X

آرشیف

اجلاس جدید دوحه، گام دگری برای شناسایی طالبان

 

سر درگُمی‌های سیاست طالبانی در دست‌گاه حاکم قدرت پوتین.

میرویس یال، به حمایت روسیه جفنگ پشتونیستی می‌سراید.

در باره‌ی اقدامات سازمانی به نام رسوای ملل‌متحد که هر چه نقد کنیم، هیچ نه کرده ایم. همین بسنده تست که بگوییم عروسکی به نام سازمان ملل به هدایت آمریکا و اروپا و انگلیس و روس زمینه‌ساز شناسایی علنی طالبان تروریست است و بس. مگر پوتین در روسیه چرا چنین می‌کند؟ در تقبیح اعمال جبونانه‌ی سازمان ملل متحد، این‌جا یادداشتی از یک خواهر ما را منتشر می‌کنم که سازمان به نام ملل متحد آن را بخواند و بشرمد. کاش اینان شرمی می‌داشتند:

«دعوت از گروه فاشیست تروستی طالبان در دوحه موثر نیست. گروهی وحشی حاکم در افغانستان تحریم شود تا راه دانش آزادی ،کار و آموزگاری در کشور ما باز شود آنان متجاوزین هستند.”نشست دوحه برای افغانستان که در سی جون برگذار می‌شود امید که سر نوشت ساز برای ملت افغانستان باشد از تاریکی مردم افغانستان جلوگیری شود. “از سر گرفته شدن تحریم ها برای سران طالبان که در این نشست حضور پیدا می‌کنند. :ما از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد نماینده گان کشورهای که نقش حضور دارن در این نشست دو روزه دوحه به عنوانی یک دختر خانم که حق، کار ،تحصل ،آزادی ام در کشور افغانستان سلب شده تقاضا دارم که سر نوشته ما دست گروهی تروستی طالبان داده نشود آینده ما را به تاریکی و تربیه انتحاری تبدیل نکند.”طالبان انتحاری نماینده گان افغانستان نیست افغانستان به نماینده گان تحصل کرده ،و فکر جوان در این نشست ها نیاز دارد گروهی تروستی که زنان را در حبس و محکومیت قرار داده لایق حضور این مجلس نیست.(سحراحساس فعال حقوق زن )»

انسان سرکش از بلندای غرور بر جهان هستی نگاه می‌کند و می‌پندارد که با چند پرواز تقلیدی از شاهین او هم شاهین شده است. مگر میانه با شاهین و انسان سرکش آن است که شاهین را توانایی و بال پرواز عروجی‌ست تا آن‌جا که بخواهد دل آسمان‌ ها را بشکافد. انسان سرکش‌ این ویژه‌گی را هرگز نه دارد.‌ نه تنها نه دارد که یک ثانیه هم از زمین بلند شده نه می‌تواند چه رسد به رفتن سوی اوج کَه‌کشان‌ها. پوتین و مدودوف دو چهره‌ی اصلی ‌و کاریزماتیک سیاست جدید احیای قدرت از دست‌ رفته‌ی شوروی کهن اند. این رخ‌کار شان برای کشور شان فراخور ستایش‌ست. مگر از اینان باید پرسید، شما که نه می‌خواهید کشورتان میدان‌ گذارهای ستوران دشمنان تان و بی‌گانه‌ها باشد، چه‌گونه راضی شده اید تا برای منفعت کشوری خودتان ملت دگری در کشور دگری و کشور دگری در پهنه‌ی مشترک جغرافیایی تان را لگد‌مال ستوران چهارپا و‌ دوپای وحشت و بربریت سازید؟ می‌بینیم و می‌شنویم که شب‌های زفاف دوباره‌ی روسیه و طالبان در حال وقوع اند. ما می‌دانیم و‌ در نگرش‌های خودمان بارها و سال‌ها پیش گفته ایم که دشمن ما شرق و غرب و شمال و جنوب نه دارد و همه جهان دشمن ماست. مگر مهم این‌جاست که چرا در سیاست طالبانی و طالب پروری شما چندگانه‌گی وجود دارد؟ وزارت خارجه‌ی تان را وظیفه داده اید تا پیش‌نهاد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی را ترتیب کند و آقای لاوروف را سخن‌گوی روسی طالبان ساخته اید. خط و نشان دشمنی و وظیفه ‌داری ضمیرکابلوف که با مردمان اصلی و بومی و فارسی زبانان و تاجیکان کشور ما پنهان نیست و افزون بر آن توصیه‌ی طالب‌پروری هم برایش از سوی دست‌گاه دیپلماسی شما داده شده است. آن‌سوتر وزیر دفاع تان از اقدامات تروریستی شکل گرفته بر ضد منافع تان توسط طالبان ابراز نگرانی می‌کند. بی بی سی فارسی در گزارشی، چنین نگاشته است:

«…۱ خرداد ۱۴۰۳ – ۳۱ مه ۲۰۲۴

آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه گفت که اوضاع افغانستان همچنان منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه آسیای میانه است، زیرا به گفته او در قلمرو افغانستان گروه‌های متعدد «افراطی» جای پای به دست آورده‌اند.

