامین الهی بوجود می آید .
این اصل ، کارساز ترین و کم هزینه ترین روش ممکن ، برای نفوذ در دیگران و ایجاد محبت و صمیمیت و دوستی بین افراد جامعه است ، رسول الله صلی الله علیه و سلم نمونه بارز این ویژگی میباشد ،  وقرآن این خصوصیت را عامل توفیق آن حضرت در انجام رسالت می داند .
اجرای عدالت
یکی دیگر از آثار عملی اصلاح ، اجرای عدالت است ، زیرا اول اصلاح از فرد شروع می شود و زمانی که فرد قوا و صفات خود را تعدیل کند ، و بر جاده اعتدال قدم بگذارد، طبعاً همۀ امور جامعه به اصلاح خواهد آمد ، زیرا جامعه متشکل از افراد است ، و آنگاه بدون شک و تردید مردم در انجام تکالیف و بدست آوردن امتیازات از کوچه عدالت انحراف نخواهندکرد، ودر واقع اصلاح ، محکمۀ وجدان را در جامعه زنده می نماید ، وآنگاه انحرافات وبی عدالتی وظلم در جامعه محلی از اعراب نخواهد داشت .
 حاکمیت معنویت در جامعه
یکی دیگر از آثار و پیامدهای اصلاح در مجتمع بر مبنای آموزه های اسلامی ، جاری کردن معنویت در کار ودرهمۀ روابط اجتماعی است ، ورود معنویت در این ساحات این امکان را به افراد جامعه خواهد داد ، که چشم انداز بهتری را در خانواده و جامعۀ خویش بدست آوردند ، ایجاد معنویت  در ساحه کار و روابط اجتماعی قاعده عظیمی است ، که از انوار الهی سر چشمه گرفته ، و می تواند نیروی قدرتمندی را برای زندگی افراد به ارمغان آورد.
ایجاد وحدت
یکی از آثار گرانبهایی اصلاح ، بدست آوردن وحدت است ، باید تلاش کنیم تا ساختار درونی جامعۀ خود را درست کنیم ، تا وحدت اعتقادی واخوت دینی بدست آید ، درین خصوص اصلاح را باید ازافراد ، خانواده ها  ، مساجد ، مجتمعات ، از ابتدای دوره کودکستان شروع کنیم ، تا به وحدت واقعی برسیم ، توجه به اعتقادیات مردم به شکل عام ، وبه اطفال از همان دوره کودکی و دبستانی ، و محوریت قرار دادن آن سبب وحدت جامعه میگردد.
 فقر زدایی
اصلاح فرد و جامعه می تواند تابوت فقر را دفن نماید . در جهان بینی اسلامی نظام خلقت به حدی منظم و مرتب است ، که اگر انسان ها در استفاده و بهره برداری از نعمت های روی زمین و عالم طبیعت ، قوانین الهی را رعایت کنند ، و آنها را به اجرا در بیاورند ، در هیچ وقت و زمانی به مشکل اقتصادی و بحران های ناشی از فقر مواجه نخواهند شد ، عامل فقر ناشی از تضاد میان شکل تولید و روابط توزیع نیست ، بلکه ریشه در عدم رعایت قوانین الهی در مواهب خدادادی دارد ،  و امروزه فقر زدایی نیاز مند اصلاح امور اقتصادی در جامعه است ، نظام بانکی باید اصلاح گردد ، عدالت در توزیع رعایت شود ، اگر اصول ومقررات نظام اقتصادی اسلام آن طور که هست در جامعه اجرایی شود ، یقیناً فقر ریشه کن خواهد گردید ، اصل زکات ، خمس ، صدقه ، عدم رباخواری ، صداقت در معاملات ، درنظر داشتن شرایط انواع بیع ، احتکارنکردن،  رعایت احکام خرید وفروش و دیگر اصول اقتصادی دین مبین اسلام ، جامعه را اصلاح می نماید ، وایجاد اصلاحات در حوزه اقتصادی ، به مشکل فقر خاتمه میدهد.
نقل شده که حضرت عمر فاروق رضی الله عنه امیری را به محلی فرستاد ، و گفت زکات را از اغنیاء بگیر و بر فقرا توزیع کن ، سال اول همۀ زکات را برای فقراء و مساکین داد ، اما سال بعد قسمتی از زکات را به بیت المال مسلمانان برگرداند ، و درسالهای دیگر همه زکات را آورد ، و به بیت المال مسلمانان تحویل داد ، حضرت عمر ابن خطاب رضی الله عنه برایش گفت ، نگفتم زکات را برای فقراء و مساکین بدهید، فرمود سال اول و دوم که زکات را برای فقراء توزیع نمودم ، بعد از آن فقیری در آن جا پیدا نشد که برایش زکات بدهم.
کامیابی دارین
بازتاب اصلاح را می توان در دنیا و آخرت مشاهده نمود . در دنیا موجب انسجام و تعاون بیش تر میان مومنان و رهایی از هر گونه ناامنی و فقدان آسایش و ارامش شده ، و در آخرت سبب می شود ، تا کارهای مومنان به سامان و صلاح رسیده و از فساد و آسیب در امان باشد.
توبه
يكى از پیامدهای  اصلاح   توبه کردن است ،  هدف اصلاح ، تطهیرقلوب  و بازگشت مردم از اعمال زشت می باشد ، بناءً یکی از آثار و پیامدهای اصلاح ا فراد درجامعه ، کناره گیری شان از اعمال نا مناسب وغیر شرعیست،  
    وانسان گناهكار وقتى ، از قبح گناه و معاصى  آگاه ‏ گردد ، متوجه مى‏شود ، كه چه فاصله‏اى بين او و خالقش افتاده است ، پشيمان و متألّم مى‏شود و اين آتش پشيمانى و تألّم ، سراسر روح و جانش را فرا مى‏گيرد، توبه می کند ، در واقع توبه يك انقلاب و دگرگونى را در درون او بوجود می آورد ، وخداوند ج که توبه کنندگانرا دوست دارد،  تمامى آثار شوم، ريشه‏هاى گناه و سيئات او را توسط توبه سوزانده و ضميرى پاك و نهادى آرام و قلبى مملو از عشق به خالق را برای توبه کننده اعطا می نماید.
 
مآخذ :
ترجمۀ آیات از تفسیر نورنوشتۀ دکتر مصطفی خرم دل نقل شده است

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.