X

آرشیف

خود شیفتګی از مظاهر خواص منفی ! 

 

اګر خود شیفتګی، خود بزرګ نمایی و خود را مالک و عقل کل دانستن و یا سفید و سفارش های خود را بر دیګران تحمیل کردن،  بخواهیم به یقین خطاء کردیم و حتی در موارد سخت ناراحت کننده و قابل قبول نیستند. منظور خطای نظر و اعتقاد نیست و این حق ماست، که به چیزی که درست بدانیم، به آن معتقد باشیم، منطق آنرا عام سازیم و مسرت داشته باشیم که دیګران هم به صحت منطق من پی بردند و موافق شدند که مثلاً : مکتب و تعلیم برای دختران تا صنف ششم است! 

اما به یقین خطاء و نادرست است که تحمیل کنیم و بدتر از همه که با استفاده از وسایل دولتی و خاصتاً قدرت دولتی تصاحب شده به زور و غیر مشروع ، نظر، شناخت و اجتهاد خود را تحمیل  کردن بخواهیم. این حالت به یقین، در عوامل جانب منفی و غیر قابل قبول از خاصیت ماست! ً

عوارض و علایم خاصیت های مثبت و منفی و عوامل دور و نزدیک آن زیاد خواهند بود و هستند ولی این حالت را از لحاظ عامل موضع نادرست و منفی، و علم برداران آن در یک کتګوری میتوان به ۱/ معذوران و ۲/ مزدوران تقسیم کرد. 

با معذور باید کار دوامدار معالجه و تنویر و مناظره  کرد ولی مزدور را باید بی رحمانه افشاء و تجرید کرد! 

من زمانی توضیح میکردم که«…با یک تن أتن کی میشود- این وطن بی ما وطن کی میشود…»، مزدور و مریض متعصب روانی و قومی برایم رک و راست ګفت:« من اصلاً در پی بر اندازی اتن ام و من با شما اتن نمی خواهم …». برای دیګرې توضیح کردم که هرکس و شهروند حق دارد برای کشور خود نظام و سیستم را سفارش کند و منطق آنرا چنان عام بسازد تا مورد قبول شهروندان قرار ګرفته، متخصص فن جوانب مثبت و منفی آنرا بسنجند، سبک و سنګین کنند و طی یک پروسه نورمال و شفاف مفیدیت و عدم مفیدیت سفارش را برجسته ساخته، ملت تصمیم بګیرد و این در یک پروسهٔ ملی و قانونی، مطابق سفارشات اصول و قواعد تعریف شده و قبول شده در ملت و کشور به منصهٔ اجراء قرار ګیرد. 

توضیح کردم که: موقعیت جغرافیایی، همسایه های طماع و مکار چون استابلشمنت پاکستان و به نحوی ایران، مطالبات و خواسته های اقتصادی منطقه و جهان، ضعف قوانین، ضعف مراجع عدلی و قضایی و مراجع حاکمیت قانون و فتنه های طویل المدت موجود و شناخت طویل المدت تحصیلی من از ساختار های مختلف دولتی با پیامدهای کوتاه مدت و طویل المدت، ساختار های مختلف دولتی از لحاظ سیاسی و … به این نتیجه میرسیم که با وجود بخش جوانب مثبت نظام فدرالی که ممکن در جوامع دیګر کارا و مفید باشند و هستنذ، ولی برای افغانستان بنابر عوامل فوق به تشدید تفرقه های قومی، جنایات کوچ های اجباری وتصفیه های قومی مانند،  تقسیم هند و بعد از فدرالی شدن، حد اکثر در سه دور انتخابات ، افغانستان  تجزیه و کشور به نام افغانستان وجود نه خواهد داشت. افکار خراسانی، اریانای بزرګ و افغانستانی که از خرجین دشکن أند، افتخارات و دست آورده و هویت نا را با حس ملکیت آن ، منهدم خواهند ساخت و این برنامهٔ دشمن است! 

افغان و هموطن با عزت نباید چنین خیانت به مادر وطن را روا دارد و اولویت ماهم نیست! 

 

بعد از تشریحات تفصیلی که مخاطب چیزی منطقی برای ګفتن نداشت، با صراحت ګفت: « بګذار تجزیه شود و ما !؟ از ستم شما!؟ خلاص خواهیم شد. اینکه به کدام صلاحیت وی (ما) شد و به کدام صلاحیت ( شما) نمایندهٔ این و يا آن شدیم، در حالیکه من اصل شهروندی را درست دانسته و اساس قرار میدهم، به یک شهروند یک رآی باور دارم و این (خود شیفتګی و خود بزرګ نمایی ) را مردود میددانک، و این موقف ایشان من را نیز به نحوی منزجر نمود ، برایش افاده کردم که وی نباید راز فامیلی خود را که ایشان به جای دیګر تعلق دارند، افشاء کند و من به چنین اشخاص دیګر ترحم ندارم. و باید به صورت علنی افشاء و تجرید شوند. 

داکتر ص سعیدی 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.