X

آرشیف

مکثی بر راه بیرون رفت از معضل! 

 

بلی ایجاد نظام متداول مشروع در امکان و قابل دسترس بشری که عوض فرد محوری و رهبری!؟ یک شخص را بګیرد، ملت محور باشد، و یک فرد یک رأی و دیکتاتوری قوانین خوب باشد، ساختار های کنترول و نظارت سیستم به اندازهٔ متناسب و ممکن فعال باشند، راه و روش است که آغاز این پروسه باید از یک جای و لو ناقص آغاز شود!  برای این پروسه باید مانند چکش زرګر و سکالپل جراح حاذق کار دوامدار و با حوصله و استوار کرد. 

زهر های استعمال و به کار ګیری کارد قصاب عوض سالپل جراح حاذق و افراط و تفریط ازین ناحیه چشیده ایم. 

از خوبی ها و در مورد خوبیها و بدیها باید با خونسردی موضع متناسب ملی داشت. درین میان من از شدت و جریان توذیع تذکرهٔ الکترونیکی در افغانستان با تمام کم و کاستی هایش استقبال میکنم که میشود  در میان وضع بد و منفی اقدامات و کار های خوب را مانند مار بنیادی و اساسی به صورت مثبت و افغانستان ساز و در مطابقت به منافع ملی دید و استقبال کرد. هوب بخاطر دارم کدام رهبران مانع این جریان و پروسهٔ بس مهم  اقتصادی و سیاسی و با چه مکاری شدند! علت مکاریهای شان تجارت منحط سیاسی و ضد اسلامی شان نیز بود. 

ما مدافعان منافع  ملی به اهداف بزرګ ملی و وطنی خود اولویت داده و به آن تعهد داده و تعهد داریم. 

 بر ماست بر اهداف مرکزی جمع و جور شده و از افکار، تمایلات، سمپتی ها، انتی پتی ها و امپتی های زود ګذر  کنار رفته  و یا حد اقل درین چوکات آنرا جانبی و فرعی ساخته و به مشترکات ملی تمرکز کنیم و این ممکن است. 

شاید ساده لوحانه تلقی شود، ولی عمران خط ریل تاجکستان، افغانستان و پاکستان ( پاکستان غیر مشروع ) عوارض و مشکلات بی شماره ناشی از محاصره های جغرافیایی  را چه در سطح ولسوالی و چه در سطح ولایت، حل خواهد کرد و زدود. من درین راستا سخت خوشبین أم. علایم منفی مشابه کشور و جامعهٔ ما در شماری از کشور ها و جوامع دیګر در سطح انکشاف مشابه وجود داشت که با انکشافات مواصلاتی و اقتصادی، خود به خود این عوارض منفی را نیز زدوده أند. مصرف کردن انرژی در بخش ازین موارد در موارد غیر ضروری و آزار دهنده بود و هستند.

افغانستان و معضل آن حل ناشدنی نیست و نظریات آن شیخ فانی قصر سفید در مورد ما، مانند تعداد بیشمار از نظریات وی و کمیشنکاران همراه اش هم به اتوریتهٔ خود شان و هم برای مردم فلسطین و هم برای مردم افغانستان سخت کشنده و غیر انسانی بود و این پروسه و حماقت های شان در موارد و در نسخه هلی اریه شده همین امروز هم ادامه دارند! به ایشان باید با قوت شدن، نه ګفت! 

اکثر نمی دانند چه میګویند و نمی دانند چه میکنند. عواقب اکثرتأکیدات و مواضع آن سخت به خطاء و منحصر به نفع خود شان، در حالیکه در نهایت أمر سبب تباهی خود شان نیز خواهد شد! 

برماست جمع و جور شده و در صف بزرګ ملی برای نجات ارزشهای غیر قابل عبور جهانی و نجات مردم و وطن خود کار دوامدار و همیشګی کرد. 

باید متوجه شد که عصر به جان زدن ګذشته و همه میدانند چه میګذرد. الله ج به انسان امروز بصیرت ارزانی کرده و در عمر کوتاه بشری، بسیار تجارب آموختیم. آموختیم که دست دادیم ولی دست ما را از آرنج بریدند و به ده جا فروختند. دیګر نمی ګذاریم فروخته شویم. متین و استوار، از شاخچه به شاخچه ای دیګر نمی پریم، ولی از خطوط سرخ داریم که هم خود و هم دیګران را به عبور از آن قبول نمیکنیم. 

میدانیم انسان امروز چنین است که یکی جمله را آغاز کند، آن دیګر آخر جمله را میداند! 

در هر حال عادل و کلاه خود ما قاضی خود ما ساخته و استوار به پیش میرویم. 

ایجاد صف بزرګ ملی برای رهایی و نجات، یک شهروند، یک رأی و حاکمیت قانون مشروع و مدون و مرجع تصمیم ګیری اساسی را ملت ساختن از اهداف بنیادی ما أند! 

و السلام علی من اتبع الهدی! 

و من الله التوفیق

داکتر ص سعیدی 

۱۵/۷/۲۰۲۴

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.