X

آرشیف

ادعای حیف‌ومیل کمک‌های بشردوستانه توسط مسئولان محلی طالبان در لعل و سرجنگل‌ غور

منابع مردمی در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور می‌گویند که مسئولان محلی طالبان با «توسل به‌زور» بخشی از کمک‌های بشردوستانه را به نیروهای این گروه توزیع می‌کنند. این منابع طالبان را متهم به حیف‌ومیل‌ کمک‌ها نیز می‌کنند.

یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، روز پنج‌شنبه (۲۹ ثور) به اطلاعات روز گفت که مسئولان محلی طالبان در لعل و سرجنگل کمک‌ها را به نام افراد خیالی می‌گیرند و سپس به فروش می‌رسانند.

او افزود که چندی پیش نزدیکان ولسوال طالبان برای لعل و سرجنگل، مقداری از کمک‌های بشردوستانه را به فروش رسانده بودند؛ اما از این معامله فرماندهی پولیس طالبان آگاهی نداشتند و فروشنده و خریدار کمک را بازداشت کرده بودند.

به‌گفته‌ی او، پس از آنکه بخش جنایی فرماندهی پولیس طالبان در معامله شریک شد، افراد بازداشت‌شده رها شدند.

این منبع اضافه کرد که پیشتر هم به تعداد ۱۲۰ تخته لحاف را که توسط یک نهاد دینی به مردم کمک شده بود، مسئولان محلی طالبان توسط موتر رینجر به خانه‌های‌شان انتقال دادند.

این منبع می‌گوید که در ولسوالی لعل و سرجنگل شش نهاد کمک‌رسان حضور دارند که طالبان از سه نهاد به‌نحوی کمک دریافت می‌کنند. او افزود که طالبان به نهادهای کمک‌‌رسان می‌گویند اگر سهم‌شان را نپردازند، فعالیت‌شان متوقف خواهند شد.

یک منبع دیگر در ولسوالی لعل و سرجنگل می‌گوید درحالی که ساکنان این ولسوالی با فقر شدید مواجه اند، طالبان اقدام به گردآوری عُشر می‌کنند.

او گفت که طالبان در دو دور از تمام کسبه‌کاران و دکانداران از ۵۰۰ افغانی تا بیست‌هزار افغانی به‌عنوان عُشر اخذ کرده‌اند.

این منبع می‌گوید که دوام این روند برای مردمی که «نان برای خوردن ندارند، شکننده تمام خواهد شد».

در همین حال، عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در غور این ادعاها را بی‌اساس و عاری از حقیقت می‌خواند. حماس می‌گوید که کمک‌ها از سوی مؤسسه‌های خیریه توزیع می‌شود و مسئولان محلی طالبان نه تنها که صلاحیت توزیع آن را ندارند، بلکه به کمک‌ها دسترسی نیز ندارند.

به‌گفته‌ی حماس، ادعاهای حیف‌ومیل کمک‌های بشردوستانه «تبلیغات و شایعه» است که «به‌خاطر بدنام ساختن مسئولین محلی» مطرح می‌شود.

این درحالی است که تحولات سیاسی اخیر، بیکاری، فقر و گرسنگی شدیدی را در پی داشته است.

گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

در حال حاضر روند کمک‌رسانی‌ توسط نهادهای بین‌المللی در کشور جریان دارد؛ اما بارها ادعای فساد در این روند مطرح شده است. گفته می‌شود که بخشی از این کمک‌ها به افراد نیازمند نمی‌رسد.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.