X

آرشیف

فراسوی نیک و بد+ نیازمندیهای اجتماعی= اراده جمعی

 

منظور از فراسوی نیک و بد٬ عبارت از مرحله فکری مطلوب می باشد: که اعضاء جامعه به اساس باور٬ سمت٬ زبان و قوم و یا نژاد با یکدیگر ارتباط نمی بندند – بلکی اساس ارتباطات اجتماعی مدنی٬ رفع نیازهای زندگی و یا مجموعه روابط اخلاقی دانشگاهی یا آکادمیک٬ که در شناخت آسیب پدیده و تجویز آن٬ بنیاد نهاده شده است.

رفع نیازمندیهای اجتماعی که شامل اعمال تصدی دولت می باشد٬ و در امور تصدی٬ دولت و نهادهای خصوصی در بازار می توانند٬ رقابت کنند. اعمال تصدی مانند: معارف و تحصیلات٬ صحت عامه٬ انرژی و برق و غیره …است. ولی اعمال حاکمیتی برخلاف تصدی تنها منوط به دولت استکه شامل:‌ اردو٬ پلیس و امنیت می گردد.

حالا مبحث اراده جمعی به هدف اینکه دولت از فلسفه وجود اش٬ که خدمت می باشد٬ با استفاده از اعمال حاکمیتی و مکر و حیله های سیاسی در لباس اسلام سیاسی٬ از خدمات عامه در تنازل یا متمرکز به نفع خصوصی یا گروهی نباشد – که اراده جمعی تنها در نهادینه ساختن ساختار نظام حقوقی سیاسی خلاصه نمی شود٬ بلکه ماهیت دولت در خدمت یا حاکمیت قانون در فقدان نظارت مردمی و اقتدار افکار عمومی در تصامیم دولت٬ این فقدان = به جمهوری صوری یا نظام های اقتدارگرا و یا استبداد محض دینی همانا اسلام سیاسی می شود.

 

محمدآصف فقیری

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.