وزیر دفاع روسیه امروز، جمعه، ۳۱ مه در اجلاس شورای وزیران دفاع پیمان امنیت دست‌جمعی در آلماتی قزاقستان از احتمال گسترش «گروه‌های تروریست» به خارج از افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این گروه‌ها در تلاش ترویج افکار خود در جمهوری‌های آسیای میانه هستند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، آقای بلوسف گفت که با توجه به وضعیت افغانستان لازم است مرزهای این کشور با تاجیکستان تقویت شود و اتخاذ تدابیر دیگری برای تثبیت اوضاع در منطقه نیز ضروری است.

تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان، سه جمهوری سابق شوروی در آسیای میانه حدود ۲۵۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترَک دارند. تاجیکستان طولانی‌ترین مرز را با افغانستان دارد که بیش از ۱۴۰۰کیلومتر است.»

آقای خال‌ییک ژورنالیست نام‌دار تاجیک‌ستان در برنامه‌ی (۳۰۵۹) جمهوری پنجم به استناد گفته‌های ادارات استخباراتی تان گفت: (… استخبارات روسیه اعلام کرد که حمله بر ماسکو در افغانستان طرح ریزی شده بود و مسکو به طالبان اعتماد نه دارد…)

در دنیای استخبارات، بازی‌های زیاد اوپراتیفی وجود دارند یا ظهور می‌کنند، مگر کم‌تر اتفاق می‌افتد که دست‌گاه‌های دیپلوماسی به‌گونه‌ی علنی و آشکارا در تقابل با استخبارات کشورهای شان قرار گیرند. درست است که روسیه و ایران و چین و هند و‌ کشورهای منطقه وارد یک رقابت برضد آمریکا در کشور من شده اند. مگر اخلاق انسانی شما ها برای در گرو دادن یک کشور و یک ملت بزرگ را به دست یک گروه تروریستی چه‌گونه حکم می‌کند؟

یک چنین بی‌مبالاتی و بی‌مسئولیتی اخلاقی در برابر یک‌کشور ناچار و مردم ناچار جزء تروریست پروری علنی و دشمنی آشکار با مردم ما کار دگری نیست. حمایت شما از جنایت‌کاران عمدتاً یک قوم یا همان پشتون است که حتا باشنده‌های پشتون ماسکو و روسیه در نادانی و جهالت کامل خود شان را نعوذباالله قادر متعال شمرده و چنان به مردم حکم می‌رانند و خواست‌های کشوری دارند که گویی هرکاره‌ی روسیه همین‌ها اند. نوار شنیداری که به دست من رسیده، آواز آقایی است که در ماسکو زنده‌گی دارد. او در این نوار چنان با اطمینان سخن می‌گوید که دادن وعده‌هایش مردم را به حیرت می‌اندازد. چه کسی به این آقا صلاحیت داده است تا کاپی پاسپورت، کارت‌های شناسه‌یی یا اسناد اقامتی خود را در هر سوی جهان که باشند برای ایشان بفرستند و عضویت گویا سازمان شان را جذب کنند و در آن صورت آقا از گویا حقوق شان دفاع می‌کند. منطق این گفتار در همان نابخردی این آقاست که به حمایت شما سخن گفتن را از اندازه‌ی دهن خود بزرگ‌‌تر ساخته است. مثلاً در اروپا چه کسی به این آقا اجازه می‌دهد که برای یک کسی از کشور افغانستان پناهنده در اروپا کمکی کند؟ آن هم از نشانی دفترداری در ماسکو. این آقای بی‌سواد تا کنون در تفسیر و تحلیل روی‌داد‌های جهان و تقابل‌ها چیزی را نه می‌داند. او که الحمد شریف را درست خوانده نه می‌تواند، مردم را مخاطب قرار داده و می‌گوید نه باید هیچ گونه‌ عملی در مقابل گویا دولت سرپرست امارت اسلامی!؟ از سوی کسی در جهان صورت گیرد. سخنان قبیحانه‌ی میرویس یال پشتون قبیله‌سالار از سکوی پرتاب ماسکو نشان‌گر آن است که او حتمی بر اتکای کدام اطمینانی از سوی کدام مرجع در ماسکو چنین گزافه و‌ خرافه می‌‌گوید که مشکلات مردم را در سراسر جهان از هر لحاظ حل می‌کند. این خیزش‌های خیالاتی و ناممکن پشتونیستی در ماسکو برضد مردم ما از گذشته‌های دور ادامه داشته و ما به وقت و زمان آن آن را به رخ مسئولان در ماسکو کشیده ایم. مگر دیده می‌شود که تحرکات اخیر و آماده‌‌گی پوتین برای شناسایی یا حد اقل بیرون ساختن نام گروه تروریستی طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی تحت پی‌گرد کار را به ضد مردم کشور من مسیر می‌دهد. مگر ماسکو می‌داند که تاجیکان و فارسی زبانان قهرمانان تاریخ‌‌ساز اند در نبردهای آزادی‌خواهی. بدرود.

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.