X

آرشیف

دو گزینه که سوم ندارد

 

یکم: روشنفکری دینی سید جمال الدین أفغان که اکثر نظام های حقوقی سیاسی کشورهای مسلمانان٬ از آن متأثر اند. و بیدون شک سید جمال از حکمای پیشین چون: ابن خلدون و غزالی … ریشه و الهام در أمور سیاسی گرفته است.

دوم: محمد بن وهاب الدین نجدی یعنی سلفیت و حکومت إسلامی داعش……..!

شرح استدلال:

  • ملت که سازنده دولت می شود و از رابطه ملت و دولت = ملیت (أفغان) و در فقه نیست.
  • سرحدات مشخص شده و نقض آن: جنایت جنگی در حیطه حقوق بین الملل پسا ۱۹۴۷ – مخاطب دین و فقه همه مسلمین جهان می باشد. نه تنها برای نفوس مشخص در جغرافیای مشخص.
  • فن آوری و تجهيزات آسایش زندگی شهروندی کنونی چون: ترانسپورت و هوانوردی٬ مخابرات و حقوق سایبری٬ مالیات و بانکداری جهانی٬ رسانه ها و ارتباط جمعی و غیره … و این همه موارد٬ فارغ از دین و عرف کشوری نظم و قانون خاص خودرا اقتضا دارد.
  • قانون اساسی ۱۳۸۲ که اصل ۳ آن: سنگربان ارزش های دین بود از دهه دموکراسی ظاهر شاه و مشروطه امان الله ریشه گرفته٬ که نمی توان هیچ اصل و یا بند مندرج در آن را٬ خلاف ارزش های اسلام پیدا کرد – البته هدف ما متن و أصول حاکم قانون است نه اعمال بیست ساله که پسا ۲۰۱۴ دولت قانونی وجود نداشت که قانون آنرا پیش بین بوده باشد و دلیل اصلی سقوط نظام را در ۲۰۲۱ می توان بطور مطلق عدم و فقدان حاکمیت قانون گفت.

طالبان و پسا ۲۰۲۱:

گویند فیل نوزاد را در داخل یک اطاق٬ بخاطر نگهداری برای چند روز سپردند – بعد چندی آمدن که فیل آنقدر کلان شده بود٬ که ناممکن گردید تا از اطاق بیرونش کنند.

آوردن طالبان در ارک و بیرون کردن شان به مثل فیل ناممکن شده – و در صورت اتحاد مردمی و انتخاب رهبر ملی بسوی تغییر کشور با محرکه های بیرونی سازمانی و منطقه ای می توان فیل را موش کرد.

زیرا: دولت زاده طبعی انسان می باشد – موجودی به دولت ضرورت ندارد که جانورست یا خدا

طالبان معاهده ۲۰۱۹: گامی بسوی نظام حقوقی اسلامی جمهوری در حیطه حقوق بین الملل گذاشته اند و فرجان آن٬ اکنون نیاز مبرم منسجم مردمی را دارد…و اینکه طالبان از ایده های گزینه دوم روتیتر متاثر اند یا خیر؟ از لینک ذیل!

بیشتر بشنوید: https://youtu.be/kl-TEeeoa98?si=nZ8lL6rKXSFRjnD2

 

محمدآصف فقیری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.