X

آرشیف

اولویت ما چیست؟ 

 

حاکمیت موجود منزوی طالب در افغانستان امروز و ادامهٔ تراژیدی مردم ما عمدتاً در شرایط امروز ناشی  از سیاستهای موجود  حاکمیت طالب است که بیشتر از همه آسیب آنرا ملت افغان میبینند و دیده أند! این انزوا و اضرار  ناشی از آن با جستجوی دلایل آن در جمهوریت و ماقبل آن دیګر قوت ندارد و نه حرام و ناروا برای حرام و ناروای دیګر مبرر و مجوز شده میتواند! 

درین میان در افغانستان و حاکمیت طالبان کار با اولویت دادن تفاهم بین الافغانی و رفتن به آشتی ملی بین الافغان ضرورت اصلی و اولی است! این تفاهم بین الافغانی قابل قبول به ملت افغان و اصړل شناخته شدهٔ بشری، ضرورت بلاتأخیر ماست ! 

تمرکز به مصالحه و تفاهم حرکت و حاکمیت طالب با جهان، بدون تمرکز اساسی به حل تلاش مرکز به  ایجاد تفاهم بین الافغانی و عدم اولویت دادن برای برګشتاندن حاکمیت  و یا حد اقل عدم تعهد متداول به ملت مجاهد و مسلمان افغان راهذحل نبوده و نیست! این نوع تلاش،  یک تلاش در عمل بی نتیجه و صرف کار برای منافع طالب و ګویا جهان است! در حالیکه این هدف بدون رسیدن توافق بین الافغانی و ملت افغان، بحران موجود و تراژیدی موجود با زمستان در پیش مردم افغانستان مداوا مرده نمی تواند!  به این ترتیب که بر تفاهم با جهان و حاکمیت طالب تمرکز شود، یک تمرکز فرعی و غېر بنیادی میباشد و اولویت باید معکوس باشد! 

ما به آشتی ملی و مراجعه به ملت و مردم ضرورت أشد داریم تا اولویت  آشتی حاکمیت طالب با جهان! 

بر احزاب  و سازمان ها و حلقات سیاسی است تا این اولویت را درست درک کنند! 

ساختن احزاب، سازمان ، حلقات و تشکلات سیاسی جدید با سیاسی به اولویت دادن تأمین  ارتباط، علایق و میانجیکری بین حاکمیت طالب و جهان، تمرکز به فروعات و خوشخدمتی هدفمند برای اهداف دیګران است! 

حل تراژیدی مردم افغانستان مراجعه و اولویت دادن منافع و مصالح ملی و تفاهم بین الافغانی است، کار برای میانجیګری حرکت طالب با جهان! این برنامه، برنامه استخباراتی و به هرقیمت خود را مطرح کردن است و این شایسته نیست! 

عوض ایجاد  ساختار ها  و تشکلات جدید و جدید باید اولویت به ایجاد چتر و پلاتفورم بزرګ افغانستان شمول، به اساس دفاع از منافع و مصالح ملی،  تفاهم بین الافغانی، کار خستکی ناپذیر صورت ګیرد! 

این وجیبه و اولویت کاری امروز ماست! 

عدم تمرکز بر اولویت ها و ضیاع کردن وقت و نیرو ها را درین استقامت أکیداً سفارش نمی کنم و آنرا مضر هم میدانم! 

الهی ما را هدایت نیکی کن! آمین  

دوکتور صلاح الدین سعیدی 

۲۷/۱۱/۲۰۲۳

۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.