X

آرشیف

جوانب انتخابی تراژیدی ما

 

مسلم است که هیچ نظام و حاکمیت ایدیال در جهان و به دسترس بشریت قرار نداشت و ندارد. ایجاد حاکمیت مدینهٔ فاضله و تحقق این خواب هم در عمل در دنیای امروز ممکن نیست! 

و اما در عالم اسباب و ممکن کشور ها و جوامع مختلف امکانات و سطح انکشاف مختلف دارند و خروج از حالات استنایی بد و بحرانی  روی کار نمودن نسخه های متفاوت را ضرورت دارد! 

اما ما خواهان ایجاد حاکمیت مشروع متداول هستیم  که شهروندان در آن در مطابقت به ارزش های مقبول و مشروع با روشن بودن، از قبل قواعد کار، و شهروندان حقوق و وجایب خود را بدانند و آزادانه درین عرصه حق و فرصت انتخاب ولات امور خود را داشته و با اعتماد به حاکمیت قانون برهمه یکسان باور مند باشند.  

انتخاب آزادانهٔ مسلمان به معنای انتخاب در چوکات اسلام  و ارزشهای آن است. تضمین انتخاب مجموعهٔ مسلمان در چوکات اسلام را پیامبر اسلام ص فرموده است که فرموده أند که:

امت من بر امر ناروا اجماع نمی کنند.  

جامعه افغانی ملا، طالب ، دانشمند و پیشتاز نیز  دارد که شهروند را در انتخابش مساعدت و رهنمایی کند!

 جانب دیګر عین قضیه فسلفهٔ وجودی دنیای امروز که بنده درین فرصت کوتاه با داشتن عقل و ووجود پیامبران انتخاب میکند و از انتخابش جوابګو هستند! هماګونه که همه مردم مسلمان نیستند و انسان راه اسلام و مسلمانی را به نحوی انتخاب کرده که در نتیجه پاداش هم به اساس همین انتخاب داده میشود و است. 

این بحث بخاطر التقاطی نیست که تلاش دارم مستدل سازم که فرصت انتخاب حق هرانسان و از انتخاب خویش پاداش دارد و جوابګو میباشد! مرا چرا تلاش داریم همه چیز را برایش بدون اندکترین چانس انتخاب خط کشی کنیم؟ 

ایمان رابطهٔ انسان با الله متعالی و أمر درونی است و کس از صداقت این رابطه خبر نیست. کسی از الله متعال منکر شد و فتنه نه کرد و به کس نه ګفتن هیچ چیزې از جانب جامعه واقع نمی شود. خود انسان راه جهنم را انتخاب کرد و أز آن جوابګو است.

خوب حال که با تسلط حاکمیت در افغانستان به زور و تفنګ صورت ګرفت، قوانین قبلی ملغی، قوانین  مشروع متداول وجود ندارند و دریک حالت لاقانونی قرار داریم و زمام امور در دست عدهٔ بی تجربه و در عمل دیده شد که بیخبر از دولتداری  قرن حاضر و ګویا در توافق به ارزش های غیر قابل عبور خود است، سوال مطرح است که  کدام   یک از راههای حل وجود دارند؟ 

مستدل و مستند است که تا زمانیکه حاکمیت به صورت مشروع و متداول مشروع بوجود نه آید و حاکمیت توتالیته و یک حزب و حرکت به زور سرنیزه حاکمیت کنند ، حقوق  و وجایب  شهروندی به صورت مشروع و روشن مشخص نه ګردند، ومحاسبات قومی و تأکیدات ایجاد حاکمیت همه شمول  استخباراتی باشد و از تجارب منفی حاکمیت های پراشوتی دست بردار نه شوند و سازمان  ملل متحد و سایر نشستهای جهانی به مفهوم تصمیم در مورد ما بدون ما باشند، ، مشکل و تراژیدی ما ادامه خواهد داشت و ما قربانی درجه اول این حالت خواهیم بود و هستیم! جهان نیز قیمت آنرا خواهد پرداخت! اسناد این تأکید حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱.

تمام این جوانب منفی و مثبت  را در نظر نه ګرفتن  به حل بحران رفتن و درین میان  عدهٔ از روشنفکران  و احزاب و حلقات خود را راه حل، بدون مشروعیت پنداشتن و حکامیکه وزیر تولد شده و رئیس !؟ با وجود  تجارب تلخ ګذشته، هنوز هم له چشم سفیدیهای  خود به بازګشت معتقد هستند و عوض حل بنیاد در موارد به ماستمالی رفتن و ګویا صلح و استقرار را از زرداری های و آخوند ها توقع داشتن و تصور کردند که دنیا چرا در خدمت ما نیست و …. همه وهمه سادګی های سیاسی ما را ثابت میسازد و ما داریم کهذدر خواب خرګوش و خانی در فهم سیاسی از مسایل داریم. 

اتحاد بر برنامه ودقوت شدن و ایجاد چتر های بزرګ ملی و وطنی که ما را به دفاع از اولویت های ما متمرکز و منافع ملی را اساس قرار داده و  قواعد عملی و علمی کار به خروج از بحران مشترک برویم، آن حالت و وجیبهٔ است که اندکترین تأخیر درآن مجاز نیست! . 

داکتر صلاح الدین سعیدی

۲۲/۳/۲۰۲۴ 

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.