X

آرشیف

دولتداری به عوامفریبی نمی شود! 
حکومت همه شمول و فرا ګیر اصطلاح و خواست بی معنا، فریبنده و عدم فهم از عمق علم دولتداری و تأکید برآن یکبار دیګر ضیاع وقت و کار برای تحقق برنامه های استخبارات جهان و در خدمت قرار ګرفتن برنامه جنګی دیروز و امروز ابر قدرتها و تحقق برنامه های اجانب و همسایه ها در داخل کشور ما و منطقه است!این حالت است که در بیست سال ګذشته در افغانستان عملی شد و نتیجه نداد.
درست و بجا است که ۱/ نظام همه شمول و ۲/ حکومت ( اجرائیه) مشروع و برنامه محور و در عمل یک تیم ودرین مرحلهٔ ګذار ، تیم متخصص مسلکی باشد.
تیم مسلکی و متخصص و تأکید یکسره به آن سبب ایجاد حاکمیت های تجرید شده و پراشوتی میشود و نتیجهٔ مطلوب ندارد! تیم پراشوتی و لو مسلکی عملاً ضعیف و مجبور به حزیه دادن ها میشود، چزی را که عمدتاً با وجود غیر مسلکی بودندش در موارد معین در بیست سال ګذشته و در موارد در حاکمیت خزب دیموکراتیک تجربه کردیم و دیدیم! حاکمیت جناب حامد کرزی مثال روشن آن نیز بود!
راه حل پرګمتیک و ممکن افضل درین مرحله: تشکیل حاکمیت ایکه هم جانب مشروعیت، هم مسلکی بودن، هم مؤقت بودن و هم زمینه ساز بدون برای برګشتاندن حاکمیت به ملت و هم کار متناسب برای سیستم سازی و سرمایه ګذاری بر سیستم سازی و نه سرمایه ګذاری بر افراد باشد. سیستم ایجاد شود که درآن حاکم و شخص خالق قوانین نه، بلکی مجری قوانین خوب و مدرن منطبق به سطح انکشاف جامعه و منطبق به ارزشهای مثبت و اسلامی ملت افغان باشد.
تیم اجرائیه ای را درین مرحله ضرورت داریم که که برنامه محور و تمرکز به برنامه و تیم واحد نباشد، مشکل را جاق نموده و مشکل را حل نمی کند! حاکمیت ( اجرائیه) چند اشترنګه مشکل را چاق و آنرا عمیق و غېر کاری میسازد. مګر در آمریکا حاکمیت(اجرائیه) یک حزبی نیست؟ بلی است. اما در آن انتخابات شده و مشروعیت اش از ملت است.
راه حل امروز:
تشکیل شورای عالی نجات که به صورت نسلی و حد اکثر ممثل ادارهٔ ملت برای مدت بس کوتاه ضروری ( شش ما الی یکنیم سال) و این شورای عالی نجات افغانستان، تیم اجرائیه ای مسلکی متعهد به مردم افغانستان برنامهٔ مشخص کاری را احرا کند که از جانب شورای عالی نجات برای سپرده شده و بر دوبخش اساسی مصروف کار باشد:۱: دولتداری روزمره، ۲: آمادګی لازم برای تدویر انتخابات سراسری، شفاف افغانستان شمول!
این تیم اجرائیه نباید از افراد باشند که بیست سال در افغانستان ضیاع وقت و خیانت کردند و ایشان حق نداشته باشند برای پنج سال آینده در حاکمیت بعدی در پست های کلیدی سیاسی کشور باشند!
این مسأله جزیبات دیګر هم دارد!
دوکتور صلاح الدین سعیدی
۱۸/۹/۲۰۲۳
۰۰۴۴۷۸۸۶۴۷۴۶۳۸
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.